چکیده

هدف از تحقیق حاضر، شناسایی موانع مشارکت در فعالیت های ورزشی - تفریحی فرهنگیان در استان مازندران بود. این تحقیق به شیوه توصیفی - پیمایشی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق، تعداد 41783 نفر کارکنان شاغل در ادارات آموزش و پرورش استان مازندران بودند که به بر اساس جدول مورگان تعداد 338 نفر به صورت خوشه ای - تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه موانع فعالیت های ورزشی - تفریحی فرقانی و همکاران (2014) استفاده شد (89/0=α). داده ها با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون تعقیبی LSD با بکارگیری نرم افزار آماری 22SPSS در سطح 05/0≥ α مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین عوامل بازدارنده فعالیت های ورزشی - تفریحی با میزان مشارکت در جامعه تحت بررسی رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p ≤). بین موانع درون فردی، بین فردی و ساختاری با میزان مشارکت در جامعه تحت بررسی رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p ≤). بین سن (027/0=p و 356/0- =r) و تحصیلات (031/0=p و 372/0- =r)، با میزان مشارکت فرهنگیان در فعالیت های ورزشی - تفریحی در جامعه تحت بررسی رابطه معنی داری وجود دارد ولی در جهت معکوس یعنی هر چه سن و میزان تحصیلات افراد افزایش می یابد، میزان مشارکت آنها کمتر می شود. در نهایت مسئولین می توانند با برنامه ریزی منظم و ایجاد انگیزه در جهت مشارکت فرهنگیان گام های مثبتی بردارند.

تبلیغات