آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۶

چکیده

هدف: این تحقیق در صدد تحلیل مستندهای تلویزیونی از منظر مسئولیت اخلاقی انسان در تعامل با محیط زیست است.روش شناسی پژوهش : روش این تحقیق روش نشانه شناسی است و از داده های آرشیوی و اسناد رسانه ای استفاده شده و شیوه ی تحلیل نشانه شناسی هم شیوه ی پیرس است.یافته ها: در فیلم های مستند منتخب ارزش های اخلاقی و هنجارها از طریق سه عنصر نشانه شناسی (پیرس) نماد، نمایه و شمایلی به کار رفته است و از این راه سه عنصر مضامین بحران خشکسالی دریاچه ها و منابع زیرزمینی، قطع درختان و جنگل خواری، آلودگی هوا مورد تحلیل قرارگرفته است. طبق یافته های تحقیق سه موضوع بحران های محیط زیستی، لزوم مراقبت و همچنین احیای محیط زیست در دو فیلم "مادرکشی و کُربال" به تصویر کشیده شده است. این دو فیلم برای به تصویرکشیدن مسولیت اخلاقی بیشتر از نمایه ها استفاده کرده است.بحث و نتیجه گیری: این تحقیق با تحلیل و بررسی فیلم های منتخب به این نتایج رسیده است که عدم رعایت اخلاق زیست محیطی در سطح حاکمیتی، با تصمیمات غلط و بدون دانش کافی و در سطح دوم عدم آگاهی از نحوه ی مصرف منابع توسط مردم باعث بروز بحران ها در موضوع محیط زیست شده است. و نیز استفاده ی فیلم سازان از عناصر نشانه شناسی در فیلم ها برای انتقال مفاهیم به صورت تصویری که ماهیت فیلم می باشد بسیار کاربردی و مهم می باشد.

Analysis of Documentaries “Madarkoshi” and “Korbal” from the Perspective of Human Ethical Responsibility in Interaction with the Environment

Objective: This research analyzes the depiction of human ethical responsibility in environmental interactions within the documentaries Madarkoshi and Korbal.Research Methodology: The study adopts a semiotic approach, employing archival data and media documents. Pierce’s semiotic framework—comprising symbols, indexes, and icons—was used for analysis.Findings: The documentaries highlight ethical themes such as drought crises, deforestation, and air pollution through symbolic and indexical representations. These visual elements underscore the environmental challenges and the necessity for ecosystem restoration and care.Discussion and Conclusion: The analysis underscores the critical role of environmental ethics at both governance and public levels. Filmmakers effectively use semiotic elements to convey ethical concepts, aligning with the visual nature of the documentary medium.

تبلیغات