تقابل فرهنگی دین و رسانه در تبیین مسئله فرزندآوری برای زنان
آرشیو
چکیده
هدف: باروری و فرزندآوری به عنوان یکی از ارکان اساسی ایجاد تغییرات در وضعیت جمعیتی کشورها، توجه زیادی را در حوزه مسائل کلان مدیریتی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی به خود جلب کرده است.روش شناسی پژوهش : پژوهش حاضر به روش فراتحلیل انجام شده و پس از جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای، به تجزیه و تحلیل پرداخته شده است.یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد هجمه رسانه ها برای القای الگوپذیری از سبک غیرالهی زندگی از قبیل تشویق دختران و زنان به تجرد و فردگرایی، تجمل گرایی و اصالت مصرف، ارزش شدن کم فرزندی و نهادینه شدن آن، کاهش ارزش مادری، جایگزینی حیوانات خانگی به جای فرزند که همگی برخلاف دستورات دینی و فرهنگ اسلامی هستند، به عنوان اصلی ترین عوامل تقابل فرهنگ دینی و کنش رسانه های گوناگون به شمار می آیند.بحث و نتیجه گیری: این در حالی است که اساسِ دین، بنا نهادن شاکله و آیین زندگی است و اسلام به عنوان کامل ترین دین، دربردارنده منظومه ای از راه های رسیدن به سعادت است.Cultural confrontation between religion and media in explaining the problem of having children for women
Objective: Childbearing and fertility are fundamental elements in effecting demographic changes in countries, drawing significant attention in the areas of macro management, politics, security, and social issues.Research Methodology: This study was conducted using a meta-analysis method, and after collecting information through library research, data analysis was performed.Findings: The results indicate that media attacks promoting non-divine lifestyle models, such as encouraging girls and women towards singleness and individualism, materialism, and the normalization of low fertility, are the primary factors in the cultural conflict between religious values and various media actions. This includes the devaluation of motherhood and the replacement of children with pets, all of which contradict religious teachings and Islamic culture.Discussion and Conclusion: While the essence of religion is to establish the framework and rituals of life, Islam, as the most complete religion, encompasses a system of pathways to achieve happiness.