۱.
کلیدواژهها:
اشتغال سرمایهگذاری رهیافت پویای تقاضای نیروی کار مدل خود توضیح برداری(VAR) مدل تصحیح خطای برداری (VECM)
"سرمایهگذاری در بخش حملونقل به منظور ایجاد اشتغال، در تجزیه و تحلیل مسائل اقتصاد کلان و سیاستگذاری از اهمیت فراوانی برخوردار است. بهخصوص این امر در کشور ما تداعی کننده این امر است که از دیدگاه سیاستگذاران اقتصادی، عامل سرمایه به عنوان مکمل نیروی کار در بخش مربوطه به شمار میرود.
در این مقاله، نقش سرمایهگذاری بر ایجاد اشتغال در بخش حملونقل در قالب رهیافت پویای تقاضای نیروی کار و بر اساس همگرایی، برآورد وتجزیه و تحلیل شده است. برای برآورد مدل، با استفاده از آمارهای موجود طی سالهای 83-1350، ابتدا مرتبه جمعی بودن متغیرهای الگو و سپس ساختار الگو و تعداد وقفههای بهینه، مشخص میشود. در گام بعدی، تعداد بردارهای هم انباشتگی الگو تعیین شده و در نهایت، ارتباط سرمایهگذاری با تقاضای نیروی کار در بخش حملونقل مورد برآورد تجربی قرار میگیرد. به منظور ایجاد ارتباط بین روابط تعادلی بلندمدت میان متغیرها با نوسانات کوتاه مدت، الگوی تصحیح خطای برداری مربوط به روابط تعادلی برای متغیر اشتغال، در بخش حملونقل برآورد میشود."
۲.
کلیدواژهها:
حمل ونقل چند وجهی مسأله مسیریابی وسیله نقلیه حملونقل دریایی مسیریابی وسیله نقلیه چند تحویلی
ایران دارای بنادر فراوان در خلیج فارس و دریای عمان است که بسیاری از آنها به دلایل گوناگون قادر به پذیرش کشتی های بزرگ نیستند. ایده استفاده از بنادر بزرگ موجود در منطقه به عنوان مراکز واسط برای دریافت کالا از کشتی های بزرگ و ارسال آن توسط کشتی های کوچک تر به سایر بنادر و از آنجا به داخل کشور میتواند در جهت فعال کردن بنادر کوچک تر و نیز کشتیرانی خصوصی در منطقه بسیار کارآمد باشد. در این مقاله علاوه بر طرح این ایده، یک سیستم کلی حملونقل متناسب با آن طرح شده و به صورت یک شبکه متشکل از مسیر های وسایل نقلیه و مسیر های حملونقل چند وجهی برای اولین بار مدل شده است. در این مقاله برای حل مدل این شبکه، برای مسائل با ابعاد کوچک، از روش انشعاب و تحدید استفاده شده و برای حل مدل های دارای تعداد گره بیشتر، روشی ابتکاری به نام SB RAB بر اساس روش سیمپلکس با ورود محدود متغیرها توسعه داده شده است. از بعد محاسباتی، روش SB RAB برای حل دو سری از مسائل مبنای موجود در ادبیات مسیریابی وسیله نقلیه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج آنها گزارش شده است. همچنین، این مسائل مبنا از روش مرسوم در ادبیات حملونقل یعنی روش تفکیک شبکه به دو زیر بخش مسیریابی وسیله نقلیه و حملونقل چند وجهی نیز حل و نتایج مربوطه گزارش شدهاند. در انتها، با مقایسه همه نتایج، نشان داده شده که روش SB RAB میتواند جوابهایی برتر در مدت زمانی قابل قبول ارایه دهد.
۳.
کلیدواژهها:
تجارت الکترونیکی کارت امتیازی متوازن شرکتهای حملونقل عمومی
یکی از عوامل اساسی در رشد سطح کیفیت زندگی افراد در جوامع امروزی بیشک بهبود خدمات نقل و انتقالات عمومی است. بالا بردن کیفیت ارایه خدمات حملونقل نیازمند افزایش میزان هماهنگی در فرآیندها و همچنین برقرار ساختن امکانات دسترسی سریعتر و آسانتر افراد بهاین گونه خدمات است. تجارت الکترونیکی با توجه به تواناییها و امکانات خود میتواند به عنوان بستری جهت تقویت و تکامل فرآیندهای حملونقل عمومی در نظر گرفته شود و بهاین ترتیب ورود شرکتهای حملونقل عمومی به تجارت الکترونیکی به عنوان گامی جهت تقویت و تکامل فرآیندهای حملونقل عمومی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش با توجه به مطالعه مدلهای ورود به تجارت الکترونیکی و تحلیل آنها، نسبت به تعیین مدل مناسبی برای ارزیابی عملکرد شرکتهای حملونقل در ورود به تجارت الکترونیکی اقدام شده است و با استفاده از مدل به دست آمده یک شرکت حملونقل عمومی (شرکت رجاء) مورد ارزیابی قرار گرفته است. به منظور ارزیابی عملکرد شرکت رجاء از ابزار پرسشنامه جهت جمعآوری دادههای مرتبط استفاده شده و برای تحلیل دادهها، روش تحلیل مسیر1 که توانایی تعیین میزان تأثیرگذاری هر یک از متغیرهای مدل را بر عملکرد شرکت دارد، بکار گرفته شده است. با توجه به تحلیل دادههای جمعآوری شده، شاخصهای مؤثر بر عملکرد تجارت الکترونیکی شناسایی شدهاند. بهاین ترتیب با استفاده از این شاخصها چارچوبی جهت ارزیابی عملکرد شرکتهای حملونقل عمومی در ورود به تجارت الکترونیکی به دست آمده است.
۴.
کلیدواژهها:
زیر ساخت حملونقل سرمایهگذاری دولت در حملونقل سرمایهگذاری بخش خصوصی رشد اقتصادی و سرمایهگذاری دولتی
هدف از این مطالعه، بررسی اثر سرمایهگذاری دولت در زیرساخت حملونقل بر سرمایهگذاری بخش خصوصی و رشد اقتصادی ایران است. در این مطالعه، با توجه پژوهشهای انجام شده در کشورهای در حال توسعه، از مدل شتاب انعطافپذیر برای تابع سرمایهگذاری بخش خصوصی و از الگوی رشد سولو همراه با تعدیلاتی برای رشد اقتصادی استفاده شده است. متغیر سرمایهگذاری در زیرساخت حملونقل از عوامل تعیینکننده موجودی مطلوب (*k ) در مدل سرمایهگذاری بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. در مدل رشد، دو متغیر سرمایهگذاری دولت در بخش حملونقل و سایر بخشها به عنوان یکی از نهادههای تولید در کنار نیروی کار و سرمایهگذاری خصوصی وارد تابع تولید شده است. در تخمین مدل سرمایهگذاری از روش متغیر ابزاری و در مدل رشد از روش OLS استفاده شده است. نتایج برآورد مدلهای مذکور طی سالهای 1338 الی 1382 نشان میدهد که رابطه قوی بین سرمایهگذاری در زیرساخت حملونقل و سرمایهگذاری بخش خصوصی وجود دارد. همچنین با توجه به کشش مثبت به دست آمده برای سرمایهگذاری در حملونقل، سرمایهگذاری در این زیرساخت اثر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی کشور دارد. با در نظر گرفتن نتایج حاصله، افزایش سرمایهگذاری دولت در زیرساخت حملونقل پیشنهاد میشود.