آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۴

چکیده

متن

؟1 ـ گاهی در شهر مکه به قدری ملخ زیاد است که هنگام راه
آیة اللّه خامنه ای: بسمه تعالی، اگر نتواند از پایمال کردن ملخ خودداری کند چیزی بر او نیست.
آیة اللّه فاضل: اگر عمدی نباشد کفاره ندارد.
آیة اللّه سیستانی: اگر نتواند طوری راه برود که پا روی آنها گذاشته نشود لازم نیست مراعات کند و کشتن آنها اشکالی ندارد و کفاره بر او نیست.
آیة اللّه صافی: در مورد سؤال، مواظبت لازم است و چنانچه محرم ملخی را بکشد کفاره دارد و کفاره آن برای هر ملخ یک عدد خرما و یا یک مشت طعام مثل گندم و مانند آن است و اگر تعداد کشته شده زیاد باشد، یک گوسفند کفاره دارد. بلی چنانچه ملخ بقدری زیاد باشد که محرم ناچار است که از روی آنها راه برود اشکال ندارد و کفّاره هم ندارد. واللّه العالم
آیة اللّه نوری: بسمه تعالی، با سلام، تا ممکن است از کشتن آنها در حال احرام اجتناب کند و اگر اجتناب نکرد در صورتی که تعداد کمی از آنها کشته شود کفّاره آن کفّی (به اندازه پر شدن کف دست) از طعام است و اگر تعداد زیادی از آنها کشته شود کفّاره آن یک گوسفند است.
آیة اللّه مکارم شیرازی: مراقبت لازم است و اگر مراقبت نکند کفاره آن یک کف طعام است بنابر احتیاط واجب.
آیة اللّه صانعی: مواظبت واجب است، و در صورت عدم مراقبت و کشته شدن ملخ احتیاطا یک کف از طعام صدقه بدهد.
آیة اللّه تبریزی: بسمه تعالی، چنانچه بتواند باید مواظبت کند و چنانچه نتواند در هنگام راه رفتن مواظبت کند تکلیفی ندارد و کفاره هم لازم نیست. واللّه العالم
؟2 ـ آیا خون گرفتن از بدن با سرنگ ، از مصادیق اِدماء محرّم است و در حال
احرام پرهیز از آن لازم است یا خیر؟
آیة اللّه فاضل: بلی پرهیز لازم است.
آیة اللّه خامنه ای: بسمه تعالی، بیرون آوردن خون از بدن برای محرم حرام است به هر وسیله باشد، مگر اینکه ضرورتی اقتضا کند.
آیة اللّه سیستانی: از مصادیق آن است پس اگر ضرورت نداشته باشد به احتیاط واجب جایز نیست.
آیة اللّه مکارم شیرازی: جزء ادماء محسوب می شود ولی بر فتوای ما ادماء برای محرِم مکروه است نه حرام.
آیة اللّه صافی: خون گرفتن با سرنگ نیز از مصادیق ادماء است و احکام آن مرتب است. واللّه العالم
آیة اللّه تبریزی: چنانچه ضرورت پیدا کند جایز است وگرنه جایز نیست. واللّه العالم
آیة اللّه صانعی: پرهیز واجب است و در حال حاجت و معالجه بحکم داشتن عذر موجّه، حرام نمی باشد.
آیة اللّه نوری: با سلام، پرهیز از آن لازم است.
؟3 ـ اگر ولیّ طفل ، مقلّد مرجعی باشد که به هنگام احرام ، پوشیدن لنگ و ازار را
برای بانوان نیز لازم می داند، آیا هنگام محرم کردن کودک غیر ممیّز لازم است بر او لباس احرام بپوشاند؟
آیة اللّه سیستانی: باید فتوای آن مرجع را ملاحظه کند.
آیة اللّه خامنه ای: بسمه تعالی، ولیّ طفل باید مطابق فتوای مرجع تقلید خود عمل نماید، اگر چه پوشیدن دو لباس مخصوص احرام بر زنان واجب نیست.
آیة اللّه تبریزی: ولیّ طفل طبق وظیفه خود عمل می نماید ولی در مسأله احرام زنان پوشیدن لنگ و ازار بر آنها در حال احرام بستن لازم نیست و در لباسهای خود محرم می شوند.
واللّه العالم
آیة اللّه فاضل: بلی لازم است.
آیة اللّه مکارم شیرازی: آری لازم است.
آیة اللّه نوری: پس از سلام: لازم است.
آیة اللّه صافی: بلی لازم است. واللّه العالم
آیة اللّه صانعی: طفل غیر ممیّز در بجا آوردن اعمال خود، تابع نظر مقلد ولیّ می باشد، چون ولّی او را حج و عمره می دهد. مگر آنکه بواسطه تمیزش مرجع تقلیدی را انتخاب کرده باشد.
؟4 ـ پوشش دختر بچه در حال طواف چه اندازه است؟
آیة اللّه مکارم شیرازی: احتیاط این است که به مقدار معمول زنان باشد.
آیة اللّه فاضل: همان مقداری که در زنان لازم است.
آیة اللّه تبریزی: بسمه تعالی، احتیاط لازم آن است که ستر او در حال طواف مانند ستر زنان بالغه باشد. واللّه العالم
آیة اللّه سیستانی: بنابر احتیاط به همان میزان که در نماز لازم است رعایت شود بنابراین باید بدن را بجز سر و گردن و دو کف دست و دو قدم بپوشاند.
آیة اللّه نوری: پس از سلام، پوشش خاصّی معتبر نیست اگر به پنچ، شش سال رسیده است حکم بانوان را رعایت نماید.
آیة اللّه خامنه ای: بسمه تعالی، احوط پوشیدن به مقدار معمول برای زنان می باشد.
آیة اللّه صافی: ستر سر و گردن لازم نیست.
آیة اللّه صانعی: همان پوشش دختر بچه است در نماز و پوشش سرش در طواف؛ مانند نماز استثنا شده لکن رعایت ستر و عفاف مخصوصا در عبادات و آنهم کنار خانه خدا مطلوب است.
؟5 ـ اگر کودک را در حال خواب، طواف یا سعی دهند یا بخشی از طواف و سعی
را در خواب باشد چه حکمی دارد؟
آیة اللّه تبریزی: بسمه تعالی، طواف و سعی او صحیح است بلی احتیاط این است که ابتدای طواف بیدار باشد. واللّه العالم
آیة اللّه سیستانی: اگر طفل غیر ممیّز باشد و ولیّش او را طواف می دهد اشکال ندارد.
آیة اللّه خامنه ای: بسمه تعالی، در مورد بچه های کوچک (غیر ممیز) مانع ندارد.
آیة اللّه صانعی: مانند بزرگسالان باید بیدار باشد و خواب رفتن ولو در مقداری از سعی، مضرّ به صحت آن می باشد.
آیة اللّه صافی: اشکال ندارد. واللّه العالم
آیة اللّه فاضل: در طواف باید طهارت و سایر شرایط آن رعایت شود. لذا اگر کودک خوابش ببرد یا محدث شود باید طبق احکام قطع طواف عمل کند. اما در سعی طهارت معتبر نیست و اگر کودک غیر ممیز باشد چون نیت سعی او با ولیّ اوست لذا اگر خوابش ببرد سعی او صحیح است.
آیة اللّه نوری: پس از سلام، در کودک خواب به اندازه متعارف به طواف و سعی او ضرر نمی رساند.

تبلیغات