آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

متن

صدرالمتالهین شیرازى (م 1050) بنیانگذار یکى از سه مکتب فلسفه اسلامى یعنى حکمت متعالیه است. (1) اسفار بزرگترین کتاب ملاصدرا و عالى‏ترین نمونه اندیشه فلسفى وى مى‏باشد. اسفار شامل چهار سفر است:اول امور عامه، دوم جواهر و اعراض، سوم ربوبیات، چهارم علم النفس:
نزدیک دو قرن به طول انجامید که قدر و قیمت آراء فلسفى صدرالمتالهین در حوزه‏هاى علمیه به رسمیت‏شناخته شود و اسفار کتاب درسى عالى‏ترین مراحل تعلیم فلسفى گردد. از زمان ملاعلى نورى‏قدس سره (م‏1246) تاملات ژرف فلسفى به صورت حاشیه وتعلیقه بر اسفار و دیگر آثار ملاصدرابه شکل جدى آغاز مى‏شود. بسیارى از حکیمان مسلمان حاصل تحقیقات عمیق خود را به صورت تعلیقه بر اسفار به جا گذاشته‏اند. (2) از جمله مهمترین تعلیقات اسفار تعلیقات حکیم مؤسس آقا على مدرس‏قدس سره (م 1307) مى‏باشد. (3) آقاعلى یکى از بزرگترین نمایندگان حکمت متعالیه (4) و صاحب چندین راى تازه و ابتکارى در فلسفه اسلامى است. (5) آشنایى با ابعاد مختلف اندیشه فلسفى حکیم مؤسس و مقایسه آراء با آراء حکیمان عیان مى‏کند که وى دومین شخصیت‏حکمت متعالیه است. آثار بجا مانده از آقاعلى (6) به شش بخش قابل تقسیم است: بدایع الحکم (7) ،تعلیقات و رسائل اسفارى، تعلیقات بر دیگر آثار صدرالمتالهین (8) ،تعلیقات بر دیگر آثار فلسفى (9) ،رسائل فلسفى عرفانى (10) و تقریرات اصول فقه (11) . آقاعلى در رساله خود نوشت‏سرگذشت (12) حواشى و تعلیقات اسفار را از جمله آثار خود بر شمرده است (13) . حکیم مؤسس از میان این تعلیقات رسائل مستقلى استخراج کرده است. این زسائل برآمده از تعلیقات اسفار عبارتند از: ژرف اندیشیهاى حکیم مؤسس...
رسالة فى‏الوجود الرابطى (14) ،رسالة فى اقسام‏الحمل (15) ،رسالة فى العلة و المعلول، رسالة فى طریقة الصدیقین، رسالة فى التوحید، رسالة سبیل الرشاد فى اثبات المعاد (16) . فارغ از این رساله‏ها تعلیقات متعددى بر اسفار باقى مى‏ماند.
از لابلاى مکتوبات معاصرین اطلاعات ذیل درباره این تعلیقات بدست مى‏آید:
«اسفار مرحوم آقاعلى مدرس که مشتمل بر همه حواشى اوست و حواشى را به خط خود نوشته اشت در کتابخانه... مرحوم آقا میرزا فضل الله خان آشتیانى مستشار سابق دیوان عالى تمیز بود، بعدها بر ما معلوم شد این اسفار در اختیار ورثه آقاعلى است و تمام حواشى خود را که در طول زمان و قبل از طبع اسفار در حواشى اسفار خطى نوشته بود به کنار صفحات اسفار چاپ تهران به خط خود منتقل نموده است. حواشى آقاعلى بر مباحث مختلف اسفار بطور متفرقه و در حواشى سفر نفس مبسوط و مفصل است‏». (17)
«وى [آقاعلى] به یکى از تلامیذ خود بنام شیخ محمد رشتى دستور داد که مجموعه این حواشى را بصورت کتاب مستقل درآورد. میرزا احمد آشتیانى ... صفحات و سطور کتاب اسفار را که این تعلیقات ناظر بر آن موارد است مشخص فرموده‏اند، متاسفانه بسیارى از اوراق این مجموعه مفقود گردیده است.» (18)
اسفار همراه با حواشى حکیم سبزوارى در سال 1282 هق به طریقه چاپ سنگى در تهران منتشر شد. چاپ حروفى اسفار همراه با حواشى ملاعلى نورى، حکیم سبزوارى، آقاعلى مدرس، ملا اسماعیل اصفهانى، حکیم محمد هیدجى و علامه سید محمدحسین طباطبایى در سال 1378ه ق در قم منتشر شد. در مقدمه ناشرین توضیح داده شده است:
«مااز بعضى اساتید یاد شده، تنها تعلیقاتى بر بعضى مواضع اسفار یافته‏ایم، مثلا از آقاعلى مدرس و مولى اسماعیل خواجوى تنها تعلیقات سفر نفس را بدست آورده‏ایم.» (19)
در جستجوى یک ساله به دنبال تعلیقات آقاعلى بر اسفار در نسخه‏هاى خطى موجود در ایران بر اساس کلیه فهرست‏هاى نسخ خطى کتابخانه‏هاى عمومى (و همچنین مراجعه به نسخ خطى کتابخانه‏هاى خصوصى) در مجموع شش نسخه از تعلیقات آقاعلى بر اسفار بدست آمد. ویژگى‏هاى این نسخه‏ها به شرح ذیل است:
نسخه اول: (م) نسخه خطى شماره‏1789 کتابخانه مجلس شوراى اسلامى، تعلیقات على حواشى الحکیم السبزوارى على السفر الثالث من الاسفار الاربعة (20) .
