آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸۶

چکیده

مجله دعوت الاسلام نخستین دستاورد گفت وگوهای صفاخانه اصفهان در خارج از ایران به شمار می رود که با استقبال پرشور ساکنان شهر بمبئی (اعم از مسلمان، هندوها و مسیحیان) مواجه شد. در واقع محمد علی داعی الاسلام با الگوبرداری از تبلیغات مبلغان مسیحی در اصفهان به تبلیغ اسلام در مقیاس جهانی پرداخته است؛ و این موضوع به طور ملموس از محتوای گفت وگوها، کتابهای معرفی شده و اطلاعیه های مندرج در مجله نمایان است. به عبارتی او به همان سبک مبلغین مسیحی دست به یک شبکه سازی زده است که البته محدود به بمبئی نمی شده، از جمله می توان به انجمن جعفریه در شهر مظفرنگر (ش 6، ص 1) اشاره کرد؛ هرچند که تا کنون از فعایت های ادیانی آن اطلاعی در اختیار نداریم. باری، آنچه که بر اهمیت مجله دعوت الاسلام می افزاید، رویکرد تا اندازه ای مدرن آن می باشد که پیشتر در جهان اسلام سابقه نداشته است.

Following in the Footsteps of the Dā'i al-Islam in the Dialogue between Islam and Christianity: From Julfa of Isfahan to Behindi Bombay Bazaar (1902-1907)

Da’wat al-Islam Magazine is the first outcome of the dialogues of Isfahan Ṣafākhāneh published outside of Iran, which was enthusiastically welcomed by the residents of Mumbai (including Muslims, Hindus and Christians). In fact, Mohammad Ali Dā’i al-Islam has propagated Islam on a global scale by imitating the propaganda of Christian missionaries in Isfahan; And this is evident in the content of the dialogues, the books introduced, and the announcements made in the magazine. In other words, he has set up a network in the same style as Christian missionaries, which, of course, was not limited to Mumbai. For instance, he established Jafaria Association in the city of Muzaffarnagar (vol. 6, p. 1); However, so far we have no information about its religious activities. However, what adds to the importance of Da'wat al-Islam magazine is its somewhat modern approach, which has never been seen before in the Islamic world.  

تبلیغات