آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۷

چکیده

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سیاست هایی است که به منظور مقابله با تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریکا و نظام بین الملل تدوین و ابلاغ گردیده است. یکی از این سیاست ها، مدیریت مصرف مبتنی بر اصلاح الگوی مصرف است که در حوزه های مختلف از جمله آموزش می تواند اجرایی شود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی شیوه های اعمال مدیریت مصرف در حوزه آموزش دانشگاه افسری امام علی (ع) صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و از روش میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری در مرحله مصاحبه تعداد 13نفر و در مرحله پرسشنامه تعداد80 نفر از صاحب نظران و کارشناسان حوزه آموزش دانشگاه افسری امام علی (ع) بوده و داده ها به صورت کیفی، کمی و آمیخته تجزیه و تحلیل شده است. در تحلیل کیفی، پس از تحلیل محتوای مصاحبه-ها، تعداد 19 شاخص یا شیوه بکارگیری مدیریت مصرف استخراج، و مبنای تحلیل کمی مبتنی بر آزمون-های آماری، و تحلیل آمیخته مبتنی بر روش تاپسیس قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده این است که شاخص آگاهسازی و نهادینه سازی فرهنگِ استفاده صحیح از منابع، تجهیزات و امکانات، و شاخص استفاده از سامانه های آموزش مجازی و امکانات سمعی، بصری و هوشمند در آموزش از اولویت برتری در بحث مدیریت مصرف (مصرف بهینه) در حوزه آموزش دانشگاه افسری امام علی(ع) برخوردار است.

Application of consumption management in the field of education of Imam Ali Officer University (AS) in order to realize resistance economy policies

The general policies of the resistance economy are the policies that have been formulated and announced in order to deal with the sanctions and economic pressures of the United States and the international system. One of these policies is consumption management based on the modification of the consumption pattern, which can be implemented in various fields including education. This research has been done with the aim of identifying and prioritizing the ways of applying consumption management in the field of education of Imam Ali Officer University (AS). The research method is descriptive-analytical and the field method (interview and questionnaire) was used to collect data. The statistical population in the interview stage was 13 people and in the questionnaire stage there were 80 experts from the field of education of Imam Ali Officer University (AS) and the data has been analyzed qualitatively, quantitatively and mixed. In the qualitative analysis, after analyzing the content of the interviews, 19 indicators or methods of using consumption management were extracted, and the basis of quantitative analysis based on statistical tests, and mixed analysis based on TOPSIS method. The results show that the index of awareness and institutionalization of the culture of the correct use of resources, equipment and facilities, and the index of the use of virtual education systems and audio, visual and intelligent facilities in education are of the highest priority in the discussion of consumption management (Optimal consumption) in the field of education of Imam Ali Officer University (AS).

تبلیغات