آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۵

چکیده

هدف: تبیین نمادپردازی در سینمای دفاع مقدس از نظرگاه میرچا الیاده است که در دو فیلم دیده بان و مهاجر مورد بررسی قرار می گیرد. روش: از طریق مطالعات کتابخانه ای و مشاهده فیلم ها، داده های به دست آمده به صورت توصیفی- تطبیقی تبیین می گردد. یافته ها: نماد از منظر میرچا الیاده جلوه قدسی دارد که انسان بر اساس کنشگری خود می تواند از طریق آن، معرفتی حقیقی از ساحات قدسی کسب کند. بر اساس این دیدگاه، یکی از راه های درک نمادپردازی، پژوهش در ادیان و مذاهب با نگاه آیینی و قوم شناختی است. هر عمل عبادی و دینی پاره ای از نمادپردازی را در خود دارد و می خواهد انسان دین ورز را به حقیقتی ورای تجربه سوق دهد. از جمله می توان به عمل و کنشگری رزمندگان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد که در سینما برای مردم تماشایی و نمود نمادین داشته است. نتیجه گیری: نتایج برآمده از این پژوهش نشان می دهد، هر چقدر کنش شخصیت در زمان و مکان معین، در مرتبه وجودی بالاتری از امور مقدس قرار بگیرد، به همان میزان فضای قدسی ایجاد می شود و اشیاء و امور عادی، ظهور نمادین پیدا می کند. در فیلم های دیده بان و مهاجر، کنش شخصیت ها در رویداد معین و موقعیت بحرانی، فضای قدسی ایجاد می کنند و اشیاء و لوازم صحنه نمود نمادین می یابد.

Study of Symbolism in Sacred Defense Cinema; A case study of The Sentinel and the Immigrant

Aim: The present paper seeks to explain symbolization in the Sacred Defense Cinema from Mircea Eliade's view, which is discussed in two Movies Didehban (The Scout) Mohajer (The Immigrant). Method: The data have been gathered through library studies and watching the movies, and have been explained descriptively and comparatively. Findings: According to Mircea Eliade, symbol has sacred manifestation, and man can acquire real knowledge of sacred realms through it and based on his own activism. Based on this view, a way to understand symbolization is investigating religions and denominations through ethnological and ritual lens. Each devotional and religious deed includes a part of symbolization and tries to direct religious man towards a truth beyond experience. For example, we can refer to Iranian warriors' activism during Sacred Defense, which has had symbolic representation and was scenic for people. Conclusion: The results show that a sacred atmosphere will be created to the extent that the personality's act is in higher existential stage of sacred thing in certain time and place, and ordinary things and affairs acquire symbolic manifestation. In the movies Didehban and Mohajer, personalities' acts in certain event and critical situation create sacred atmosphere, and stage equipment and thing acquire symbolic representation.

تبلیغات