استفتاآت (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
متن
مناسک و احکام حج از مهمترین مسائل آن است، که فراگیرى آنها زمینه استفاده معنوى بیشتر از این مراسم عبادى - سیاسى را فراهم مىآورد. و باید گفت که مراتب معنوى حج بدون انجام دقیق اعمال و مناسک به دست نخواهد آمد. فقهاى حوزههاى علمیه و مراجع بزرگوار اسلام - قدسالله اسرارهم - هر یک در عرصه و زمان خود، همواره براى تنظیم مبانى فقهى، کشف قوانینِ الهى، پاسخگویى به استفتاآت مردمى، نگارش و نگهدارى فقه به معناى عام و گسترده آن و مسائل حج بطور خاصّ و تطبیق قوانین کلّى بر نمونههاى مختلف اعصار، زحمات فراوان کشیده و گامهاى بلندى برداشتهاند، امّا از آنجا که تغییر اماکن و پدید آمدن مصداقهاى جدید در حج، هر ساله مسائل ن س 1 - کسانى که با دریافت وام منزل مسکونى ساختهاند و یا سایر لوازم زندگى را تهیه کردهاند و طى اقساط باید وام را بپردازند، اگر سایر شرایط استطاعت را دارا باشند باید حجةالاسلام بجا آورند؟ (آیةالله اراکى): اگر بسهولت مىتواند در وقت پرداخت کند و سایر شرایط استطاعت را دارد باید حجةالاسلام بجا آورد. س 2 - کارمندانى که در منازل سازمانى زندگى مىکنند و هماکنون مشکلى از نظر مسکن ندارند ولى مالک منزل مسکونى هم نمىباشند ولى سایر شرایط استطاعت را دارا هستند باید حجةالاسلام بجا آورند یا نه؟ (آیةالله اراکى): اگر به منزل احتیاج ندارد و سایر شرایط دارا است مستطیع است. س 3 - جانبازان و آزادگانى که با خرج دولت به حج مىروند، حج آنها بذلى است یا نه؟ در هر دو فرض که دولت پول قربانى آنها را بدهد یا ندهد. (آیةالله اراکى): اگر مخارج حج را به آنها مىدهند و یا پول مخارج را به آنها بذل مىکنند حج بذلى است. س 4 - آیا مخارج ازدواج فرزند هم جزو مؤونه است و بر فرض که فرزند نیاز به ازدواج داشته باشد، آیا رفتن به حج مقدم است یا ازدواج فرزند؟ (آیةالله گلپایگانى): اگر به مقدار متعارف خرج کند جزء مؤونه محسوب مىشود و حجّ واجب مقدّم است مگر اینکه ترک اقدام براى ازدواج فرزند عرفاً موجب عسر و حرج براى او باشد، والله العالم. س 5 - شخصى براى عمره تمتع در مسجد شجره محرم مىشود ولى به علت گم کردن کاروان خود و بازماندن از آن به مدینه برمىگردد، آیا در بازگشت به مدینه و همچنین در فاصله مدینه تا مسجد شجره هنگام برگشت به مکّه مىتواند زیر سایه برود یا نه؟ (آیةالله گلپایگانى): محرم هستند بنابراین در مسیر مدینه و برگشت نباید در روز زیر سقف بروند، والله العالم. س 6 - عدم جواز عمره مفرده بین عمره تمتّع و حج تمتّع، به جهت حرمت خروج از شهر مکه است، چون لازم است به ادنى الحل برود یا دلیل جداگانه دارد؟ (آیةالله گلپایگانى): عدم جواز به جهت خروج از مکّه نیست، والله العالم. س 7 - بلند گفتن تلبیه براى خانمها چه صورتى دارد؟ و در صورت حرمت آیا موجب بطلان اعمال نیز مىشود یا خیر؟ (آیةالله اراکى): اگر مفسده نداشته باشد اشکال ندارد. س 8 - اگر در طواف دستجمعى بین 6 و 7 شک کند در صورتى که سایر همراهان به 7 شوط یقین داشته باشند تکلیف شخص شاک چیست؟ (آیةالله اراکى): اگر طوافکننده اطمینان پیدا مىکند ولو بگفته همراه، به اطمینان عمل کند وگرنه یقین آنان براى او کافى نیست. س 9 - چه مقدار فاصله بین اشواط طواف سبب بهم خوردن موالات و بطلان آن مىگردد؟ (آیةالله اراکى): موالات عرفیه معتبر است و مقدار خاصى براى آن تعیین نشده است. س 10 - گاهى مأمورین دولت سعودى خانمها را از محدوده طواف (فاصله مقام و کعبه) بیرون مىکنند حکم طواف آنها در این صورت چیست؟ (آیةالله اراکى): اگر قبل از نصف شوط چهارم از مطاف خارج شده باشند و موالات بهم نخورده باشد مىتوانند طواف را تمام کنند و مىتوانند از سر بگیرند و اگر موالات بهم خورده باید از سر بگیرند. و اگر بعد از نصف شوط چهارم با عذر از مطاف خارج شدهاند. در اتمام طواف و استیناف مختارند. چه موالات بهم خورده باشد یا نه. س 11 - آیا حرمت زن و شوهر بر یکدیگر در حال احرام، مانند حرمت زن و مرد نامحرم است و آیا نگاه به یکدیگر و لمس بدن بدون قصد لذّت نیز حرام است؟ و محدوده حرمت زن و مرد در حال احرام چیست؟ (آیةالله گلپایگانى): نگاه کردن به زوجه و لمس بدون شهوت و التذاذ اشکال ندارد. بلى بوسیدن آن مطلقاً جایز نیست و کفّاره دارد، والله العالم. س 12 - وظیفه کثیرالشک در تعداد ریگها - در رمى - چیست؟ و ملاک کثیرالشک بودن، نیز چیست؟ (آیةالله گلپایگانى): کسىرا همراه ببرد تا اطمینان به رمى صحیح پیدا کند، والله العالم. س 13 - مردان محرم، در عرفات بر اثر گرمى هوا، حولههاى احرام «رداء» را زمین مىگذارند، این عمل تا چه حدّ صحیح است؟ (آیةالله گلپایگانى):اگر در معرض دید نامحرم نباشند اشکال ندارد، والله العالم. س 14 - کسى که تنها در رمى نیابت دارد، طبق فتواى مرجع تقلید خودش عمل کند یا مطابق فتواى مرجع تقلید منوب عنه؟ (آیةالله گلپایگانى): مطابق نظر مرجع تقلید خود عمل کند مگر آنکه عمل او به نظر مرجع تقلید منوب عنه باطل باشد، والله العالم. س 15 - زنى به جهت خوف از حیض متأخر اعمال بعد از منى را بر وقوفین مقدم داشته و پس از طواف حج و نماز آن از انجام بقیه اعمال ناتوان شده و بدون انجام بقیه آن، با احرام حج به عرفات رفته است، تکلیف او نسبت به بقیه اعمال حج و اعمال بعد از منى چیست؟ (آیةالله گلپایگانى): در فرض سؤال، بعد از اعمال منى و مراجعت به مکّه، چنانچه براى او ممکن است احتیاط آن است که طواف حجّ و نماز آنرا اعاده کند و بعد طواف نساء و نمازش را بجا آورد، والله العالم. س 16 - اخیراً توسط بانک توسعه اسلامى، وابسته به کشورهاى اسلامى و همکارى دولت عربستان، مسلخهایى براى ذبح قربانى به صورت کاملاً مکانیزه تأسیس شده است که در وادى معیصم قرار دارد. با توجه به دو نکته ذیل قربانى در آن مسلخها چه حکمى دارد؟ الف: دیگر مسلخها هم بنا به نقل، خارج منى است ولى به منى نزدیکتر است. ب: گوشت حاصل از قربانى در مسلخ جدید با وسائل پیشرفته بستهبندى شده و براى نیازمندان کشورهاى اسلامى ارسال مىشود، در حالى که لاشههاى قربانى در دیگر مسلخها سوزانده و از بین مىرود. (آیةالله اراکى): ذبح در مسلخهاى جدیدالتأسیس بر فرض عدم امکان ذبح در منى در صورتیکه شرایط شرعى ذبح رعایت شود مانعى ندارد هرچند نسبت به سایر مسلخها از منى دورتر باشد و رعایت اقربیت به منى لازم نیست. (آیةالله گلپایگانى): در فرض مسئله چنانچه سایر شرایط صحت ذبح در مذابح مذکوره محقق باشد رعایت اقربیت به منى واجب نیست اگرچه اولى و مطابق احتیاط است، والله العالم. س 17 - ابتدا و انتهاى وقت ذبح در روز عید چه زمانى است، و آیا کسانى که رمى را در شب انجام مىدهند مىتوانند قبل از طلوع آفتاب روز عید، قربانى کنند یا نه؟ (آیةالله اراکى): از طلوع آفتاب تا غروب آن است و قبل از طلوع آفتاب نمىتوانند قربانى کنند. (آیةالله گلپایگانى): نظر به اینکه بنابر احتیاط باید ذبح بعد از رمى جمره عقبه انجام شود و وقت رمى جمره بعد از طلوع آفتاب است تا غروب لذا قربانى قبل از رمى خلاف احتیاط است. بلى براى کسانى که رمى شب عید جایز است و رمى هم انجام دادهاند قربانى بعد از ظاهر شدن طلوع فجر و تحقق صبح قبل از طلوع آفتاب جایز است چه آنکه بین الطلوعین از لحظات روز محسوب است، والله العالم. س 18 - به نظر کارشناسان «استیل» هم نوعى آهن است و بعضى از این چاقوها هم جذب آهنربا مىشود، ذبح با چنین چاقوهایى چه حکمى دارد؟ (آیةالله اراکى): میزان صدق عرفى آهن است و اگر معلوم نباشد که کاردهاى استیل آهن است یا نه ذبح صحیح نیست. (آیةالله گلپایگانى): اگر آهن باشد کفایت مىکند، والله العالم. س 19 - آیا در ذابح قربانى حج، ایمان شرط است یا اسلام کفایت مىکند؟ (آیةالله گلپایگانى): اسلام کفایت مىکند، والله العالم. س 20 - آیا ذابح قربانى حج باید شیعه باشد و یا اگر سنى هم باشد کفایت مىکند؟ (آیةالله اراکى): ذابح لازم نیست مؤمن باشد و خودش باید قصد قربت بنماید. س 21 - کسى که در ذبح از طرف دیگرى وکیل شده، آیا به فتواى مرجع تقلید خودش عمل مىکند، یا به فتواى مرجع تقلید موکّل خود؟ (آیةالله اراکى): به فتواى مرجع تقلید خودش عمل مىکند. س 22 - آیا در مسأله ذبح، کسى که از طرف چند نفر وکالت دارد، باید تک تک افراد را جداگانه هنگام ذبح مشخص کند، یا همین که از طرف آنها وکالت دارد و بطور کلّى چند گوسفند را ذبح مىکند، کافى است؟ (آیةالله اراکى): ظاهراً باید تک تک افراد را هنگام ذبح مشخص کند. س 23 - اگر کسى در روز عید قربان موفق به قربانى نشد، آیا مىتواند در شب انجام دهد و یا باید روز یازدهم قربانى کند؟ (آیةالله اراکى): کفایت قربانى در شب مشکل است. (آیةالله گلپایگانى): بنابر احتیاط روز یازدهم قربانى کند، والله العالم. س 24 - در ایامى که مطاف بسیار شلوغ است، گاهى مشاهده مىشود، برخى از خانمها براى بوسیدن حجرالأسود، وسط جمعیت رفته و هنگام اقدام به این عمل بدنشان با فشار زیاد جمعیت با بدن نامحرمان تماس مىگیرد و گاهى در کشاکش جمعیّت چادر و روسریشان کنار رفته و موهایشان ظاهر مىشود، لطفاً حکم شرعى را در این خصوص بیان فرمایید. (آیةالله گلپایگانى): در فرض سؤال باید از جلو رفتن خوددارى نمایند، والله العالم. س 25 - هم اکنون بین شبستان مسجدالحرام و سالن صفا و مروه دیوار کوتاهى به بلندى حدود نیم متر و عرض یک متر وجود دارد، آیا بانوان در ایام عادت که نمىتوانند به مسجد الحرام وارد شوند، مىتوانند روى این دیوار که مشترک بین مسجد و مسعى مىباشد، بنشینند؟ (آیةالله گلپایگانى): اگر یقین به جزء مسجد بودن آن محل ندارند نشستن در آنجا براى آنها اشکال ندارد، والله العالم. س 26 - آیا مىتوان قرآن را از مسجدالحرام جهت قرائت بیرون برد و مجدداً به مسجد بازگردانید؟ (آیةالله اراکى): در صورتىکه اطلاق وقفیت احراز نشود جایز نیست. س 27 - در نماز جماعت مکّه و مدینه، گاهى مشاهده مىشود برخى از نمازگزاران شیعه اتصال صفوف را مراعات نمىکنند حکم نماز جماعت آنها چیست، و آیا بر ما واجب است به آنها اعلام کنیم؟ (آیةالله اراکى): احوط مراعات اتصال است. واعلام لازم است بنابر احتیاط. ...................) Anotates (................. وینى بر مناسک مىافزاید، همیشه باید ارتباط دستاندرکاران حج و زائران عزیز با فقهاى عظام برقرار باشد و در پیچ و خم اجراى دقیق برنامههاى عمره و حج، حکم الهى را دریابند و به وظیفه شرعى خود عمل کنند. در این راستا فصلنامه «میقات حج» که عهدهدار ارائه فرهنگ و معارف این واجب الهى است، از این شماره، مسائل جدیدى را که از محضر مراجع بزرگ تقلید استفتاء شده است، مىآورد. بدان امید که ارائه این مسائل راهگشاى زائران عزیز بیتالله الحرام باشد.*» از تمامى افرادى که استفتاى جدیدى در اختیار دارند و در جایى منتشر نشده، تقاضا داریم که آن را به آدرس تهران، صندوق پستى 5856/14155 براى ما بفرستند تا در موقعیتهاى مناسب براى درج در فصلنامه استفاده شود.