ارزشیابی دوره های تحصیلات تکمیلی فناوری نانو در جمهوری اسلامی ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پس از گذشت بیش از دو دهه از راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی فناوری نانو در کشور، تاکنون ارزشیابی جامعی از وضعیت این دوره ها انجام نشده است. به علت پراکندگی شدید مراکز سیاست گذار علم و فناوری ایران، در سال های اخیر هریک از آن ها تلاش کرده اند نظام های ارزشیابی خاص خود را طراحی و پیاده سازی نمایند ولی مقیاس دانشگاهی در ارزشیابی تاکنون موردتوجه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش، ارزشیابی دوره های تحصیلات تکمیلی فناوری نانو در ایران بود. برای این منظور، در گام اول با تحلیل محتوای منابع موجود و با مصاحبه با 8 نفر از مطلعان کلیدی، مدل ارزشیابی دوره های تحصیلات تکمیلی نانو در ایران طراحی شد و در گام دوم با مصاحبه 11 نفر از خبرگان حوزه نانو، وضعیت دوره های تحصیلات تکمیلی نانو در ایران مورد ارزشیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد رشد جریان علم و تحقیقات نانو در کشور و نهادسازی های سه گانه ستاد نانو در زیست بوم آموزش این فناوری در کشور از مهم ترین نقاط قوت این دوره ها هستند. همچنین ضعف در دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی به روز، ضعف در تخصص میان رشتگی اساتید، ضعف برنامه درسی دوره ها در توجه به ملاحظات ایمنی، اخلاق و سلامت نانو، ضعف در تعریف پروژه های همکاری بین المللی آموزش دانشگاهی، عدم ارزشیابی و اخذ بازخورد از نتایج فعالیت های صورت گرفته در دوره های تحصیلات تکمیلی نانو و موازی کاری در فعالیت های آموزشی دانشگاه های مختلف از مهم ترین نقاط ضعف دوره ها می باشند.Evaluation of nanotechnology postgraduate courses in the Islamic Republic of Iran
The field of nano can play an important role in the progress and national economy of the country. Passing two decades since the launch of nano postgraduate courses in the country, the status of these courses has not been evaluated. Due to the dispersion of science and technology policy-making centers in Iran, each of them has tried to design and implement their evaluation systems. However, the university scale in evaluation has not been considered so far. The purpose of this research was to evaluate the courses in Iran. First step, the content of available sources was analyzed then 8 key informants were interviewed and an evaluation model was designed. Second, the status of the courses was evaluated by interviewing 11 experts in the nano field. The growth of nanoscience and research in the country and the triple institutionalization of INIC in the ecosystem of this technology education in the country are the most important strengths. The lack of access to up-to-date laboratory equipment, the interdisciplinary expertise of professors, the curriculum of courses regarding safety, ethics, and nano health considerations, defining international cooperation projects of university education, evaluation and feedback from the results of the activities carried out in courses and parallel work in the educational activities of different universities are the most important weaknesses of the courses.