توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال دوم تابستان 1387 شماره 6

یادداشت ها

۱.

سر مقاله : دوران تازه علم بازاریابی در ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 403
به نظر می رسد با تمام دشواریهای حاصل از فضای کلان کشور که به بنگاههای اقتصادی وارد می شود، ستاره اقبال علم و هنر بازاریابی با گسترش رقابت، درخشیدن بیشتری گرفته است و نشانه های آن را در سال 87 تا حدی شاهد هستیم که در این نوشتار به بعضی از آنها اشاره می کنیم. الف) شکل گیری انجمن علمی بازاریابی ایران ب) دومین هیأت مدیره انجمن تحقیقات بازار ایران ج) تشکیل اولین دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازاریابی د) استقبال کم نظیر از سایت تخصصی TMBA ه) استقبال شایسته از دومین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی و دومین کنفرانس بین المللی برند شاهد هستیم که تعداد کنفرانسها و سمینارها نیز بخصوص با دعوت از سخنرانان خارجی با سرعت رو به افزایش است . شایسته است مواظب به کار بردن عبارت کنفرانس باشیم که چارچوب تعریف شده دارد و فقط با حضور دو یا سه سخنران ، جلسات یا سمینارها ، معنی کنفرانس بین المللی را به خود نمی تواند اختصاص دهد. و همچنین فراگیران نیز باید مواظب باشند که جذابیت سخنران خارجی اثر هاله ای بر محتوای سخنرانی نداشته باشد.

گفتگوها

۱.

گفتگو : مذاکره : ابزاری برای رفع تعارضها و جانشین کردن آن با توافقها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 321
دکتر مسعود حیدری در باور صاحبنظران اصول و فنون مذاکره، معروف به پدر مذاکره ایران است. گفتگوی ما با او با پرسشهایی ساده آغاز و انجام یافت که به طور حتم ، راهنمای موثر و گویایی است برای آنانکه می خواهند در مذاکره با دانشهای علمی و مهارت های عملی خود را مجهز کنند. در بخشی از این گفتگو می خوانید: هر روز که می گذرد ، کسانی که پشت میز مذاکره با ما می نشینند، سنگین وزن تر می شوند. مراد وزن فیزیکی نیست. مهارت آنها، قدرت آنها و تسلط آنها به مذاکره بیشتر می شود. ما اگر بخواهیم در مذاکره بازنده نشویم، باید خودمان را هم وزن آنها بکنیم. برای این کار باید روی خودمان برای بالا بردن توان و مهارت مذاکره ، سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم در تمام طول عمرمان از این سرمایه بهره برداری کنیم.

مقالات

۱.

برند : 11 نکته برای انتخاب یک نام تجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 231
انتخاب نام برای شرکت یا محصول شما از اهمیت والایی در روند ساخت یک نام تجاری برخوردار است. انتخاب نام ، مرحله حساسی است که نمی توان در آن شتابزده و عجولانه تصمیم گرفت. در ادامه 11 نکته برای انتخاب صحیح یک نام تجاری توصیه شده است .
۲.

تازه های بازاریابی : بازاریابی نانو تکنولوژی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 947
بازاریابی نانو در حقیقت نوعی بازاریابی خلاق، با هدف به وجود آوردن انقلابی از نوآوریها با محصولات جدید ، کاربردهای جدید و بازار های جدید در قرن 21 است.
۳.

روابط عمومی : ظهور روابط عمومی تجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 581
در این اثر ، دلیل یا دلایل ظهور روابط عمومی تجاری اشاره می شود. فراز اصلی این اثر می کوشد به خوبی نشان دهد در چه شرایطی می توان انتظار داشت روابط عمومی ، کارکردهای اصلی خود را انجام دهد و به بهترین شکل و شیوه ایفای نقش کند.
۴.

تحقیقات بازاریابی : نحوه کاربرد فرایند تحقیقات بازاریابی در فست فودها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 978
کارکرد نوین تحقیقات بازاریابی : حل مسائل متناقض بین تولید کننده و مصرف کننده (حل مسائل متناقض بین مشتری و فروشنده) چگونه تحقیقات بازاریابی را برای حل یک مسئله متناقض به کار بریم: درآمد فست فودها، هشدار کارشناسان تغذیه و سلامت مشتریان؟
۵.

فروش : هفت قانون طلایی مذاکرات فروش ص 22

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 437
شما نیز با مطالعه مجدد اصول طلایی مذاکره فروش، آنها را با شرایط و محصولات خود سازگار کنید و به کار گیرید. شاید از امروز به بعد ، فروش برای شما نیز تبدیل به فعالیتی جذاب ، هنرمندانه و حرفه ای شود. و به جای فشار روحی و عصبی برای شما لذت و اشتیاق به ارمغان آورد.
۶.

