تبیین ویژگی های دانش پژوهی در نظام آموزشی کشور از دیدگاه شهید ثانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی دیدگاه شهید ثانی در خصوص ویژگی های دانشجو و دانش پژوه مطلوب، با اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور(سند اسلامی شدن دانشگاهها؛ مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) بود. روش: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی است و با استفاده از رویکرد کیفی و روش اسنادی و منابع کتابخانه ای، به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. یافته ها: از دیدگاه شهید ثانی، دانشجو و دانش پژوه موفق از ویژگی هایی همچون: نیّت ناب و پالودن دل از بدی ها، استفاده از فرصتهای پیش رو برای تحصیل، زدودن موانع تحصیل و دلبستگی های مادی، اجتناب از افراد سطحی نگر و معاشرتهای ناسالم، جدّیت، پویایی، بلندهمتی و اولویت بندی در دانش پژوهی برخوردار است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، به تمامی ویژگی های ذکر شده لااقل به صورت غیر مستقیم اشاره شده است؛ اما در سند اسلامی شدن دانشگاهها، به دلیل استادمحور بودن سند، به ویژگی هایی همچون: استفاده از فرصتهای پیش رو برای تحصیل، زدودن موانع تحصیل و دلبستگی مادی و اجتناب از افراد سطحی نگر و معاشرتهای ناسالم توجه لازم صورت نگرفته بود.Explaining the characteristics of scholarship in the country's education system in the perspective of Shahid Sani
Aim : This research, while examining Shahid Sani's point, regarding the characteristics of desirable students and scholars, is a comparative examination of the position of his ideas in the top documents of the country's educational system; i.e.: a) the Islamization of Universities document; b) The theoretical foundations of the fundamental transformation in the official public education system of the Islamic Republic of Iran; c) It is the document of the fundamental transformation of education. Method: This research is practical in terms of purpose. Using the qualitative approach and documentary method and library resources, the descriptive-analytical method has been used. Results : From Shahid Sani,s point a successful student and scholar has characteristics such as pure intention, using opportunities for education, removing obstacles to education, avoiding unhealthy associations, seriousness, dynamism, high commitment and prioritization in academic research. Conclusion: The research showed that in the document on the fundamental transformation and the theoretical foundations of the fundamental transformation, all these features are mentioned directly or indirectly. However, due to the professor-centered nature of the document on the Islamicization of universities, it has not been done to features such as using opportunities for education, removing barriers to education, avoiding superficial people and unhealthy associations.