آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۴

چکیده

متن

؟1 ـ در صورت شک در تمییز کودک، وظیفه ولیّ او در احرام و دیگر اعمال
آیة اللّه بهجت: حکم عدم تمییز بر او جاری می کند.
آیة اللّه خامنه ای: در فرض مرقوم، حکم عدم تمییز جاری می شود.
آیة اللّه سیستانی: ولیّ مکلّف نیست کودک را مُحرم کند، هر چند ممیّز باشد، به هر حال در صورت شک، حکم ممیّز را ندارد.
آیة اللّه صانعی: با شک در وظیفه ولیّ، ترتیب آثار عدم تمییز است؛ یعنی او را محرم کند و لباس احرام به او بپوشاند و نیّت کند که این طفل را برای عمره تمتّع یا حجّ تمتع یا عمره مفرده محرم می کنم و اگر می شود تلبیه؛ یعنی لبیک گفتن را به او تلقین کند وگرنه خودش به جای او بگوید و قدر متیقّن از ولیّ، همان ولیّ شرعی بچّه است؛ مانند پدر یا مادر و جدّ پدری و ناگفته نماند که مأذون از طرف ولیّ شرعی، حکم ولی را دارد.
آیة اللّه فاضل: باید احتیاط کند و کاری کند که کودک تمام اعمال را خودش انجام دهد؛ مثلاً خود تلبیه بگوید و طواف کند و نماز بخواند و سعی کند و بهتر این است که اصلاً او را محرم نکند.
آیة اللّه مکارم شیرازی: مادام که یقین به ممیّز بودن او نداشته باشد، احکام غیر تمیز بر او جاری می شود.
آیة اللّه نوری همدانی: احکام غیر ممیّز بر او مترتّب است.
؟2 ـ کودک غیر ممیّزی که لباسش پاک ولی بدنش نجس می باشد، آیا طواف وی
صحیح است؟
آیة اللّه بهجت: به مسأله 557 مناسک چاپ جدید مراجعه شود.
آیة اللّه خامنه ای: احتیاطا بدنش را تطهیر نمایند.
آیة اللّه سیستانی: صحیح است.
آیة اللّه صانعی: آری، صحیح است، چون طواف او طواف صوری می باشد و شرایط معتبره در طواف، در آن معتبر نبوده، پس طوافش با بدن و لباسِ نجس و با نداشتن وضو و با نداشتن نیّت صحیح می باشد. آری، رعایت شرایط طواف در طواف دهنده اش معتبر و لازم است و شرط صحّتِ طوافِ کودک می باشد.
آیة اللّه فاضل: خیر، باید تمام شرایط طواف در موردِ او رعایت شود.
آیة اللّه مکارم شیرازی: در صورتی که تطهیر بدن او زحمت زیادی نداشته باشد، باید تطهیر کرد، ولی در بچه های شیرخوار و امثال آن، رعایت این مسأله لازم نیست.
آیة اللّه نوری همدانی: طوافش باطل است.
؟3 ـ اگر ولیّ طفل نسبت به طهارت بدن و لباس کودک شک کند، آیا بررسی و
تجسّس واجب است یا نه و اگر پس از طواف متوجه شود پاک نبوده، تکلیف چیست؟
آیة اللّه بهجت: معلوم شد.
آیة اللّه خامنه ای: تجسس و بررسی لازم نیست و در صورت علم به نجاست بعد از طواف، طواف صحیح است.
آیة اللّه سیستانی: بررسی لازم نیست و اگر پس از طواف متوجّه نجاست شوند، حتّی نسبت به بالغ هم طواف صحیح است.
آیة اللّه صانعی: تجسّس و بررسی واجب نیست و بعد هم که معلوم شود نجس بوده، مضرّ به طوافش نمی باشد.
آیة اللّه فاضل: خیر، تجسّس لازم نیست و طواف صحیح است، هر چند احتیاط در اعاده طواف است.
آیة اللّه مکارم شیرازی: لازم نیست.
آیة اللّه نوری همدانی: بررسی لازم نیست و اگر بعد از طواف متوجّه نجاست شود اشکال ندارد.
؟4 ـ آیا نماز طواف مستحب، حکم سایر نمازهای مستحبی را دارد، و در حال راه
رفتن و خروج از مسجدالحرام می توان آن را خواند؟
آیة اللّه بهجت: نمی تواند در حال راه رفتن و یا خارج از مسجد الحرام بخواند.