میز گرد : روابط عمومی یا تبلیغات: امروزه کدامیک موثرترند؟

تهیه، تدوین و تنظیم کننده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 455
از کارشناسان فعال در هر دو حوزه ""روابط عمومی"" و ""تبلیغات"" دعوت به عمل آمد تا با اتکا به یک هم اندیشی مناسب ، این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که آیا واقعاً دوره تبلیغات خاتمه یافته و دوره روابط عمومی آغاز شده است؟ یا لازم است تعاملی را بین این دو برقرار کرد؟ حکیمیان(مدیر کل روابط عمومی بانک تجارت) : امروزه در دنیا ، نفوذ روابط عمومی آن قدر زیاد است که وقتی روسای جمهور کشورها تعیین می شوند، دو دوره آموزشی برای ایشان برگزار می شود که یکی روابط عمومی است و دیگری امنیت ملی. اسفرجانی (رئیس هیأت مدیره شرکت تبلیغاتی داروگ) : تفاوت روابط عمومی و تبلیغات فقط رسانه و هزینه نیست. موضوع این است که ""پیام"" به عنوان مهمترین عنصر در روابط عمومی نقش دارد. یعنی اگر ما پیاممان روشن نباشد ، فعالیتهایمان بیهوده است. درگی (عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی) : هر چه سطح آگاهی مردم افزایش پیدا می کند ، بخصوص در نوع کالاهای با درگیری بالا ، نقش روابط عمومی بیشتر می شود. به عبارتی هر چقدر به پیش می رویم ، تبلیغات کمرنگ تر می شود و روابط عمومی پر رنگ تر. بختائی (مدیر سایت تخصصی چهار راه تبلیغات) : اگر با دید مدیریت برند نگاه کنیم، حوزه بحث خیلی کوچک می شود و احتمالاً به نفع روابط عمومی تمام می شود. چون در حوزه برند سازی ، روابط عمومی حرف بیشتری برای گفتن دارد. اما بحث این است که تنها کارکرد و هدف تبلیغات، برند سازی نیست. یحیایی ایله ای(دکتری ارتباطات، مدیر آموزش شرکت قطارهای مسافری رجا، مدرس دانشگاه): روشهایی که روابط عمومی استفاده می کند، بسیار مفیدتر و موثرتر است. بدون توجه به اینکه از چه رسانه ای استفاده می کند. مهم این است که یک خبر کوچک به عنوان یک روش، بسیار موثرتر از یک صفحه تبلیغات عمل می کند. وقتی که این روش کارآمد تر است، یعنی روابط عمومی کارآمدتر است.
۷.

خرده فروشی : 50 ایده ی بازاریابی برای خرده فروشها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 648
مالکان مشاغل کوچک به راحتی می توانند از عملیات روزانه خرده فروشان خود نکات و ایده هایی را کسب کنند. خیلی از خرده فروشان نگران هستند که بازاریابی خیلی گران است. بعضی دیگر معتقدند که خیلی وقت گیر است. بدون در نظر گرفتن اینکه شما چه کسی هستید یا چه چیزی را می فروشید، راجع به این موضوع چقدر می دانید، در این مقاله، 50 نکته بازاریابی برای خرده فروشان مطرح شده است.
۸.

بازار اتومبیل : استراتژی فورد برای بازگرداندن برند تاروس (Taurus)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 366
: با ورود مجدد تاروس (Taurus) به بازار، شرکت فورد موتور ثابت کرد که برندها قابلیتی دارند که انسانها فاقد آنند: قابلیت زنده شدن پس از مرگ.
۹.

برند : هفت اصل برای برند سازی به کمک مشتریان

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 516
پیوند برقرار کردن و دخالت دادن مشتری در کارها، تمایز محصول یا خدمات و تحسین کردن مردم به جای تحریک آنها به خرید و جایزه دادن برای خرید، یا ارائه فرصتهایی برای مطرح شدن آنان ، روشی است که به شراکت با مشتریان در ساخت و تقویت برند منجر می شود.اینکه انگیزه مردم در حمایت از برخی برندها چیست و اینکه برخی برندها ذاتاً دارای طراحی مشارکت آمیز هستند، از جمله موضوعاتی هستند که به نظر می رسد در هفت اصل مورد شناسایی قرار گرفته زیر مستتر باشد.
۱۰.

آموزش بازاریابی : دست نگه دارید: آموزش حلال همه مشکلات نیست

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 544
با کسب اجازه از استاد بزرگوار، متن به صورت پرسش و پاسخ در قالبی بسیار بسیار فشرده تر تدوین شد که خواننده به سهولت، با اصلی ترین موضوعات آشنا شود ، بدان امید که در آینده بتوان بخشهایی دیگر از این مقاله فاخر 20 صفخه ای را به چاپ رساند یا در سایت مجله به نشانی www.TMBA.ir آن را بخوانید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