این تعلیقات به خط خود آقاعلى است. تعلیقات اولیه تاریخ کتابت 1289 را با خود دارد. امضاهاى تعلیقات 110، 110 عفى عنه، 110 مدرس عفى عنه، على المدرس عفى عنه، المدرس عفى عنه مى‏باشد. تعدادى تعلیقه بى‏امضاء و نیز با امضاى 12 یا استاد نیز در آن به چشم مى‏خورد که انتساب آنها به آقاعلى محرز نیست. لذا موارد اخیر را ثبت نکردیم. این نسخه خوش خط و کم غلط و قابل اعتماد است و به لحاظ کثرت تعلیقات دومین نسخه محسوب مى‏شود (21) .
نسخه دوم: (ى) حاشیه خطى بر نسخه چاپ سنگى اسفار شماره 3821 کتابخانه مدرسه مروى تهران. (22)
این کتاب به گواهى یادداشتهاى اول آن در اختیار شیخ على مدرس نورى (شیخ‏الشوارق) از شاگردان آقاعلى مدرس بود و شامل سفرهاى دوم، سوم و چهارم اسفار مى‏باشد. وى سفر دوم را در سال 1324 مباحثه نموده و 110 امضا کرده است. در اول سفر سوم نوشته شده است که کتاب در محرم 1306 خدمت آقاعلى به پایان رسیده است. در اول سفر چهارم نوشته شده که کتاب بین 1319 تا 1321 مباحثه شده و 110 امضا کرده است. با توجه به اینکه آقاعلى تعلیقات به خط خود را 110 (به حساب ابجد مساوى على) امضا مى‏کند، نباید پنداشت هر تعلیقه با امضاى 110 متعلق به وى است. آنچنانکه در تعلیقات شوارق نیز این مشکل به چشم مى‏خورد، متاسفانه شاگرد و استاد هر دو على هستند و هر دو نیز 110 امضا کرده‏اند. لذا در این نسخه امضاى 110 یا ش 110 (شیخ على) را از آن شیخ على نورى (شاگرد)دانسته و امضاهاى الاستاد المؤسس آقاعلى المدرس سلمه الله تعالى، الاستاد آقاعلى، على المدرس عفى عنه، عن الاستاد را متعلق به آقاعلى مدرس دانستیم. ما تنها حواشى با امضاى قابل اعتماد را نقل کردیم. حواشى این نسخه تنها بر سفر سوم و چهارم اسفار مى‏باشد. این حواشى بسیار ریز است و در جریان صحافى آن - در حدود بیست‏سال پیش - چند سطرى از آغاز یا انجام بعضى از تعلیقات ساقط شده است. این نسخه به لحاظ تعداد تعلیقات نسخه اول محسوب مى‏شود. علیرغم اهمیت این نسخه، در فهرست نسخ خطى کتابخانه مدرسه مروى معرفى نشده و در میان کتب عادى کتابخانه نگهدارى مى‏شد.
