نوآوری در مدیریت ورزشی

نوآوری در مدیریت ورزشی

نوآوری در مدیریت ورزشی دوره 3 پاییز 1403 شماره 3 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری مالی در پوشاک ورزشی ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: فناوری مالی صنعت پوشاک ورزش صندوق های مالی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۴
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری مالی در پوشاک ورزشی ایران اجرا گردید. روش پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید آگاه حوزه فناوری مالی، تولیدکنندگان و پشتیبان های برنامه های فناوری مالی و رشته های فناوری اطلاعات، نرم افزار، مدیریت مالی و مدیریت ورزشی؛ افراد دارای سابقه فعالیت در حوزه فناوری مالی (با بیش از 5 سال سابقه شغلی) و همچنین افراد پژوهشگر حوزه فناوری مالی بودند که حداقل 3 پژوهش در این خصوص را دارا بودند. انجام مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. درنهایت تعداد 13 مصاحبه انجام شد. ابزار پژوهش شامل مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. جهت بررسی روایی از قابلیت باور پذیری (اعتبار)، انتقال پذیری و تایید پذیری استفاده گردید و همچنین جهت بررسی پایایی، از کمیته های تخصصی استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری و روش تحلیل مضامین استفاده گردید. نتایج نشان داد که در مسیر توسعه فناوری مالی در حوزه پوشاک ورزشی ایران نیاز است تا الزامات غیرفنی ازجمله دانش عمومی، مسائل فرهنگی و مسائل انگیزشی ایجاد گردد. همچنین در ادامه نیاز است تا الزامات فنی شامل جنبه های انسانی و زیرساخت ها اجرایی گردد. این مسئله می تواند ضمن توسعه فناوری مالی در حوزه پوشاک ورزشی ایران باعث ایجاد هویت دهی گردد که این هویت دهی ناشی از توسعه اطلاعاتی، مالی و هویتی در این خصوص می باشد.
۲.

پیشران های ائتلاف سازی بین المللی در کُشتی با تأکید بر ظرفیت های رسانه ای(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: ائتلاف سازی کشتی روابط بین المللی دیپلماسی سیاسی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۱
پژوهش حاضر باهدف پیشران های ائتلاف سازی بین المللی در کُشتی با تأکید بر ظرفیت های رسانه ای اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که بخش کیفی آن به صورت تحلیل مضامین انجام گردید. جامعه آماری شامل افراد آگاه به موضوع پژوهش بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 14 نفر به عنوان نمونه مشخص گردیدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه های نیمه-ساختارمند و پرسش نامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی این پرسش نامه با استفاده ازنظر اساتید دانشگاهی و روایی سازه آن به وسیله روش تحلیل عاملی موردبررسی قرار گرفت. پایایی این پرسش نامه پس از محاسبه آلفای کرونباخ میزان 0/82 مشخص گردید. در بخش کیفی جهت بررسی روایی از قابلیت باور پذیری، انتقال پذیری و تایید پذیری و همچنین جهت بررسی پایایی از کمیته های تخصصی استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری و روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تمامی روند تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزارهای اس پی اس اس، پی ال اس و مکس کیو دی ای انجام گرفت. مطابق با نتایج بخش کیفی پژوهش، مشخص گردید که شناسایی پیشران های ائتلاف سازی بین المللی در کُشتی با تأکید بر ظرفیت های رسانه ای شامل 15 پیشران می باشد. مطابق با نتایج مشخص گردید که پیشران های تنظیم مجدد و هدایت افکار عمومی در کُشتی، هم افزایی رسانه و روابط عمومی جهت ایجاد بستر یکپارچه در حوزه کُشتی، چهره سازی بین المللی در فضای مجازی، تبادلات رسانه ای در مسیر منافع مشترک در کُشتی و شبکه سازی در ورزش کُشتی به عنوان پیشران های علی مشخص گردید. به عبارتی این مسئله اهمیت توجه به پیشران ها می تواند منجر به شکل گیری بستری در جهت ائتلاف سازی بین المللی در کُشتی گردد.
۳.

