
نوآوری در مدیریت ورزشی
نوآوری در مدیریت ورزشی دوره 3 زمستان 1403 شماره 4 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
مقالات
حوزههای تخصصی:
تحقیق حاضر باهدف بررس بازاریابی عصبی فرآیندهای شناختی مصرف کنندگان محصولات ورزشی همزمان با مشاهده برندهای داخلی و خارجی انجام شد. 6 کلیپ تبلیغات ورزشی که شامل 3 برند خارجی و 3 برند ورزشی داخلی انتخاب و به صورت دو به دو ثبت گردید. جامعه آماری شامل 16 نفر ورزشکار و 16 نفر غیر ورزشکار می باشد. از سوژه ها خواسته می شود که ابتدا به پرسشنامه تکمیل پرسشنامه EQG (پرسشنامه سلامت روان) پاسخ دهند که هدف آن سنجش میزان سلامت روان فرد است. در ادامه، یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نام برند و مؤلفه های رفتار مصرف کننده داده شد. ثبت سیگنال در آزمایشگاه تخصصی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد واحد مشهد انجام گرفته است. برای ثبت سیگنال EEG کانال هایی انتخاب شده است که در مطالعات قبلی تأییدشده بود. ثبت امواج مغزی در حین تماشای تبلیغات توسط دستگاه ERP که شامل کلاه مخصوص با 21 الکترود کلرید سدیم می باشد. برای بررسی هر برند به سیگنال مربوط به برندها توجه گردید و در نهایت ویژگی بهینه استخراج شد و همچنین ویژگی هایی که بیشترین تکرار را داشتند انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آمار توصیفی استفاده گردید. استخراج ویژگی ها، در تمامی سوژه ها (32 نفر) و 7 کانال اصلی انجام و تحلیل آماری بر روی آن ها اجرا شد. درنهایت با توجه به میزان خطای طبقه بندی کننده این ویژگی ها با نمرات آزمون ها، بهترین ویژگی ها مشخص می شود. هدف از طبقه بندی با شبکه عصبی در این کار تعیین سطح تأثیرگذاری تبلیغات روی سوژه ها است. نتایج نشان داد که از تعداد 32 مورد در 6 مورد اشتباه طبقه بندی کرده است. لذا می توان نتیجه گرفت که اثرات برندها در افراد نزدیک به هم بوده است. تبلیغات استفاده شده در تحقیق توانسته است که تأثیر مثبتی بر برند تبلیغ شده داشته باشد که در این بین میزان تاثیرگذاری برندهای خارجی بیشتر از برندهای داخلی بر روی نمونه های تحقیق بود.
تاثیر سواد رسانه ای بر توسعه گردشگری ورزشی در کویر کشور (مورد مطالعاتی: کویر منطقه مقصودلو در شهر هریس)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
این پژوهش بررسی تاثیر سواد رسانه ای بر توسعه گردشگری ورزشی در حوزه کویر (مورد مطالعاتی: کویر منطقه مقصودلو در شهرهریس ) پرداخته است و بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری داده ها، توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان ارشد مدیریت ورزشی گرایش رسانه استان تهران و تبریز می باشد. که شامل 160 نفر بودند و تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 113 نفر در نظر گرفته شد و پس از توزیع پرسشنامه ها تعداد 103 پرسشنامه بصورت کامل برگردانده شده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد سواد رسانه ای فلسفی (1393) و گردشگری ورزشی فیروزجاه (1386) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی بررسی شد، همچنین پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مقدار آن به ترتیب 85/0 و 79/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافته ها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار پی ال اس نشان داد که سواد رسانه ای و 5 مولفه آن شامل درک محتوای پیام های رسانه ای، آگاهی از اهداف پنهان ، گزینش آگاهانه، نگاه انتقادی و تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای اثر مثبت و معناداری بر توسعه گردشگری ورزشی در بخش کویر دارد.با توجه به تاثیر پذیری زندگی همه افراد از رسانه ، امروزه برنامه ریزی برای بالابردن سواد رسانه ای امری ضروری بوده و با ارتقای سواد رسانه ای مدیران ورزشی و مردم می توانیم شاهد رشد و رونق حوزه گردشگری ورزشی بخصوص حوزه های کمتر شناخته شده در کشور مثل حوزه گردشگری ورزشی در کویر باشیم.
