آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۴

چکیده

هدف: پژوهش حاضر، واکاوی تجربه زیسته دبیران کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی دانشگاه فرهنگیان استان البرز بود. روش: در این پژوهش از روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، شامل دبیران کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی دانشگاه فرهنگیان استان البرز بود که با روش نمونه گیری هدفمند، 24 نفر از دانشجومعلمان(دختر و پسر) با معیار انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها، از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده و فرایند مصاحبه ها تا زمانی ادامه یافت که اشباع نظرات حاصل شد. سپس متن مصاحبه ها با نرم افزار NVIVO کدگذاری شد و کدها در دو دسته مضمون اصلی و فرعی مشخص شدند. یافته ها: در پاسخ به پرسش تجربه زیسته دانشجومعلمان از فعالیت در کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی، سه مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی استخراج شد و در پاسخ به سؤال راهکارهای افزایش علاقه دانشجومعلمان به مشارکت در کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی دانشجویی، راه حلهایی ارائه شد. یافته ها از تجربه زیسته دانشجومعلمان در کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی ناظر بر مشارکت اندک دانشجومعلمان، ایرادهای مربوط به برنامه های انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی- اجتماعی و همچنین مشکلات ناشی از قوانین اداری و رویکرد های حاکم بر آنهاست. نتیجه گیری: برای مواجهه با مشکلات و افزایش مشارکت دانشجومعلمان در برنامه ها و فعالیتها، راهکارهایی از قبیل اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتر به دانشجومعلمان، ارائه امتیازات فرهنگی و علمی به آنان، همکاری بیشتر مسئولان و اساتید، کیفیت بخشی به برنامه های فرهنگی و اصلاح فرایند اداری و قوانین به سیاستگذران و مسئولان ارائه شد.

Analyzing the lived experience of the secretary of socio-cultural centers and scientific associations of Farhangian University of Alborz province

The aim of the current research is to analyze the lived experience of the secretary of cultural-social centers and scientific associations of Farhangian University of Alborz province. The research method is qualitative and phenomenological. The statistical population of the research included the secretary of socio-cultural centers and scientific associations of Farhangian University of Alborz province, and 24 student teachers (girls and boys) were selected with criteria. In order to collect data, semi-structured interviews were used and the process of interviews continued until saturation of opinions was achieved. Then, the text of the interviews was coded with NVIVO software, and the codes were identified in two main and secondary themes. The findings are observing the low participation of student teachers, problems related to the programs of scientific associations and cultural-social centers, as well as problems caused by administrative laws and approaches governing them. To face the problems and increase the participation of student teachers in programs and activities, solutions such as; providing more information and awareness to student teachers, providing cultural and scientific privileges to them, more cooperation of officials and professors, quality of cultural programs, and reforming the administrative process and laws were presented to politicians and officials.

تبلیغات