ظرفیت ها و چالش های شبکه اجتماعی بومی در تبلیغ دین
آرشیو
چکیده
هدف: این پژوهش درصدد شناسایی ظرفیت ها و چالش های شبکه اجتماعی بومی در تبلیغ دین است.روش شناسی پژوهش: پژوهش از نوع کیفی و روش مورداستفاده در آن تحلیل مضمون است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان خبره و صاحب نظران دانشگاهی در حوزه شبکه اجتماعی و تبلیغات دینی هستند که از بین آن ها 18 نفر به روش غیراحتمالی گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبه تا اشباع نظری ادامه پیدا کرد. ملاک انتخاب مشارکت کنندگان در بخش دانشگاهی، تدریس و تالیف در حوزه تخصصی شبکه های اجتماعی و حوزه تبلیغ دین، و در بخش کارشناسان فعالیت مرتبط با تبلیغ دین در شبکه های اجتماعی بود. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختارمند بود، به گونه ای که به طور میانگین 90 دقیقه با مشارکت کنندگان مصاحبه شد.یافته ها: یافته ها نشان می دهد که ظرفیت شبکه اجتماعی بومی برای تبلیغ دین، برخورداری از سامانه ای برای رصد محتوای مذهبی برای جلوگیری از انتشار شبهات و خرافات دینی، تامین محتوای بومی با توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی، ارسال پیام های دینی به شکلی معتبر همراه با ارائه منبع معتبر، آشنایی با گرایش های عقیدتی و دینی کاربران، عدم محدودیت زمانی و مکانی برای مبلغ، تهیه محتوای مرتبط فرهنگ عفاف و حجاب در شبکه محیط پاک و امن شبکه برای حضور کاربران و ایجاد رقابت و الگو بودن برای شبکه های بومی در راه تبلیغ دین و ارزش های دینی است. همچنین چالش ها عبارتند از عدم ارائه خلاقیت و نوآوری برای جذاب سازی مطالب دینی، عدم ارائه سرویس خوب و پایدار برای کاربران، پشتیبانی ضعیف شبکه از کاربران، عدم تبلیغات مناسب برای معرفی شبکه بومی به شهروندان ایرانی.بحث و نتیجه گیری: با توجه به ساختار و ویژگی فنی شبکه های اجتماعی مجازی در مقایسه با رسانه های سنتی، این شبکه ها توانایی و ظرفیت بالایی برای تبلیغ دین دارند و مبلغان باید با شیوه استفاده از این شبکه های اجتماعی در تبلیغ دین آشنا شوند.The Capacities and Challenges of Local Social Networks in Promoting Religion
Objective: This research aims to identify the capacities and challenges of local social networks in promoting religion. Research Methodology: The study is qualitative, utilizing thematic analysis. The statistical population consists of expert scholars and academic specialists in the fields of social networks and religious advertising, from which 18 individuals were selected using a non-probability snowball sampling method. Interviews continued until theoretical saturation was reached. The criteria for selecting participants in the academic sector included teaching and authorship in the specialized fields of social networks and religious promotion, while for experts, it involved relevant activities in religious promotion through social networks. Data collection was conducted through semi-structured interviews, averaging 90 minutes per participant. For data processing, a three-stage coding method based on King’s thematic analysis (1998) was employed. The reliability and validity of the coding and processing methods were assessed through a combination of Lincoln and Guba's (1994) technique and Creswell's approach. Findings: The findings indicate that the capacity of local social networks for promoting religion includes having a system for monitoring religious content to prevent the spread of doubts and religious superstitions, providing localized content aligned with Iranian Islamic culture, delivering religious messages in a credible manner along with reliable sources, understanding users' ideological and religious inclinations, having no time or location constraints for the promoter, creating relevant content related to the culture of modesty and hijab in a clean and safe network environment for user presence, fostering competition, and serving as a model for local networks in promoting religion and religious values. The challenges identified include a lack of creativity and innovation for making religious content attractive, inadequate service provision for users, weak network support for users, and insufficient advertising to introduce local networks to Iranian citizens. Discussion and Conclusion: Given the structure and technical features of virtual social networks compared to traditional media, these networks have significant potential for promoting religion. Promoters should become familiar with how to utilize these social networks for religious advocacy.