نسخه سوم: (ش) نسخه شخصى استاد سید جلال‏الدین آشتیانى، (23) حاشیه خطى بر چاپ سنگى اسفار. این حواشى به خط یکى از فضلاى تهران بوده که نزد آقاعلى مدرس و آقامیرزا هاشم و دیگر اساتید اسفار قرائت کرده است. در این نسخه حواشى آقاعلى مدرس‏قدس سره آقامحمد رضا، میرزا هاشم دام ظله، آقاغلامعلى دام ظله، الاستاد دام ظله و محمد اسماعیل به چشم مى‏خورد. حواشى آقاعلى بر سفرهاى اول و سوم (23 حاشیه) ریز و تا حدودى ناخوانا است. استاد آشتیانى در جایى نوشته‏اند:
«دراسفارى که در اختیار این حقیر است‏حواشى آقامحمدرضا و آقاعلى به خط آقاشیخ غلامعلى دیده مى‏شود.» (24)
نسخه چهارم: (ح) نسخه شماره 49 کتابخانه مسجد جامع چهلستون تهران. این نسخه شامل سفرهاى سوم و چهارم است و در آن مجموعا 12 حاشیه از آقاعلى مدرس بر سفر سوم یافت مى‏شود. نسخه فاقد شماره صفحه مى‏باشد. خط حواشى به خط آقاعلى شبیه است در بعضى امضاهاى حواشى ظاهرا «دام ظله‏» به انتهاى نام آقاعلى مدرس اضافه شده است. (25)
نسخه پنجم: (مج) نسخه خطى شماره 1707 مجلس شوراى اسلامى. این اسفار به خط پدر آقاعلى ملاعبدالله مدرس زنوزى مى‏باشد، در آن مجموعا چهار حاشیه با امضاى 110 بر سفر اول و چهار اسفار یافت مى‏شود. (26)
نسخه ششم: (مط) اسفار چاپ حروفى قم 1378. در جلد هشتم مجموعا 33 حاشیه بر اوائل سفر نفس اسفار با امضاى «م‏» درج شده که در هیچیک از نسخ خطى فوق نمى‏باشد، بعلاوه‏45تعلیقات سفر نفس اسفار نیز در نسخه چاپ شده درج نشده است. (27) خوشوقتم که در این مجال تعلیقات با ارزش آقاعلى مدرس بر اسفار تقدیم ارباب فضل مى‏گردد.
آنچه در این تتبع انجام گرفته است:
1. احراز استناد تعلیقات به آقاعلى. براى احتیاط بیشتر عین امضاى هر نسخه را در پاورقى همراه با شماره صفحه نسخه منقول ذکر شده است. غیر از حواشى منقول از نسخه مطبوع، استناد دیگر تعلیقاتى که درج کرده‏ام به آقاعلى محرز است.
2. مشخص کردن ربط هر تعلیقه به موضع مشخص از متن اسفار یا حاشیه سبزوارى.
3. ترتیب و تنظیم حواشى بر اساس شماره مسلسل.
4. تصحیح تعلیقات. (28)
5. تحقیق تعلیقات، استخراج نشانى آیات، روایات، آراء منقول از دیگر کتب و فلاسفه.
امیدوارم نسخ باقیمانده از تعلیقات اسفار آقاعلى بیشتر از آن باشد که من یافته‏ام و با یافتن آنها این تعلیقات قیمه تکمیل گردد. از تمامى دوستداران حکمت که نشانى از نسخ باقیمانده از این تعلیقات در اختیار دارند انتظار دارم که نگارنده را در این خدمت فرهنگى یارى کنند (29) . در این مجال به واسطه محدودیت صفحات مجله بخش اول این تعلیقات شامل تعلیقات مختصر سفر اول و تعلیقات سفر سوم تا پایان موقف چهارم منتشر مى‏شود و باقى تعلیقات در شماره آینده درج خواهد شد ان شاء الله.
در این بخش 126 تعلیقه آقاعلى بر اسفار براى نخستین بار منتشر مى‏شود. 8 تعلیقه آن مربوط به سفر اول و مابقى از آن سفر سوم. مهمترین مباحثى که در سفر سوم مورد موشکافى و ژرف اندیشى حکیم مؤسس واقع شده عبارتند از: اثبات وجود خداوند، ابعاد مختلف توحید، اثبات صفات کمالیه خداوند و عینیت صفات و ذات، بحث پیچیده علم خداوند (که بیشترین حجم این تعلیقات را به خود اختصاص داده است) به ویژه علم خداوند به ماسوى، نقد تفصیلى مذهب مشاء واشراق در مساله علم خداوند، تحلیل انتقادى مبسوط راى حکمت متعالیه در بحث علم خداوند به ماسوى ذات، بحث مراتب علم خداوند به اشیاء. قوى‏ترین و گسترده‏ترین بحث این بخش بحث علم خداوند است. رجوعى به دیگر آثار حکیم مؤسس از قبیل تعلیقات الشواهد الربوبیة، بدایع الحکم و تقریرات المبدء و المعاد و مقایسه آن با تعلیقات الاسفار الاربعة نشان مى‏دهد که بحث علم از مطرح‏ترین مباحث فلسفى در اندیشه آقاعلى مدرس قدس سره بوده است. تحلیل انتقادى آراء او و استخراج دیدگاههاى تازه و تقریرهاى جدید وى در گرو انتشار همه آثار اوست، که امیدوارم به زودى جامه عمل پوشد. (30) تذکر کاستى و خطاهاى این قلم مورد امتنان است.
