آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۰

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ابعاد فرایند توسعه مالکیت معنوی دانشجو- معلمان در ارتقا سطح علمی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش: رویکرد تحقیق، کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی با تأکید بر شیوه خود ادراکی بود. مشارکت کنندگان دانشجو- معلمان شاغل در دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری خوی در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 17 نفر از آنان به صورت نمونه گیری هدفمند از نوع شاخص، مورد مطالعه قرار گرفتند. در این راستا مصاحبه های نیمه سازمان یافته ای از آنها صورت گرفت و نمونه گیری تا اشباع داده ها ادامه یافت. برای اعتبارسنجی یافته ها، از روش خودبازبینی محقق و توصیف غنی داده ها و برای تعیین پایایی داده ها، از روش تحلیل موازی استفاده شد. یافته ها: یافته های این تحقیق شامل هشت مقوله اصلی، 26 مقوله فرعی و 159 کد اولیه است که مقوله های اصلی آن، مبتنی بر شاخصه های فرهنگ آموزشی، پژوهشگری، حرفه ای گری، خودانگاره معلمی، هویت علمی، خودرهبری، گفتمان سازمانی و خودزیستی علمی است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در راستای توسعه و غنی سازی فرایندها و کنشهای آموزشی، فعالیت های فکورانه دانشجو- معلمان محور اقدامات درسی و تربیتی قرار گیرد و به کارگیری اندیشه ها و دیدگاههای جدید منبعث از تجاربی باشد که در عمل به کار گرفته شده اند.

Explaining the intellectual property development process of student-teachers in order to improve the quality of scientific actions of Farhangian University

Aim: The present research is conducted with the aim of identifying and explaining the dimensions of the intellectual property development process of students-teachers in improving the scientific level of Farhangian University. Method: The qualitative research approach was inductive content analysis with an emphasis on self-perception. The participants were students-teachers working at Shahid Motahari Khoi Farhangian University in the academic year 1400-1401, and 19 of them were studied as a purposeful index sampling. In this regard, semi-structured interviews were conducted with them and sampling continued until data saturation. To validate the findings, the researcher's self-review method and the rich description of the data were used, and the parallel analysis method was used to determine the reliability of the data. Results: The findings of this research include 8 main categories, 26 sub-categories and 159 primary codes, which are based on the indicators of educational culture, research, professionalism, teacher's self-concept, scientific identity, self-leadership, organizational discourse and scientific self-life. Conclusion: The authors of the survey conclude that in line with the development and enrichment of educational processes and actions, the intellectual activities of students-teachers should be the focus of curricular and educational measures, and the application of new ideas and perspectives should be based on the experiences that have been used in practice.

تبلیغات