ارتباط نوع پوشش با انواع عزّت نفس در دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: از مهم ترین مباحث چند سال اخیر در دانشگاهها، بحث پوشش دانشجویان در دانشگاههاست. پژوهش با هدف بررسی رابطه بین نوع پوشش با عزّت نفس در دانشجویان انجام شد. روش: روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود که به صورت اسنادی و میدانی(پیمایشی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در سال تحصیلی 02-1401 بود که حجم نمونه آن با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، بر حسب تعداد جامعه آماری(18200 نفر)، 384 نفر برآورد شد و در نهایت با احتساب ریزش آماری، حجم نمونه به 373 نفر کاهش یافت و پرسشنامه ها به روش نمونه گیری تصادفی- سهمیه ای برحسب دانشکده توزیع شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه عزّت نفس کوپر اسمیت(1967) و پرسشنامه سلیقه لباس احمدی(1400) بود. داده های به دست آمده، به روش ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 23 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نوع پوشش مدگرا و نوع پوشش اسپرت با عزّت نفس عمومی، رابطه منفی و معنادار وجود دارد. به عبارتی؛ دانشجویان دارای نوع پوشش مدگرا و اسپرت، عزّت نفس پایین تری دارند. همچنین دانشجویان دارای نوع پوشش شبه مدرن و غیر سنّتی، عزّت نفس اجتماعی بیشتری دارند. دانشجویانی که نوع پوشش سنّتی/مذهبی، شبه مدرن و غیر سنّتی دارند، میزان عزّت نفس تحصیلی/شغلی پایین تری دارند. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که دانشجویان به ترتیب دارای نوع پوشش اسپرت(10/4)، غیر سنّتی(71/3)، مدگرا(08/3)، شبه مدرن(25/2) و سنّتی/مذهبی(85/1) بودند. نتیجه گیری: توجه به تأثیر ابعاد عزّت نفس در نوع پوشش دانشجویان دختر، حائز اهمیت و بررسی بیشتر است.The relationship between the type of clothing and types of self-esteem in students (Case study: Islamic Azad University of Najafabad)
Purpose: The present study aimed to investigate the relationship between the type of clothing and self-esteem in students. Method: The research is of descriptive-correlation type, which was done in documentary and field (survey) form. The statistical population of this study included female students of Islamic Azad University, Najafabad Branch, in the academic year 2023. Using the Krejci and Morgan table, the sample size was estimated to be 384 people based on the number of the statistical population (18,200 people). Finally, by taking into account statistical attrition, the sample size was reduced to 373 people and the questionnaires were distributed by faculty using a random-quota sampling method. The research instruments included the Cooper Smith Self-Esteem Questionnaire (1967) and the Ahmadi’s Clothing Taste Questionnaire (2021). The obtained data were analyzed by Pearson's correlation coefficient method using spss version 23 software. Results: The results showed that there is a negative and significant relationship between the type of fashionable and sporty clothing and general self-esteem, in other words, students who wear fashionable and sporty clothing have lower self-esteem. Also, students who wear quasi-modern and non-traditional clothing have higher social self-esteem. Also, students who wear traditional/religious, quasi-modern, and non-traditional clothing have lower academic/occupational self-esteem.