نویسندگان: محمدحسین صفایی

کلیدواژه‌ها: برون گرایی درون گرایی توجیه عینی و ذهنی

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۷۵ - ۱۹۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۲

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۰

چکیده

پس از به چالش کشیده شدن تعریف های سنتی معرفت به وسیله مثال های نقض گتیه، معرفت شناسان معاصر در صدد بر آمدند تا با لحاظ شرایطی نو در شناخت، تعریف معرفت را از موقعیت های گتیه ای رها کنند. عمده این تلاش ها در دو نگاه متفاوت به توجیه خلاصه شده است. خاصیتی که موجب تبدیل باورِ صادق به شناخت می شود به نظر برخی از آنها درونیِ منظر فاعل شناسا و به عقیده برخی دیگر بیرونی هستند؛ این اختلاف برداشت موجب نزاع دامنه داری در معرفت شناسی معاصر موسوم به درون گرایی و برون گرایی در باب توجیه شده است. این مقاله در تلاش است از خلال مباحثه جان گرکو در دفاع از برون گرایی و پاسخ ریچارد فلدمن به اشکالات گرکو در دفاع از درون گرایی، پیشنهاد میانه ای را در معرفت شناسی مبنی بر امکان لحاظ توئمان درون گرایی و برون گرایی در شناخت به صورت دو مرحله ای کردن ارزیابی های معرفت شناختی همراه با حفظ اعتماد پذیری و عقلانیت نظری لازم ارائه دهد. طبق یافته های این تحقیق یک باور در صورتی معرفت محسوب می شود که هم از نظر عینی و هم به لحاظ ذهنی به خوبی شکل گرفته باشد اما ازآنجا که شناخت، دربردارنده ی عوامل بیرونی مثل صدق است معرفت اولاً و بالذات بیرونی و در مرحله بعدی به عنوان ثانوی درونی خواهد بود.

A review of John Greco and Richard Feldman's argument for justification

After the traditional definitions of knowledge were challenged by examples of Goethe's violation, contemporary epistemologists sought to release the definition of knowledge from Goethe's situations in terms of new conditions in cognition. Most of these efforts are summarized in two different perspectives. The property that transforms true belief into cognition is that some of them are internal to the perspective of the cognitive agent and others are external. This divergence of perception has led to a wide-ranging controversy in contemporary epistemology called introversion and extroversion over justification. This article seeks to make a mediocre suggestion in epistemology about the possibility of both introversion and extroversion in cognition as two, through John Greco's debate in defense of extroversion and Richard Feldman's response to Greco's defenses in defense of introversion. Provide step-by-step epistemological assessments while maintaining the necessary theoretical reliability and rationality.According to the findings of this study, a belief is considered knowledge if it is well formed both objectively and mentally, but since cognition includes external factors such as truth, knowledge is first and foremost external and in the next stage as internal secondary. will be.

تبلیغات