شناسایی عوامل موثر بر توسعه دولت الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان: یک مطالعه کیفی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
دولت الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان یکی از پدیده های مهم حاصل از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که پیاده سازی آن تحولی بس عمیق در نحوه زندگی، اداره و رهبری کشورها داشته و ترکیبی از فناوری اطلاعات و شبکه اطلاع رسانی وب است که هدف آن، ارائه مستقیم خدمات به شهروندان، کارکنان دولت، بخشهای تجاری و سایر بخشهای دولت است از این رو هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر توسعه دولت الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان است. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد گلیزر و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری شامل صاحب نظران (اعضای هیئت علمی دانشگاه - معاونان وزارت ورزش و جوانان - مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان) بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با برند، دارا بودن سمت های مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه پژوهش حاضر از جمله شاخص های انتخاب لیست اولیه صاحب نظران بود. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 14 نفر بود. ابزار اندازه گیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل داده ها 73 مفهوم اولیه، 13 مقوله اصلی شناسایی شد. عوامل شناسایی شده در تحقیق حاضر شامل عوامل زیرساختی، عوامل اجتماعی فرهنگی، عوامل مدیریتی سازمانی، عوامل مالی اقتصادی، بستر سازی برای دسترسی به محتوای دیجیتال، دسترسی به خدمات انلاین، سرمایه انسانی، کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، اعتماد، رضایت شهروندان، سودمندی ادراک شده و سهولت کاربرد ادراک شده بود.
تحلیل نقش رسانه های جمعی در تشویق کارکنان به سوت زنی در سازمان های ورزشی ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
هدف از این پژوهش، تحلیل نقش تشویقی رسانه های جمعی در سوت زنی سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: سازمان های ورزشی ایران) می باشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشگران و اساتید دانشگاهی (حداقل دو پژوهش در زمینه اخلاق سازمانی، سوت زدن سازمانی، افشاگری سازمانی و سایر متغیرهای مرتبط)، مدیران حال حاضر و سابق سازمان های ورزشی (باسابقه مدیریتی بیش از 5 سال) و مدیران روابط عمومی سازمان های ورزشی بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به صورت روش هدفمند برآورد و نمونه گیری شد (21 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظام مند و مصاحبه های اکتشافی نیمه ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل و تفسیر مصاحبه خبرگان نشان داد که مؤلفه های رسانه های جمعی شامل سرعت، استقلال، شفافیت و فراگیری و مؤلفه های سوت زنی در سازمان های ورزشی شامل درون سازمانی، برون سازمان و موارد افشاگری می باشد. با بهره گیری از ظرفیت های رسانه های جمعی می توان سوت زنی در سازمان های ورزشی را افزایش داد.
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اقتصاد گردشگری ورزشی ایران بر اساس روش ای اچ پی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اقتصاد گردشگری ورزشی ایران بر اساس روش ای اچ پی[1]<!--[endif]--> بود. که به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. گردآوری داده ها در بخش کیفی با روش مصاحبه با جامعه آماری 22 نفره در بخش کیفی و به روش نمونه گیری گلوله برفی و نمونه آماری 80 نفره در بخش کمی، به روش نمونه در دسترس انجام شد. جامعه آماری این پژوهش به روش مقایسات زوجی ای اچ پی و به روش نمونه گیری تمام شمول انتخاب شدند و در نرم افزار اکسپرت چویس[2]<!--[endif]-->11 نتایج بصورت مدل اجرایی در آمد. با تجزیه و تحلیل داده ها در نهایت 69 کد شناسایی گردید که با توجه به اهمیت و فراوانی در 8 طبقه (عوامل سازمانی و مدیریتی، عوامل سیاسی و قانونی، عوامل بازاریابی و تبلیغات، عوامل زیر ساختی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عامل جاذبه ها، کیفیت ارائه خدمات، عوامل مالی و درآمد) دسته بندی شدند. با توجه به وزن دهی به روش ای اچ پی در رتبه بندی مولفه ها و زیرمعیارها مشخص گردید که مولفه بازاریابی با وزن نسبی 0.188 بالاترین رتبه بین مولفه ها را بدست آورد. اقتصاد گردشگری ورزشی از جمله عواملی است که با رونق ورزش در مناطق مختلف در ارتباط بوده و از این لحاظ دارای اهمیت زیادی است لذا می توان با ایجاد بسترهای مناسب درخصوص بازاریابی و سرمایه گذاری توسط افراد با سابقه ورزشی به ارتقای اقتصاد گردشگری ورزشی دست یافت.
