آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۴

چکیده

هدف: هویت دینی به دلیل ماهیت و محتوایش، تقریباً مهم ترین بُعد هویت است که نقش بسیار تعیین کننده ای در هویت یابی افراد جامعه بازی می کند. می توان ادعا داشت تقویت این بُعد از هویت موجب دوام و قوام سایر ابعاد آن شود و از سوی دیگر، چالش در این حوزه می تواند زمینه ساز بحران در سایر ابعاد هویت شود. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر شایستگی بین فرهنگی بر هویت دینی دانشجویان با توجه به نقش میانجی هوش استراتژیک در دانشگاه اسلامی بود. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تحقیق توصیفی- همبستگی بود. همچنین از نظر گردآوری داده ها، جزء تحقیقات پیمایشی(میدانی) بود. جامعه آماری این تحقیق تمامی دانشجویان دانشگاه ایلام بود که تعداد آنها برابر با 6800 نفر بوده است. 375 نفر از دانشجویان بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد است و برای بررسی روایی آن، از نظر خبرگان و برای بررسی پایایی آن نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار اس.پی.اس.اس-22 . و ویژوال پی.ال.اس استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهند که شایستگی بین فرهنگی بر هویت دینی دانشجویان در دانشگاه ایلام تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین شایستگی بین فرهنگی بر هوش استراتژیک در دانشگاه ایلام تأثیر مثبت و معناداری دارد. هوش استراتژیک نیز بر هویت دینی دانشجویان در دانشگاه ایلام تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که شایستگی های بین فرهنگی به عنوان عاملی مهم در شکل گیری و تقویت هویت دینی دانشجویان عمل می کند. با توجه به تنوع فرهنگی موجود در دانشگاههای اسلامی، توانایی دانشجویان در تعامل و تبادل فرهنگی می تواند به غنای هویت دینی آنها کمک کند.

Investigating the Impact of Intercultural Competency on Religious Identity by Explaining the Role of Strategic Intelligence(Case Study: Ilam University Students )

Aim : Due to its nature and content, religious identity is almost the most important dimension of identity, which plays a very decisive role in the identification of people in a society. It can be claimed that the strengthening of this dimension of identity will lead to the durability and consistency of its other dimensions, and on the other hand, the challenge in this area can cause a crisis in other dimensions of identity. The aim of the current research is to investigate the effect of intercultural competence on students' religious identity with regard to the mediating role of strategic intelligence in Islamic universities. Method: The current research was based on the practical purpose and based on the method of a descriptive-correlation research. Also, in terms of data collection, it was part of survey (field) research. The statistical population of this research was all the students of Ilam University, whose number was equal to 6800 people. 375 students were selected based on simple random sampling method. The data collection tool is a standard questionnaire, which was used to check its validity according to experts and to check its reliability, Cronbach's alpha test was used. SPSS22 and PLS software were used for data analysis. Results : The findings of the present research indicate that intercultural competence has a positive and significant effect on the religious identity of students in Ilam University. Also, intercultural competence has a positive and significant effect on strategic intelligence in Ilam University. Strategic intelligence also has a positive and significant effect on the religious identity of students in Ilam University. Conclusion: This research showed that intercultural competencies act as an important factor in the formation and strengthening of students' religious identity. Considering the cultural diversity in Islamic universities, students' ability to interact and exchange culture can contribute to the enrichment of their religious identity.

تبلیغات