ارائه مدل توسعه تاب آوری سازمان های ورزشی از طریق شایستگی های عملکرد مجازی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: تاب آوری شایستگی رسانه ای شایستگی رفتاری شایستگی دانشی شایستگی مدیریتی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۱۵
هدف از این پژوهش، ارائه مدل توسعه تاب آوری سازمان های ورزشی از طریق شایستگی های عملکرد مجازی بود. از این رو روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تماتیک بود. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید و مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، رسانه ها و ...) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظام مند و مصاحبه های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. نتایج کدگذاری گزینشی نشان داد که شایستگی هایی نظیر شایستگی های رفتار مجازی، شخصیت مجازی، مدیریتی، دانشی و رسانه ای ازجمله مهم ترین شایستگی های مجازی مؤثر بر تاب آوری در سازمان های ورزشی می باشد. بنابراین برنامه ریزی و تلاش در جهت توسعه شایستگی های مجازی می تواند تاب آوری سازمان های ورزشی را در بحران های مختلف همچون بحران اقتصادی و سلامتی (همچون همه گیری ویروس کرونا) ارتقاء دهد.
۴.

ارائه الگو فرآیندی مدیریت سرکوب مالی در فوتبال حرفه ای ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: سرکوب مالی منابع مالی فوتبال

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۰
پژوهش حاضر باهدف ارائه الگو فرایندی مدیریت سرکوب مالی در فوتبال حرفه ای ایران اجرا گردید. روش پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل افراد آگاه به موضوع پژوهش بود. به منظور شناسایی این نمونه ها، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده گردید. این نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 12 نفر به عنوان نمونه در بخش کیفی مشخص گردیدند. جهت انتخاب نمونه های بخش کیفی؛ به سوابق پژوهشی، اجرایی و تحصیلی به عنوان ملاک انتخاب توجه شد. ابزار پژوهش شامل مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. روایی و پایایی ابزار با استفاده از روش های روایی و پایایی سنجی کیفی موردبررسی قرار گرفت و درنهایت مطلوب ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری و روش تحلیل مضامین استفاده گردید. نتایج نشان داد که ابعاد و مؤلفه های مدیریت سرکوب مالی در فوتبال حرفه ای ایران دارای 3 مضمون فراگیر، 10 مضمون سازمان دهنده و 67 مضمون پایه است. نتایج نشان داد که در مسیر مدیریت سرکوب مالی در فوتبال حرفه ای ایران نیاز است تا سیاست های مقابله ای ازجمله وحدت رویه، ابزارهای رقابتی، سیستم های نظارتی، مسائل حقوقی و تحول مدیریتی اجرایی گردد. به عبارتی توجه به سیاست های مقابله ای می تواند بستری در جهت دستیابی به خروجی های مورد انتظار در مسائل مالی گردد.
۵.

الگوی صلاحیت فنی مدیران حرفه ای باشگاه های فوتبال ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: شایستگی فنی توانمندی مدیران باشگاه فدراسیون فوتبال

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۸
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی صلاحیت فنی مدیران حرفه ای فوتبال ایران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظام-مند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید و مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، رسانه-ها) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (30 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظامند و مصاحبه های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراج شده شامل 3 کد محوری، 14 مقوله و 67 کد باز بود. کد محوری محیطی شامل سیاسی، اقتصادی، رسانه، سطح فوتبال جهانی، فدراسیون بین المللی فوتبال، سازمان های ورزشی و سازمان-های غیرورزشی؛ کد محوری فردی شامل نگرش، دانش و ویژگی های فردی و کد محوری سازمانی شامل روابط عمومی باشگاه، ساختار باشگاه، مدیریتی و مالی بودند.. با کاربرد نتایج و مدل به دست آمده می تواند امیدوار بود که تحول شگرفی در زمینه ی مدیریت باشگاه های ورزش حرفه ای در ایران ایجاد شود و زمینه توسعه کمی و کیفی باشگاه های فوتبال فراهم گردد.
۶.

