طراحی سیاست های ارتقای فعالیت سکوهای تأمین مالی جمعی در اقتصاد ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
روش های تأمین مالی بنگاه های نوآور در مراحل مختلف دوره عمر بنگاه متفاوت است و از منابع شخصی تا بانکی، سرمایه گذاران خطرپذیر، تأمین مالی جمعی و بازار سهام را دربرمی گیرد. بازیگران مختلف بسته به موقعیت خود، روش های متفاوت تأمین مالی را به کار می گیرند و در کنار یکدیگر نظام تأمین مالی نوآوری را شکل می دهند. این مقاله، به دنبال پاسخ به این پرسش است که باتوجه به چالش های مختلف سکوهای تأمین مالی جمعی، چه تغییرات سیاستی برای توسعه فعالیت سکوها در ایران پیشنهاد می شود. به این منظور، روش تحقیق کیفی مبتنی بر مصاحبه های نیمه ساختاریافته برای جمع آوری داده های موردنیاز و روش تحلیل محتوای مقوله محور، انتخاب شده است. بر اساس یافته های پژوهش و ادبیات موضوع، هفت مضمون یکپارچه ساز مشتمل بر عوامل مؤثر در تأمین مالی از دیدگاه سرمایه گذاران، عوامل مؤثر در تأمین مالی از دیدگاه کارآفرینان، عوامل مؤثر در بازاریابی تأمین مالی جمعی، خطرهای مرتبط با تأمین مالی جمعی، مسائل نهادی و بنگاهی و اجرایی، مسائل حقوقی و قانونی و مسائل محیطی، طراحی شده اند و بر اساس این هفت بُعد، چالش های توسعه سکّوها و راه حل های این چالش ها، استخراج و سیاست های مناسب برای توسعه سکوهای تأمین مالی در ایران ارائه شده است.Developing Policies to Promote Crowdfunding Platforms in Iran's Economy
Financial mechanisms for innovative enterprises vary throughout their life cycles, encompassing personal resources, banking, venture capitalists, crowdfunding, and the stock market. Different actors employ various financing methods based on their situations, collectively shaping the innovation financing system.
This article aims to identify what policy changes are necessary for the development of crowdfunding platforms in Iran, given the various challenges. To this end, a qualitative research method based on semi-structured interviews is employed to gather the necessary data, and a content analysis method is pursued. Based on the research findings and literature review, seven integrated themes are identified: factors affecting financing from the investors' perspective; factors affecting financing from the entrepreneurs' perspective; marketing factors related to crowdfunding; risks associated with crowdfunding; institutional, organizational, and executive issues; legal issues, and environmental issues. Challenges in the development of platforms and corresponding solutions are derived from these seven dimensions, and appropriate policies for the development of crowdfunding platforms in Iran are proposed.