آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۵

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش پاسخ به دو سوال است: اولاً رسانه های جمعی چگونه می توانند فرهنگ ایثار و مقاومت را گسترش دهند؟ ثانیاً شخصیت شهید سلیمانی چه نقشی در فرهنگ سازی (ایثار و مقاومت) در جامعه دارد؟ روش: برای پاسخ به این سوالات، مقولات مورد نظر از درون مصاحبه ها استخراج شده و از طریق توصیف و تحلیل انتظام مفهومی یافته اند. یافته ها: نتایج نشان میدهد رسانه تلویزیون با تاکید مفاهیمی چون بالا بردن ایمان عمومی، بازنمایی محور مقاومت، وحدت گرایی، بازتولید ادبیات ایثار و مقاومت، قداست بخشی به فرهنگ ایثار و مقاومت، همدلی و برانگیختن عواطف انسانی و اسطوره سازی از شخصیتهای ملی و میهنی و به کارگیری آداب و رسوم غنی فرهنگ ایران در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی می تواند موثر باشد. نتیجه گیری: استفاده از ظرفیت های شخصیت های برجسته معاصر همچون شهید سلیمانی و ارائه و ترویج مکتب سلیمانی میتواند در فرهنگسازی برای همه افراد به ویژه نسل هایی که دوران دفاع مقدس را تجربه نکرده اند در گام دوم انقلاب کاربردی و تاثیرگذار باشد. با این حال آگاهی بخشی و اطلاع رسانی همچنان از کاربردیترین کارکردهای رسانه برای ارتقاء فرهنگ سازی در جامعه است.

The Role of Mass Media (TV Emphasized) in Realizing the Culture of Sacrifice and Resistance (By Reference to the Statement of the Second Phase of Revolution and Martyr Suleimani's life)

Aim: The present paper seeks to answer two following questions. How can mass media promote the culture of sacrifice and resistance? What is the role of Martyr Suleimani's personality in making the culture of sacrifice and resistance in society? Method: The method of interview has been used to extract intended categories to answer these questions, which are conceptually ordered through description and analysis. Findings: The findings show that the medium of television can have an effective role by emphasizing on such concepts as elevating general faith, representing the axis of resistance, unity- orientation, reproducing the literature of sacrifice and resistance, sanctifying the culture of sacrifice and resistance, sympathizing and encouraging human affections, introducing national and native personalities as heroes, and using rich Iranian customs and culture in TV movies and programs. Conclusion: The paper concludes that the use of capabilities of eminent contemporary personalities like Martyr Suleimani, and providing and promoting his school can be influential and effective in culture making for all people particularly those who have not experienced the Holy Defense period in the second phase of revolution. However, informing and awakening people is among the most influential and practical functions of media to promote culture making in society.

تبلیغات