آیة اللّه خامنه ای: در حال راه رفتن و یا خروج از مسجد صحیح نیست.
آیة اللّه سیستانی: در طواف مستحب نماز واجب نیست ولی جای آن مسجد است.
آیة اللّه صانعی: نماز طوافِ مستحبی، حکم بقیّه نمازهای مستحبی را ندارد و حتّی نشسته هم نمی توان خواند چه رسد به حال راه رفتن و چه رسد به حال خروج از مسجد که خواندنِ در مسجد، خود شرط دیگری در صحّت آن است.
آیة اللّه فاضل: بلی.
آیة اللّه مکارم شیرازی: احتیاط واجب آن است که در حال استقرار و در مسجد بخواند.
آیة اللّه نوری همدانی: مانند سایر نمازهای مستحبّی است.
؟5 ـ طواف دادن فردی که خودش قادر به راه رفتن است، صحیح است یا نه؟
آیة اللّه بهجت: در حکم، مثل طواف سواره است.
آیة اللّه خامنه ای: شخص قادر باید خودش طواف را انجام دهد و طواف دادن او صحیح نیست.
آیة اللّه سیستانی: صحیح نیست.
آیة اللّه صانعی: طواف کردن بر دوش دیگران و سواره در حال اختیار، مانعی ندارد و ظاهرا مراد از طواف دادن در سؤال، این معنی باشد و اگر مراد از طواف دادن، آن باشد که خودِ طواف کننده متوجّه نباشد، قطعا باطل است و طواف ننموده است.
آیة اللّه فاضل: خیر، اگر خود فرد می تواند طواف کند، باید مستقلاً طواف کند.
آیة اللّه مکارم شیرازی: اشکالی ندارد.
آیة اللّه نوری همدانی: صحیح نیست.
؟6 ـ شخصی به هیچ وجه کنترل ادرار ندارد و در حال احرام و اعمال، همین حالت
را خواهد داشت؛ چنانکه با این وضع عازم مکّه باشد، آیا واجب است در میقات محرم شود، یا می تواند بدون احرام به مکّه برود؟
آیة اللّه بهجت: باید محرم شود و در هر حال به وظیفه عمل کند.
آیة اللّه خامنه ای: باید محرم شود و به وظیفه سلس البول عمل نماید.
آیة اللّه سیستانی: باید محرم شود.
آیة اللّه صانعی: سؤال ابهام دارد، چون اوّلاً: مسلوس و مبطون وقتی به وظایفشان عمل کنند، همانند دیگران محکوم به طهارت از حدث می باشند. ثانیا: طهارت در احرام من رأس شرط نبوده و نیست، گرچه در لباس احرام طهارت شرط می باشد.
آیة اللّه فاضل: بلی، واجب است در میقات محرم شود و طبق احکام مسلوس در نماز، طواف کند.
آیة اللّه مکارم شیرازی: باید مُحرم شود و در احرام، طهارت شرط نیست و برای طواف یک وضو می گیرد و چنانچه مقدور باشد برای نماز طواف هم یک وضو می گیرد.
آیة اللّه نوری همدانی: بلی، واجب است در میقات محرم شود.
؟7 ـ اگر کودک ممیّز یا غیر ممیّزی که ختنه نشده، طواف بجاآورد، چه حکمی دارد و
در صورتی که پس از طواف متوجّه شوند ختنه نشده بود، یا متوجّه مسأله شود، طوافِ انجام شده چه حکمی دارد؟
آیة اللّه بهجت: باطل است بنابر احوط.
آیة اللّه خامنه ای: در فرض مرقوم طواف او باطل است.
آیة اللّه سیستانی: اگر ممیّز باشد طوافش باطل است ولی طواف غیر ممیّز باطل نیست.
آیة اللّه صانعی: طوافش صحیح نیست چون ختنه شرط صحّت در طواف می باشد و برای صحیح شدن طوافش باید ختنه نماید و در صورت عدم امکان، طوافش به همان نحو صحیح است و شرطیّت ختنه برای طواف به جهت عدم امکان ساقط می باشد و در صورتی که پس از طواف متوجّه شود که ختنه نشده بود یا متوجّه مسأله شود طواف انجام شده صحیح می باشد. «الناس فی سعة ما لا یعلمون».