پى‏نوشتها:
1- ر.ک: مقاله «اندیشه‏هاى جدید و ارزش تفکر فلسفى صدرالمتالهین‏»، به قلم نگارنده، کیهان اندیشه، شماره 50، مهر آبان 1372، ص‏103-86.
2- براى آشنایى با حواشى و تعلیقات اسفار ر.ک : «الذریعة الى تصانیف الشیعه‏»، شیخ آقا بزرگ طهرانى، ج‏6، ص‏19.
3- به نظر استاد سید جلال‏الدین آشتیانى: این حاشیه از همه حواشى اسفار محققانه‏تر است و در استوارى و متانت کمتر از اصل کتاب نیست، چرا که متضمن تحقیقات عالیه و مشتمل بر افکار تازه و دقیق مى‏باشد». مقدمه المسائل القدسیة، در رسایل فلسفى صدر المتالهین، ص‏57 (مشهد 1352 ش) و مقدمه رسایل حکیم سبزوارى، ص‏98 (تهران 1368، چاپ سوم).
4- وى از اکابر فلاسفه و از اعاظم شارحان کلمات صدرالمتالهین است و در تتبع و احاطه به کلمات مشایخ کم نظیر و اهل تصرف در مبانى بوده است.» استاد سید جلال‏الدین آشتیانى، شرح حال و آراء فلسفى ملاصدرا، صفحه 91 (تهران‏1360).
5- آقا على در مسائل معاد جسمانى، حمل، اعتبارات ماهیت، بساطت وجود، اصالت وجود و حرکت جوهرى و ... صاحب آراء تازه و تقریرهاى نو مى‏باشد.
6- فهرست توصیفى آثار آقاعلى قدس سره شامل معرفى تمامى نسخ خطى رسائل و مکتوبات وى را تدوین کرده‏ام و امید نشر قریب آن را مى‏برم. مجموعه منتشر خواهد شد، ان شاءالله.
7- بدایع الحکم مهمترین اثر آقاعلى مدرس پاسخ فارسى به هفت‏سؤال فلسفى عمادالدوله بدیع‏الملک است. این کتاب در سال 1314 ه ق در 278 در تهران به طریقه چاپ سنگى منتشر شده است. از قرار اطلاع چاپ مصحح بدایع الحکم به زودى منتشر خواهد شد. در تهران، این کتاب بر اساس نسخه خطى منحصر بفرد به خط آقاعلى توسط آقایان اشک شیرین و دکتر على اصغر مهدوى مراحل نهایى تصحیح را مى‏گذراند و در سلسله انتشارات دانشگاه تهران منتشر خواهد شد. در تبریز این کتاب براساس نسخ خطى کتابخانه ملک به همت‏حجت‏الاسلام محمدجواد ساروى مراحل نهایى تدوین را مى‏گذراند و در سلسله انتشارات دانشگاه تبریز منتشر خواهد شد. ضمنا حجت الاسلام احمد واعظى بدایع را براساس نسخه چاپ سنگى تصحیح کرده و توسط انتشارات الزهراء تهران در دست انتشار است. آقاى دکتر مصطفى محقق داماد نیز در نامه فرهنگستان علوم شماره 4، صفحه 138، نوشته است: «نسخه اصل دستنویس حکیم زنوزى از گزند حوادث مصون مانده و پس از گذشت‏بیش از یک قرن هم اکنون در اختیار ماست و امیدواریم تا بر اساس آن به زودى چاپ تازه‏تر و بهترى از این کتاب را که در تاریخ فلسفه اسلامى از اهمیت و ارزش فراوانى برخوردار است، منتشر سازیم و در اختیار علاقه‏مندان قرار دهیم.»