تأثیر ارزش ادراک شده محصول ورزشی و غیر ورزشی در قصد خرید مشتریان برحسب تناسب صحه گذار(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
این پژوهش با هدف تأثیر ارزش ادراک شده محصول ورزشی و غیر ورزشی در قصد خرید مشتریان برحسب تناسب صحه گذار انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود، جامعه آماری شامل دو بخش: بخش اول تعیین صحه گذاران و محصولات، که علی دایی و شهربانو منصوریان به عنوان صحه گذاران مشهور ورزشی و امین حیایی و الهام حمیدی به عنوان صحه گذاران مشهور انتخاب شدند. همچنین برند مجید به عنوان محصول ورزشی و برند نوین چرم به عنوان محصول غیر ورزشی انتخاب گردیدند، روش نمونه گیری نیز هدفمند بود. بخش دوم مشتریان محصولات (ورزشی و غیر ورزشی) تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای بود و حجم نمونه 420 نفر برآورد گردید. برای جمع آوری داده ها به ترتیب از سه پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی، ارزش ادراک شده و قصد خرید استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحب نظر و روایی سازه آن به وسیله تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تأیید شد. همچنین پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس.، ایموس و اسمارت پی.ال.اس. استفاده گردید. نتایج نشان داد که صحه گذاری افراد مشهور ورزشی بر روی محصول ورزشی و محصول غیرورزشی تأثیر بیشتری نسبت به صحه گذاری افراد مشهور بر روی محصول ورزشی و محصول غیرورزشی دارد. با توجه به نتایج پیشنهاد می شود که شرکت ها و سازمان ها تمرکز خود را بر ورزشکاران ستاره بگذارند؛ زیرا ورزشکاران ستاره بدون شک در کانون توجهات قرار دارند و افراد بیشتری در جامعه با آنها درگیر هستند.
شناسایی موانع تضعیف کننده بلوغ ورزش نخبه ایران و ارائه راهکار(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع تضیعف کننده بلوغ ورزش نخبه ایران و ارائه راهکارهای مناسب بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک می باشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی تربیت بدنی، مدیران و کارشناسان سازمان های اجرایی، حرفه ای ورزشی و اسناد و منابع علمی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و مورد نظرخواهی قرار گرفتند (16 نفر و 17 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظام مند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و روایی ابزار با استفاده از روش های روایی سنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی). از روش کدگذاری و چارچوب بندی مفهومی برای تحلیل یافته ها استفاده گردید. موانع بلوغ سیاست گذاری ورزش نخبه در ایران در قالب 11 بعد شناسایی شدند که شامل موانع راهبردی ورزش حرفه ای، موانع ملی سیاست گذاری ورزشی، موانع اجرایی و پشتیبانی، سیستم کنترلی، ابزارهای سیاستی، مشارکت نهادها، مدیریت استعداد، علمی و فناوری، ظرفیت تجاری، رقابت پذیری ورزش نخبه، منابع و عملکردی بود. ابعاد شناسایی شده در سه سطح کلان، میانی و خرد تقسیم بندی شدند. چارچوب ارائه شده در این پژوهش، شناختی از ابعاد سیاست گذاری بلوغ ورزش نخبه را بر اساس ارتباط آن با مجموعه ای از فعالیت های مختلف ایجاد می کند. بر پایه این چارچوب، می توان به ارزیابی عینی از سطح فعالیت های مدیریت در ورزش نخبه پرداخت و اطلاعات علمی در زمینه اقدامات مناسبی را که باید سازمان های ورزشی برای توسعه سیاست گذاری توسعه ورزش نخبه انجام دهند، فراهم ساخت.
طراحی مدل شاخص های انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل شاخص های انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، روسا و مدیران (سابق و فعلی) فدراسیون والیبال که در عرصه ورزش و مدیریت سوابق اجرایی داشته اند، همچنین سرمربیان تیم های ملی والیبال بزرگسالان، جوانان و نوجوانان، و... بودند که به نوعی در امر انتخاب سرمربی دخیل هستند. با توجه به هدف پژوهش انتخاب نمونه آماری به صورت نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی بوده است. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و به لحاظ هدف، کاربردی بود، ابزار اندازه گیری در این پژوهش انجام مصاحبه های کیفی با متخصصین حوزه والیبال تا حد رسیدن به اشباع نظری بود. نتایج تحقیق نشان داد که شاخص های انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال به 4 شاخص اصلی یعنی شاخص مدیریتی، شاخص فنی، شاخص شخصیتی و شاخص اجتماعی بستگی دارد که هر کدام از این شاخص ها به زیرمجموعه هایی تخصصی تقسیم می شوند که عبارتند از شاخص های مدیریتی (10 شاخص)، شاخص های فنی (12 شاخص)، شاخص های اجتماعی (9 شاخص) و در نهایت شاخص های شخصیتی (9 شاخص). با توجه به نتایج پژوهش می توان پیشنهاد داد که مسئولین و اعضای کمیته فنی فدراسیون والیبال در انتخاب سرمربی تیم ملی به گزینش افرادی اقدام نمایند که دارای شاخص ها و معیارهای تعیین شده از سوی متخصصین باشند تا شاهد پیشرفت و موفقیت روز افزون تیم ملی والیبال در رقابت های بین المللی باشیم.
