۱.
برنامهریزی حرکت قطارها به صورت دورهای و تناوبی انجام میشود و از مهمترین مسایل مربوط به بهرهبرداری بهینه از راهآهن است. در این نوع برنامهریزی معمولا به یکی از پارامترهای مربوط از قبیل، زمان، فاصله، هزینه، ظرفیت و ... پرداخته میشود، اما این مساله تابع پارامترهای متعددی است و باید با توجه به روابط بین آنها بررسی شود. لذا در این مقاله ارایه یک مدل چند منظوره به عنوان راه حل اصلی برای این نوع برنامهریزی انتخاب شده است. در این مدل با هدف کمینه کردن هزینه بهرهبرداری و زمان اتلاف وقت مسافر و بار به محاسبه پارامترهای مربوط به برنامهریزی از جمله بسامد سرویس، برنامه توقف قطارها و حداقل تعداد قطارهای مورد نیاز پرداخته شده است. سپس کاربرد مدل در خط تهران- قم- اراک- دورود منجر به این نتیجه شده است که در سال 1400 حداقل به 9 زوج قطارهای مسافری و 18 زوج قطار باری برای سرویس دهی در این خط نیاز است تا سطح خدمات بهینه را از لحاظ هزینه و زمان در آن داشته باشیم
۲.
با توجه به تفاوتهای بین حمل و نقل "شهری" و "بین شهری"، در انجام این مطالعه از روشهای متفاوتی استفاده شده است. با مطالعه بر روی نحوه تخصیص ترافیک در راههای کشور (به ویژه مسیرهای دارای آزادراه و راه اصلی در کنار هم) و بررسی رفتار رانندگان به این موضوع پی برده شد که ویژگیها و مشخصات مسیر دارای اهمیت زیادی در انتخاب مسیر هستند. اهمیت ویژگیهای مسیر با به عبارت دیگر مطلوبیت مسیر در انتخاب شدن یا نشدن آن موجب شد که در انجام این پژوهش از مدلهای دارای توابع مطلوبیت استفاده شود. با بررسیهای انجام شده مدلهای لوجیت انتخاب شدند تا با بررسی عوامل موثر در انتخاب مسیر و بررسی روشهای مدلسازی در این زمینه، بهترین روش به منظور طراحی مدل مناسب ارایه گردد. در این تحقیق همچنین با توجه به اهمیت و نقش نوع وسیله در انتخاب مسیر، علاوه بر توجه به نحوه انتخاب مسیر، تاثیر انتخاب نوع وسیله نیز در انتخاب مسیر در نظر گرفته شد که نتیجه آن ساخت مدلهای مرحلهای و همزمان انتخاب نوع وسیله- مسیر است
۳.
ابزار برنامه ریزی خطی امروزه به عنوان یکی از ابزارهای بسیار توانا، این امکان را به مدیران و برنامهریزان میدهد تا تصمیمگیری خود را در مورد نحوه تخصیص منابع محدود و رقابتی به صورت علمی و مدلل اتخاذ کنند. از آنجا که یکی از روشهای معروف و معتبر طراحی روسازی راه، روش آشتو است و استفاده از این روش منجر به ایجاد چندین نامعادله خطی میشود، نمیتوان بر اساس یک حل بسته برای ضخامت هر یک از لایههای روسازی پاسخ منحصر به فردی به دست آورد. در مقاله حاضر یک مدل برنامهریزی خطی برای تعیین ضخامت بهینه هر یک از لایهها در روش طراحی آشتو توسعه داده شده است. استفاده از این مدل برنامهریزی خطی باعث به دست آمدن یک جواب منحصر به فرد برای ضخامت هر یک از لایهها میشود که به کمترین سرمایهگذاری جهت ساخت روسازی نیاز دارد. نتایج حاصل از حل این مدل برنامهریزی خطی نشان داده شده است که ضخامت و پیکرهبندی بهینه روسازی رابطه مستقیمی با نسبت هزینه اجرا به ضریب قشر هر یک از لایهها نسبت به یکدیگر دارند. هر چه این نسبت کمتر باشد، ضخامت این لایه در سیستم روسازی را باید تا حد امکان افزایش داد تا روسازی از نظر اقتصادی مقرون به صرفهتر شود
۴.
کلیدواژهها:
تولید ترافیک آزاد راه ترافیک انتقالی ترافیک القایی تخصیص ترافیک
احداث آزادراههای جدید باعث ایجاد جریانهای جدید ترافیک میشود. بخشی از این ترافیک ایجاد شده، مربوط به انتقال ترافیک از سایر راهها و بخشی دیگر مربوط به تقاضای پنهان است. در این مقاله نتایج مربوط به مدلسازی ترافیک انتقالی و القایی در چند آزادراه بین شهری کشور ارایه میشوند. ترافیک انتقالی با در نظر گرفتن تابع مطلوبیت خطی، تابع احتمالی انتخاب مسیر به فرم لاجیت برای انواع وسایل نقلیه کالیبره شده است و برای ترافیک القایی با توجه به روند رشد ترافیک در طول زمان تابع ضریب رشد تعیین گردیده است.
۵.
مساله مسیریابی وسیله نقلیه با حمل بار در بازگشت یکی از زیر شاخههای اصلی مساله معروف Vehicle Routing Problem (VRP) (مسیریابی وسیله نقلیه) است، که ضمن توجه به کلیت مساله مسیریابی، به مسیر بازگشت وسیله نقلیه و کاستن از مسیرهای بدون بار و تحرکات غیرمفید وسیله نگاه ویژهای دارد. در این مقاله برای مساله VRPB یک مدل برنامهریزی صفر و یک ارایه شده است. در ادامه دو روش ابتکاری برای این مساله ارایه و سپس با توجه به ادبیات موضوع دستهای از مسایل استاندارد برای این مساله ایجاد شدهاند و مسایل استاندارد به کمک آنها حل و در نهایت این روشها با هم و با جوابهای بهینه حاصل از حل مدل ارایه شده، مقایسه گردیدهاند