8- این تعلیقات عبارتند از: اول: تعلیقات الشواهد الربوبیة (تصحیح و تحقیق نگارنده، نامه مفید، قم، بهار 1376، ص‏121-158). دوم: تعلیقات شرح الهدایة الاثیریة (چاپ سنگى، تهران 1313 ه ق). سوم: تعلیقات حواشى شرح حکمة‏الاشراق. چهارم: تعلیقات حواشى الهیات الشفا. پنجم: تقریرات المبدا و المعاد; که بصورت تعلیقات توسط یکى از شاگردان آقاعلى به رشته تحریر درآمده و بعد از بدایع مفصل‏ترین اثر آقاعلى به حساب مى‏آید. سه تعلیقه اخیر مطلقا منتشر نشده است. ضمنا آقاعلى شرح اسرار آیات ملاصدرا را نیز آغاز کرده اما اجل مهلت اتمام آنرا نداده و تنها موفق به نگارش مقدمه شرح شده است.
9- مهمترین این تعلیقات، تعلیقات شوارق الالهام (چاپ سنگى، تهران، 1311 ه ق)، تعلیقات لمعات الهیه (مشهد، 1354 ه ق) و تعلیقات مختصر بر پنج اثر فلسفى کلامى دیگر است.
10- از آقاعلى تا کنون سه رساله مستقل بدون نام مشخص در فلسفه و عرفان بدست آمده که حاوى آراء بدیع و مطالب عالیه مى‏باشد و معرفى آنها مجالى دیگر مى‏طلبد.
11- از حکیم مؤسس تقریرى از درسهاى‏اصول و فقه به سبک شیخ اعظم مرتضى انصارى‏قدس سره در بحث اصول عملیه به جا مانده است.
12- رساله خود نوشت‏سرگذشت در کتابهاى طرائق الحقائق، مقدمه انوار جلیه، مقدمه لمعات الهیه و تاریخ حکما و عرفا متاخر بر صدرالمتالهین منتشر شده است.
13- شیخ آقا بزرگ تهرانى در الذریعه، ج 6، ص 20، این تعلیقات را معرفى کرده است: «هى قلیلة على بعض مواضع الاسفار».
14- تصحیح، تحقیق و تقدیم نگارنده، نامه مفید، قم، زمستان 1375، شماره 8، صص‏27-70.
15- رساله حملیه، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، 1363 ه ش، 83 صفحه. نام مصحح مشخص نشده، ظاهرا کتاب براساس نسخه چاپ سنگى (تهران 1314 هق و نیز تهران 1320 ش) تصحیح شده است.
16- تصحیح، تحقیق و تقدیم نگارنده، نامه مفید، قم، زمستان 1375، شماره 8، صص‏97-152.
17- استاد سید جلال‏الدین آشتیانى، مقدمه المسائل القدسیة، در رسایل فلسفى صدرالمتالهین، ص‏55 (مشهد 1352 ش)، ر.ک: «شرح حال و آراء فلسفى ملاصدرا، ص‏215 (تهران 1360)، مقدمه المبدا و المعاد صدرالمتالهین ص‏52، زادالمسافرین، ص‏253.
18- استاد آشتیانى، مقدمه انوار جلیه ملاعبدالله زنوزى، صص‏20و21، (تهران، 1371، چاپ دوم).
وى در ادامه درباره تعلیقات آقاعلى بر اسفار آورده است:
«او براى سهولت‏شاگردان از حواشى متعددى استفاده فرموده است. از آن جمله حواشى حکیم سبزوارى است که از دیگر حواشى مفصل‏تر است. او از تعلیقات شیخ مهدى اصفهانى (از مدرسان اسفار و از احفاد ملامحمد باقر مجلسى) که از او در حواشى برالهیات اسفار، مبحث اراده به «جدنا القمقام‏» تعبیر کرده، نقل نموده است. او همچنین از مرحوم سید هادى حسینى - مؤلف تعلیقات بر شرح هدایه ملاصدرا جسته جسته در امور عامه و جاهاى دیگر تعلیقه نقل کرده است. آقاعلى از استاد خود ملا آقاى قزوینى چیزى نقل نکرده است. ولى از ملا اسماعیل اصفهانى معروف به واحدالعین و ملا اسماعیل حکیم و آخوند ملاعلى نورى حواشى نقل کرده است. او گاهى از شوارق و دیگر کتب فلسفى که در توضیح عبارات اسفار شاگرد را راهنمایى مى‏کند، عباراتى کوتاه نقل مى‏کند. آقا على گویا جواهر و اعراض اسفار را نیز تدریس کرده است. در جواهر و اعراض از هر عبارتى که در حل مشکل عبارات مدخلیت داشته از جمله از کتب ملاصدرا و ابن‏سینا و دیگران استفاده کرده است.» مقدمه انور جلیه ملاعبدالله زنوزى، صص‏20و21. «حواشى آقاعلى بر قسمت نقس اسفار مفصل است و شاید تمام آن حواشى بیش از مطالب کتاب نفس است و متضمن عالى‏ترین تحقیقات در علم انفس ...» مقدمه المبدا و المعاد، ص‏52.
