آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

با بروز چشمگیر بحران های اقتصادی- معیشتی از نیمه دوم دهه1390 شمسی و شکل گیری اعتراض هایی در کشور، فرهنگیان نیز در اشکال خود انگیخته و خیابانی به مطالبه گری پرداختند. نکته مهم در این مطالبه گری ها، یأس و ناامیدی ریشه دار معلمان به تشکل های صنفی و مدنی در بستر فرصت های بی نظیری است که شبکه های اینترنتی برای سازمان دهی فعالیت های آنان ایجاد کرده است. پرسش اصلی این پژوهش ناظر بر چرایی همین مسأله بوده که چرا فرهنگیان در سال های اخیر، مطالبات خود را نه صرفاً از طریق مجامع صنفی بلکه عمدتاً به صورت خودانگیخته و در بستر خیابان دنبال کرده اند؟ در همین راستا با بهره گیری از نظریه سیاست خیابان آصف بیات و با روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای، اینترنتی و میدانی(مصاحبه ساختاریافته) و تحلیل محتوای کیفی و کمی داده های به دست آمده، این فرضیه مطرح شد که: کاهش اعتماد به کارکردهای تشکل های صنفی، محافظه کاری تشکل ها و عدم پیگیری مستمر مطالبات صنفی در کنار ظرفیت های بالای بسیجی، تهییجی و مشارکتی شبکه های اجتماعی اینترنتی، بر خیابانی و خود انگیخته تر شدن مطالبه گری صنفی معلمان و کاهش نقش آفرینی تشکلهای صنفی در سال های اخیر تأثیرگذار بوده اند. بنابراین با راهکارهایی مانند: فراهم کردن آزادی برای فعالیت های صنفی و نهادمند معلمان، ایجاد تمهیدات و فرصت های قانونی برای رساندن مطالبات به مقامات، لزوم تقویت قانونمندی و باورمندی به قانون، لزوم پیگیری مستمر و بدون اهمال مطالبات توسط تشکل های صنفی و غیره می توان اعتماد به تشکل های صنفی و درنتیجه مطالبه گری نهادمند را به جامعه بازگرداند.

Pathology of Guild protests of educators (2017-2023)

With the significant emergence of economic-livelihood crises from the second half of the 2010s onwards and protests in the country, Teachers have also participated in these demanding in self-motivated street forums. The interesting point in these demands, was desperation and despair towards Guild unions and civil institutions, in the unique conditions that internet social networks have created to organize protests. The main question of the current research is why, in recent years, teachers do not carry out their Guild union Demandings through Guild unions? by using the theory of street politics and by using library and internet resources as well as the field method (Structured interview) and with qualitative and quantitative content analysis method of obtained data, this hypothesis was proposed: the decrease in trust in the functions of Guild unions, their conservatism and the lack of continuous pursuit of Guild union, along with high capacities of mobilization, stimulation and participation of Internet social networks, they have influenced the street and self-motivation of teachers' union demands and the reduction of the role of trade unions in recent years. Therefore, with solutions such as: providing freedom for guild union and institutional activities of teachers, creating arrangements and legal opportunities to deliver demands to the authorities, the need to strengthen legality and belief in the law, the need to continuously follow up demands by trade unions, etc., we can trust the organizations trade union and as a result institutionalized demands were brought back to the society.

تبلیغات