آیة اللّه فاضل: باطل است، البته در غیر ممیّز بنابر احتیاط واجب، و حتّی اگر بعد از طواف متوجّه شوند باید طواف را بعد از ختنه اعاده یا استنابه کنند.
آیة اللّه مکارم شیرازی: باید بعد از ختنه کردن (بنابر احتیاط واجب) اعاده کند و اگر نمی تواند نایب بگیرد.
آیة اللّه نوری همدانی: طواف او باطل است.
؟8 ـ آیا ولیّ کودک می تواند در حالی که طواف خود را بجا می آورد، کودک غیر
ممیّز خود را نیز طواف دهد و از طرف او نیّت طواف نیز بکند؟
آیة اللّه بهجت: به مسأله 558 مناسک جدید مراجعه شود.
آیة اللّه خامنه ای: اشکال ندارد.
آیة اللّه سیستانی: اشکال ندارد.
آیة اللّه صانعی: مانعی ندارد.
آیة اللّه فاضل: بلی، مانعی ندارد.
آیة اللّه مکارم شیرازی: مانعی ندارد.
آیة اللّه نوری همدانی: بلی، می تواند.
؟9 ـ کودکی که خودش می تواند در طواف راه برود، اگر او را در آغوش بگیرند یا در
کالسکه بنشانند و طواف دهند، چه حکمی دارد؟
آیة اللّه بهجت: گذشت در سؤال 5 .
آیة اللّه خامنه ای: اگر ممیز باشد باید خودش راه برود.
آیة اللّه سیستانی: اگر غیر ممیّز باشد اشکال ندارد.
آیة اللّه صانعی: مانعی ندارد.
آیة اللّه فاضل: اشکال دارد باید خودش طواف کند یا سعی کند.
آیة اللّه مکارم شیرازی: اشکالی ندارد ولی یا در کالسکه بنشانند یا بر دوش بگیرند ولی در آغوش گرفتن؛ به طوری پشت او به طرف جلو باشد اشکال دارد.
آیة اللّه نوری همدانی: جایز نیست.
؟10 ـ برخی از زائران حرمین شریفین اظهار می دارند که فلان مبلغ را به ما داده اند تا
در حرم مطهّر نبوی یا قبور مطهّر بقیع بریزیم با توجّه به اینکه ریختن آنها در آن محل ها غیر ممکن است یا صرف حرم یا مصرف مقرّر خود نخواهد شد و حاضر نیستند این وجوه را با خود برگردانند، آیا می توان آنها را در راه خیر؛ مثل کمک به فقرای شیعه صرف کرد؟
آیة اللّه بهجت: می توان خرج زوّار آنجا از شیعیان کرد و اگر نشد به فقرای شیعه می توان داد.
آیة اللّه خامنه ای: اگر علم به رضایت صاحبان وجوه باشد یا از قبل کسب اجازه شده باشد، صرف آن در مورد فقرای شیعه اشکال ندارد.
آیة اللّه سیستانی: باید به صاحبانش برگردانند.
آیة اللّه صانعی: می توانند به فقرای زائر یا فقرای شیعه که در آنجا هستند بدهند.
آیة اللّه فاضل: باید پولهای مذکور را از طرف صاحبان آن به فقرای شیعه صدقه بدهند.
آیة اللّه مکارم شیرازی: مجاز هستند که صرف فقرای شیعه در آنجا کنند.
آیة اللّه نوری همدانی: در صورتی که صاحبان پول راضی باشند اشکال ندارد.
؟11 ـ پوشاندن سرِ برای پسر بچه محرم و پوشاندن صورت برای دختر بچه محرم،
ممیّز یا غیر ممیّز، چه حکمی دارد؟
آیة اللّه بهجت: احتیاط در ترک پوشاندن است.
آیة اللّه خامنه ای: جایز نیست.
آیة اللّه سیستانی: جایز نیست.
آیة اللّه صانعی: حکم بالغین را دارد و مضرّ به احرامشان می باشد.
آیة اللّه فاضل: مانعی ندارد.
آیة اللّه مکارم شیرازی: لازم است احتیاط کنند مگر در مواردی که معمولاً سر یا صورت

تبلیغات