نویسندگان: مهدی علیزاده

کلیدواژه‌ها: ارزش های محوری فرهنگ سازمانی دانشگاه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۰۵ - ۲۲۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۵۳

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف : فرهنگ سازمانی از مهم ترین عناصر هر سازمان است که با اندیشه، احساس و عمل اعضا عجین شده و هر گفتار، پندار و رفتاری از آن رنگ می پذیرد و جهت می گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل فرهنگ سازمانی از منظر ارزشهای محوری در دانشگاه امین بود. روش: این پژوهش از گونه توسعه ای و روش اجرای آن آمیخته و از نوع تبیینی پی آیند(کمّی- کیفی) بود. در بخش کمّی از روش تحلیل محتوای کمّی و در بخش کیفی از روش دلفی استفاده شد. روش گردآوری داده ها، میدانی و کتابخانه ای بود و از ابزار مصاحبه عمیق و بررسی اسنادی استفاده شد. مصاحبه با خبرگان دانشگاه انجام شد. انتخاب نمونه به روش غیر تصادفی هدفمند با 10 نفر خبره در دانشگاه انجام شد. یافته ها: بر اساس گونه شناسی انجام شده، ارزشهای محوری دانشگاهها بیشتر از گونه فرهنگهای شبکه ای و همگانی است. ارزشهای محوری دانشگاه امین در بر گیرنده پنج ارزش خدامحوری، ولایت مداری، اخلاق محوری، ارتقای هویت ایرانی- اسلامی- انقلابی و احترام به جایگاه انسانی است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد زمینه فرهنگ ملی- سازمانی، ارزشهای محوری دانشگاه را از سایر دانشگاههای دنیا متفاوت می کند.

Identifying the Core Values of Universities (Case Study: Amin University)

Objectives: Organizational culture is one of the most important elements of any organization that is intertwined with the thoughts, feelings and actions of members and every speech, thought and behavior is colored and directed by it. In the present study, the aim is to design a model of organizational culture from the perspective of core values ​​in Amin University. Method: This research is of a developmental type and its implementation method is mixed and of the Follow-up Explanations Model (quantitative-qualitative). Quantitative content analysis method has been used in the quantitative part and Delphi method has been used in the qualitative part. The data collection method was field and library and in-depth interview and documentary review tools were used. Interviews were conducted with university experts. The sample selection was non-random-purpose with 10 experts in the university. Results: Findings show that based on the typology, the core values ​​of universities are more than network and Communal cultures. The core values ​​of Amin University include the five values ​​of God-centeredness, orbital province, central ethics, promotion of Iranian-Islamic-revolutionary identity and respect for human status. Conclusion:   The results show that the context, context and national-organizational culture differentiate the core values ​​of the university from other universities in the world .

تبلیغات