آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

 هم نوآوری اجتماعی رویکرد نوینی است که به دنبال حل مسائل جامعه و ارائه خدمات عمومی از طریق همکاری و مشارکت شهروندان  است. برای تحقق و پیاده سازی هم نوآوری اجتماعی در بخش عمومی لازم است که ابزارها و سازوکارهای مناسب شناسایی شوند و با کاربست درست آن ها تحول و نوآوری در حل مسائل و ارائه خدمات عمومی انجام شود. پژوهش حاضر باهدف شناسایی ابزارها و سازوکارهای تحقق هم نوآوری اجتماعی در بخش عمومی شکل گرفته است. روش پژوهش حاضر، روشی کیفی مرور نظام مند ادبیات است. در مرور نظام مند ادبیات ابتدا ۱۱۱ اثر علمی شناسایی شدند و پس از طی مراحل مختلف بررسی و پالایش منابع،  49  اثر علمی انتخاب شدند و با روش ترکیب مضمونی، مفاهیم اولیه و مقوله ها استخراج شدند. با تجزیه وتحلیل یافته ها،  ۵8 ابزار هم نوآوری اجتماعی در چهار گونه ابزارهای سازمانی، ابزارهای قانونی، ابزارهای اقتصادی و ابزارهای اطلاعاتی (نرم و هوشمند) شناسایی و طبقه بندی شدند. با بررسی ابزارهای مختلف مشخص شد که برای تحقق هم نوآوری اجتماعی بایستی مجموعه ابزارها را باتوجه به شرایط و اقتضائات نظام خط مشی گذاری و نظام اداری بخش عمومی استفاده کرد و از به کارگیری ابزارهای اقتداری و بوروکراتیک که تلازمی با هم نوآوری اجتماعی ندارند، اجتناب کرد و تمرکز بر ابزارهای سازمانی واسطه ای با مدیریت بخش خصوصی و کسب وکار باشد.

Identification and classification of social co-innovation tools and mechanisms in the public sector

Social co-innovation is a new approach that seeks to solve society's problems and provide public services through the cooperation and participation of citizens. To implement social co-innovation in the public sector, it is necessary to identify appropriate tools and mechanisms. The current research was formed with the aim of identifying the tools and mechanisms of implementing social co-innovation in the public sector. The present research method is a qualitative method of systematic literature review. In the systematic review of literature, 111 scientific works were first identified and after various stages of review and refinement of sources, 49 scientific works were selected and extracted by thematic combination method, basic concepts and categories. By analyzing the findings, 58 social co-innovation tools were identified and classified into four types of organizational tools, legal tools, economic tools, and information tools (soft and smart). By examining different tools, it was found that in order to realize social co-innovation, the set of tools should be used according to the conditions and requirements of the policy-making system and the public sector administrative system, and avoid the use of authoritarian and bureaucratic tools that are not compatible with social co-innovation, and focus on intermediate organizational tools. be managed by the private sector and business

تبلیغات