تاثیر توسعه بخش ورزش بر رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن نقش آستانه ای درآمدهای نفتی دولت: مورد کشورهای منتخب نفتی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
ورزش از دیرباز به عنوان یکی از اجزای اصلی فعالیت بدنی شناخته شده که به طور قابل توجهی به سلامت فردی و رفاه اجتماعی کمک می کند. در این بین عواملی وجود دارد که می تواند بر این رابطه اثر داشته باشد که از جمله آن ها می توان به درآمدهای نفتی اشاره داشت. بر همین اساس، هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر توسعه بخش ورزش بر رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن نقش آستانه ای درآمدهای نفتی در کشورهای منتخب نفتی است. جهت آزمون فرضیه ی پژوهش از اطلاعات کلان اقتصادی 15 کشور صادر کننده نفت طی دوره زمانی 2012 تا 2023 استفاده شده است. با توجه به ماهیت ترکیبی داده ها، جهت آزمون فرضیه های پژوهش از رگرسیون چندگانه با استفاده از داده های تلفیقی با رویکرد PSTR بهره گیری شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد در رژیم اول و زمانی که درآمدهای نفتی کمتر از 44/0 می باشد، متغیر توسعه بخش ورزش اثر مثبت بر متغیر رفاه اجتماعی داشته است که مقدار ضریب برابر با 15/0 می باشد در حالی که در رژیم دوم و زمانی که متغیر درآمدهای نفتی بیشتر از 44/0 می باشد، متغیر توسعه بخش ورزش اثر مثبت بر متغیر رفاه اجتماعی داشته است که مقدار ضریب برابر با 39/0 می باشد. دیگر یافته ها نیز نشان داد که درآمد سرانه و اندازه دولت اثرات مثبت و معنادار بر رفاه اجتماعی و نرخ تورم و نرخ ارز اثرات منفی و معنادار بر رفاه اجتماعی داشته است. بنایراین می توان نتیجه گیری نمود که در صورت افزایش درامدهای نفتی در سطحی بالاتر از مقادیر آستانه ای آن، اثر توسعه بخش ورزش بر رفاه اجتماعی تقویت خواهد شد.
شناسایی عوامل موثر در مدیریت رفتار چهره های مشهور ورزشی در فضای مجازی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
حوزههای تخصصی:
هدف تحقیق طراحی مدل کیفی مدیریت رفتار چهره های مشهور ورزشی در فضای مجازی است. پژوهش از نوع کیفی می باشد. مشارکت کنندگان پژوهش را متخصصان رسانه، اعضای هیات علمی آشنا به موضوع تحقیق، مربیان، ورزشکاران تیم های ملی و ورزشکارانی که در فضای مجازی دارای فعالیت بودند ،تشکیل دادند. جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده و تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از تئوری داده بنیاد بر اساس مدل گلیزر مبتنی بر سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. در مرحله اول کد گذاری باز 114 کد، در مراحل بعدی با دسته بندی و خلاصه کردن و حذف کدهای مشابه 50 کد نهایی در غالب 9 مقوله اصلی شامل رفتار اجتماعی، رفتار فرهنگی - دینی، آموزش، انتقال ارزش، مدیریت نظارت، رفتار سیاسی، رفتار بشر دوستانه، راست ازمایی و اخلاق مداری، مدیریت تعامل و محتوای سازنده مشخص گردید. به نظر می رسد، چهره ای مشهور ورزشی بایستی تعامل درست با کاربران، حفظ حریم شخصی خود و دیگران و همچنین پایبندی به اصول اخلاقی و ارزش ها و عقاید مردم را در فضای مجازی مورد توجه قرار دهند.