مطالعه اینرسی سازمانی با سایش اجتماعی از طریق تنبلی اجتماعی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: اینرسی سازمانی سایش اجتماعی تنبلی اجتماعی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۳
زمینه و هدف: امروزه فعالیت سازمان ها و بویژه ساز مان های آموزشی در محیط رقابتی کنونی نیازمند پویایی و تحرک است و این سازمان ها برای بقا و پویایی خود باید به نوآوری و تغییرات مستمر روی آورند بنابراین هدف از این تحقیق، ارتباط بین اینرسی سازمانی با سایش اجتماعی از طریق تنبلی اجتماعی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم است.روش بررسی: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 87نفر بود، که از این تعداد 77 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد اینرسی سازمانی گوکین و آنکاران(2008)، سایش اجتماعی دافی و همکاران(2002) و تنبلی اجتماعی حسینی(2008) بود. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین اینرسی سازمانی با سایش اجتماعی از طریق تنبلی اجتماعی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت .نتیجه گیری:بنابراین بهتر است برای کاهش سایش و تنبلی اجتماعی از سعی شود اینرسی سازمانی را در این سازمان کاهش داد تا سازمان کارایی و اثربخشی بهتری داشته باشد.
۷.

استانداردسازی پرسشنامه مبادله اجتماعی در داوران نخبه فوتبال و فوتسال آسیا(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: پرسشنامه مبادله اجتماعی داور ورزش

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴ تعداد دانلود : ۱۳
هدف از انجام این پژوهش استانداردسازی پرسشنامه مبادله اجتماعی در داوران نخبه فوتبال و فوتسال آسیا بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی به اجرا درآمده است. جامعه آماری این پژوهش را داوران نخبه فوتبال و فوتسال آسیا در دو بخش مردان و زنان تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 292 پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مبادله اجتماعی که مشتمل بر 31 سؤال بوده استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید مدیریت ورزشی به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه مبادله اجتماعی (90/0) می باشد. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عامل ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخ ص های نسبت خی دو به دی.اف (79/2)، (آر.ام.اس.ای.ای) برابر با 084/0 و همچنین شاخص های 00/1=(ان.اف.آی)، 00/1=(سی.اف.آی)، 05/1=(آی.اف،آی)، 97/0=(جی.اف.آی)، و 95/0=(ای.جی.اف.آی) برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عامل ها با مفهوم مبادله اجتماعی نتایج نشان داد که تمامی عامل ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم مبادله اجتماعی باشند. لذا پرسشنامه مبادله اجتماعی مقیاسی قابل اطمینان و معتبری است که می توان برای ارزیابی میزان مبادله اجتماعی در ورزش استفاده نمود و نتایج معتبری را به دست آورد.
۸.

شناسایی مولفه های تجارت اجتماعی اماکن و باشگاه های ورزشی ایران با رویکرد کیفی نظریه داده بنیاد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: تجارت اجتماعی مولفه های تجارت اجتماعی باشگاه ورزشی اماکن ورزشی نظریه داده بنیاد

