آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله و آموزش سازه دینی- اخلاقی صبر بر امید به تحصیل دانش آموزان بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. برای انتخاب شرکت کنندگان از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد؛ به این صورت که ابتدا از بین مدارس دخترانه شهرستان ابرکوه، به روش در دسترس سه مدرسه انتخاب شد و دانش آموزان کلاس ششم این مدارس با انتصاب تصادفی در سه گروه آموزش حل مسئله، آموزش صبر و گروه کنترل قرار گرفتند(هر گروه 30 نفر). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه امید به تحصیل کمری و خرمائی(1394) استفاده شد. در این پژوهش، آموزش صبر و آموزش حل مسئله در گروه های آزمایش اجرا شد. داده های حاصل به روش تحلیل واریانس یک متغیّره(ANOVA) تحلیل شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئله و آموزش صبر بر امید، روی تحصیل دانش آموزان تأثیر دارد. نتیجه گیری: آموزش حل مسئله و آموزش سازه دینی- اخلاقی صبر به دانش آموزان کمک می کند به مسائل خود بیندیشند؛ راه حلهای مختلفی برای آنها بیابند و با انتخاب بهترین راه حل، به حل مسائل خود مبادرت ورزند. علاوه بر این، دانش آموزان یاد می گیرند که با مسائل و مشکلات خود به گونه ای برخورد کنند که دچار اضطراب نشوند و با شکستهای احتمالی و استرسها و بحرانها بتوانند سلامت روان خود را حفظ کنند و با امیدواری، عملکرد تحصیلی خویش را ارتقا بخشند.

The Effectiveness of Problem-Solving Education and Patience religious-ethical structure Education on Hope to Study

Aim: The aim of this study is to investigate the effectiveness of problem solving and patience instruction on the academic hopefulness of school students. Method: It is a quasi-experimental study with post-test design and control group. Accidental sampling is used to select participants. Three schools were accidentally selected among Abarkouh City, then the sixth grade students of these schools were assigned at the three groups of 30 individuals; problem solving and patience instructions groups as well as a control group. The Academic Hopefulness (Khormaei and Kamari, 2015) were applied for data collecting. In this study, patience and problem solving instructions were conducted in the experimental groups. The obtained data were analyzed by One-variable variance analysis method (ANOVA). Results: The results showed that instruction of patience and problem solving has an impact on academic hopefulness of students. Conclusion: According to these results, it can be stated that problem solving and patience instruction helps students to think about their problems. Also, they are learned to deal with issues and their difficulties in a way that don’t become anxious, and they can maintain their mental health in the face of possible failures, tensions and crisis. In conclusion, they can improve their academic performance with hopefulness.

تبلیغات