«این مطلب را آقاعلى مفصل در حواشى جواهر و اعراض و نیز در اوایل شرح هدایة بیان کرده است...»، همان، ص‏56. عدم تطبیق اطلاعات استاد بر تعلیقات بجامانده این امید را زنده مى‏کند که نسخ دیگرى از تعلیقات آقاعلى در میان باشد که هنوز از چشم نگارنده مخفى مانده باشد.
19- صفحه ث، مقدمة الناشرین، 1 ربیع الثانى 1378 به امضاى آقاى رضا لطفى، (جلد اول اسفار).
20- این نسخه در جلد پنجم فهرست نسخ خطى کتابخانه مجلس شوراى اسلامى، ص‏186، معرفى شده است.
21- از جناب آقاى عبدالحسین حائرى که تجارب ذى قیمت‏خود را در حل پاره‏اى ابهامات مخطوطات آقاعلى در اختیارم گذاشتند صمیمانه سپاسگزارم.
22- در ملاقات زمستان 75 با استاد سیدجلال‏الدین آشتیانى در مشهد مقدس، ایشان با کمال سماحت تمامى اوراق زیراکسى از یک نسخه از حواشى آقاعلى بر اسفار را در اختیارم گذاشتند. رنگ این اوراق نشان مى‏داد که حدود دو دهه از عمر آنها مى‏گذرد. استاد خود درصدد تصحیح این حواشى بوده‏اند (مقدمه انوار جلیه، ص‏42: حواشى آقاعلى بر اسفار که درصدد طبع آن حواشى بى‏نظیر برامده‏ام...) در ملاقات بهار 76 با جناب آقاى محمد خواجوى مصحح و مترجم آثار صدرالمتالهین ایشان ابراز داشتند اوراق یاد شده مربوط به اسفار کتابخانه مروى است که توسط وى به سفارش استاد آشتیانى زیراکس شده است. متاسفانه برخى از مواضع این اوراق بواسطه ریز بودن خط حواشى ناخوانا بود که با مراجعه به اصل نسخه کتابخانه مروى مشکل مرتفع شد. از استاد آشتیانى، آقاى خواجوى و نیز متولى و کتابداران مدرسه مروى صمیمانه سپاسگزارم.
23- استاد آشتیانى با کمال بزرگوارى این نسخه منحصر بفرد که در بعضى مواضع مزین به حواشى خود ایشان نیز هست جهت استنساخ چند روزى در اختیار این بنده گذاشتند که از لطف ایشان سپاسگزارم.
24- مقدمه انوار جلیه، ص‏37، مقدمه لمعات الهیه، ص‏5.
25- فهرست نسخ خطى کتابخانه مسجد جامع چهلستون، رضا استادى، ص‏3.
26- ر.ک: فهرست نسخ خطى کتابخانه مجلس شوراى اسلامى، ج 5، ص‏42.
27- براى یافتن نشانى از نسخه خطى اسفار مطبوع از مصححین آن سراغ گرفتم، از دو مصحح آن یکى از دار دنیا رفته است و دیگرى اظهار بى‏اطلاعى کرد.
28- حجت الاسلام شیخ صادق محمودى مقابله دوم متن دست نویس و مخطوط را انجام داده‏اند، از ایشان سپاسگزارم.
29- طبع و انتشار این حواشى خدمتى است‏به عالم فلسفه و علم‏» استاد آشتیانى، مقدمه المبدء و المعاد، ص 52.
30- مجموعه آثار حکیم مؤسس (به استثناى بدایع الحکم) توسط نگارنده جمع آورى، تصحیح، تحقیق و تنظیم شده و در آینده نزدیک در سه جلد منتشر خواهد شد. ان شاء الله.

تبلیغات