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۱۸
هدف:تجارت اجتماعی یک رویکرد موثر در شرکت ها برای تعامل عمیق با مشتریان خود و ایجاد روابط با آنها ارائه می دهد بنابراین هدف از این مطالعه شناسایی مولفه های تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی ایران می باشد. روش:جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید رشته مدیریت ورزشی، مدیران باشگاه های ورزشی بوده که تجربه غنی در حیطه موضوع پژوهش داشتند و با استفاده از رویکرد کیفی داده بنیاد به شناسایی مولفه های تجارت اجتماعی اماکن و باشگاه های ورزشی پرداخته شده است. یافته ها:از تجزیه- تحلیل و بررسی مصاحبه های انجام شده، 17 مولفه محوری و70 شاخص اولیه به دست آمد. این مولفه ها در برگیرنده ویژگی های شبکه های اجتماعی 6 شاخص، نگرش مدیران 8 شاخص، تجربه خرید 4 شاخص، اعتماد سازی به خدمات4 شاخص، امنیت تراکنش ها5 شاخص، ضمانت ها 4 شاخص، تبلیغات4 شاخص، عوامل حمایتی3 شاخص، زیرساخت های فناوری3 شاخص، راهکار های مدیریتی5 شاخص، راهکارهای تجاری3 شاخص، راهکارهای قانونی3 شاخص، راهکارهای فرهنگی4 شاخص، توسعه اقتصادی- تجاری 3 شاخص، توسعه ساختاری 6 شاخص، توسعه فرهنگی- اجتماعی 3 شاخص و توسعه حقوقی- قانونی2 شاخص می باشند. نتیجه گیری:ایجاد اعتماد در مشتریان توسط اماکن و باشگاه های ورزشی با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و استاندارد و پاسخگویی مجموعه و مدیران نسبت به مشکلات و مسائل پیش آمده در فرآیند تجارت اجتماعی می تواند سبب افزایش مشتریان، درآمدزایی و رضایت مندی بیشتر و در نتیجه افزایش میزان وفاداری مشتریان گردد. در نهایت تعامل بین نگرش نوین مدیریتی و استفاده بهینه از پیشرفت تکنولوژی می تواند موجب بهره گیری مثبت از تجارت اجتماعی به عنوان یک پدیده نوین در تجارت وابسته به فن آوری در راستای توسعه اماکن و باشگاه های ورزشی ایران گردد.
۹.

شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: ارتقاء توسعه پایدار پیامدها راهبردها ورزش همگانی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳ تعداد دانلود : ۱۵
هدف از اجرای پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار می باشد. لذا در این پژوهش با بکارگیری رویکرد کیفی و مصاحبه با 19 تن از خبرگان با صلاحیت ورزش کشور عراق (اساتید دانشگاهی تربیت بدنی و علوم ورزشی، مربیان ورزش، مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان و روئسای فدراسیون های ورزشی کشور عراق) به شناسایی راهبردهای ارتقا ورزش همگانی کشور عراق پرداخته شد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بود. همچنین براساس نتایج تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه؛ محورهای پیوندهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، قانونی و زیست محیطی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق با دربرگیری 103 کدباز در امر شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار نمایان شد. لذا با استناد به نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که با رعایت استاندادها در زیرساخت های ورزش ، تدوین قانون اختصاص درصد مالیات شرکت ها بصورت مستقیم به ورزش و تدوین قانون سهم ورزش از فروش عواید نفتی، می توان شاهد ارتقا ورزش همگانی در کشور عراق بود.
۱۰.

شناسایی عوامل مؤثر بر بلوغ مدیریت دانش در سازمان ورزش شهرداری تهران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلیدواژه‌ها: مدیریت دانش بلوغ مدیریت دانش سازمان ورزش شهرداری

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸ تعداد دانلود : ۱۴
هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر بلوغ مدیریت دانش در سازمان ورزش شهرداری تهران می باشد. این تحقیق آمیخته اکتشافی است که جامعه آماری آن، در مرحله پیمایش شامل اساتید و خبرگان حوزه مدیریت دانش و در مرحله ارزیابی شامل کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه در مرحله اول از طریق نمونه گیری قضاوتی تا اشباع نظری و در مرحله دوم از نمونه گیری طبقه ای نسبتی بدست آمد. ابزار گردآوری داده ها در مرحله ارزشیابی، پرسشنامه ارزیابی بلوغ مدیریت دانش(محقق ساخته) با پایایی 9/0 = α بود. نتایج نشان داد که تمامی مقوله ها، مفاهیم و کدهای بلوغ استخراج شده که از نظر خبرگان مناسب تشخیص داده شده بود می توانند به عنوان ابعاد مدل بلوغ مدیریت دانش سازمان مطرح گردند. سازمان از نظر سطح قابلیت کدها، مفاهیم و مقولات در سطح دو بلوغ یا سطح تعهد قرار دارد و درصد بلوغ مدیریت دانش در سازمان ورزش شهرداری تهران ۵۸٫۷ ٪ بدست آمد.