ارتباط هویت ملی و مسئولیت پذیری اجتماعی با نگرانی محیط زیستی دانشجویان دانشگاه شیراز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با توجه به افزایش مشکلات محیط زیستی در کشورمان، نگرانی مردم در این حوزه افزایش یافته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نگرانی محیط زیستی دانشجویان دانشگاه شیراز و ارتباط آن با متغیرهای هویت ملی و مسئولیت پذیری اجتماعی بود. در پژوهش حاضر، از نظریه استرن و گیدنز به عنوان چهارچوب نظری استفاده شد. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ساختمند بود. نمونه موردمطالعه، 386 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی، از گونه خوشه ای انتخاب شدند. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از هماهنگی درونی ابزار به روش آلفای کرونباخ و جهت ارزیابی اعتبار آن از تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد نگرانی محیط زیستی با هویت ملی و ابعاد آن (فرهنگی، تاریخی، سیاسی و سرزمینی) ارتباط مثبت و معناداری در سطح 99 درصد دارد. مسئولیت پذیری اجتماعی ارتباط مثبت و معناداری در سطح 99 درصد با نگرانی محیط زیستی داشت. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد به ترتیب متغیرهای مسئولیت پذیری اجتماعی و هویت ملی بیشترین اثر را بر نگرانی محیط زیستی دانشجویان داشتند. درمجموع، متغیرهای واردشده به رگرسیون چندگانه 64 درصد از تغییرهای متغیر وابسته را تبیین نموده اند. تقویت روحیه و هویت ملی و مسئولیت پذیری اجتماعی، به تقویت میزان توجه افراد به محیط زیست خواهد انجامید.The Relationship between National Identity and Social Responsibility with the Environmental Concern of Shiraz University Students
Environmental problems resulting from the destruction and manipulation of environmental resources are today one of the fundamental threats to the lives of human communities. This study aimed to investigate the environmental concerns of Shiraz University students and its relationship with national identity and social responsibility. Stern and Giddens' theory was used as the theoretical framework of the study. The Using the survey method, a structured questionnaire was used for collecting data. Cronbach alpha and construct validity via Factor analysis were used for the evaluation of the reliability and validity of the questionnaire, respectively. The statistical population was all students of the humanities faculties of Shiraz University, from them, based on Cochran formula, 386 cases were estimated as sample size and were selected by stratified sampling method. The results of the study showed that environmental concern has a positive and significant relationship with national identity and its dimensions (cultural, historical, political and territorial dimensions) at 99% confidence level. Social responsibility had a positive and significant relationship with environmental concern at 99% confidence level. The results of the multiple regression test showed that the variables of social responsibility and national identity had the greatest effect on students' environmental concern, respectively. In total, the variables entered into the multiple regression explained 64% of the changes in the dependent variable. Strengthening national identity and social responsibility will lead to strengthening the level of attention of individuals to the environment