حجّ ابراهیمى و تقریب مذاهب اسلامى (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
متن
این سخنرانى در تاریخ دوم ذىالحجة الحرام 1413 2/3/1372 در افتتاح سمینار مجمع التقریب در مکه مکرمه ایراد گردیده است که پس از تکمیل و تنظیم تحت عنوان: «حج ابراهیمى و تقریب مذاهب اسلامى» ارائه مىگردد: این سوّمین سمینار «مجمع التقریب» است که در کنار خانه خدا تشکیل مىشود. در این جلسه، ابتدا از همه اندیشمندان مذاهب اسلامى که از کشورهاى مختلف در این گردهمایى شرکت کردهاند، صمیمانه تشکر نموده و از خداوند متعال مىخواهم که به همه ما توفیق عنایت کند تا بتوانیم توان فکرى و عملى خود را در راستاى اهداف مجمع؛ که یکى از اهداف مهم و اصلى آن، انجام حج ابراهیمى است به کار گیریم. این سمینار در حالى تشکیل مىشود که از یکسو، به برکت انقلاب اسلامى به رهبرى ابرمرد تاریخ اسلام، امام خمینى - رضوان اللَّه تعالى علیه - و خلف صالحش؛ حضرت آیةالله خامنهاى - مد ظلهالعالى - مسلمانان جهان هشیار شدهاند و بیش از هر زمان دیگر، حرکت و خیزش اسلام انقلابى در سراسرِ ممالکِ اسلامى، کاخهاى استکبار را به لرزه درآورده است. و از سوى دیگر دشمنان اسلام و در رأس آنها آمریکا که اسلام واقعى را در تضاد با منافع خود مىبیند و از گسترش آن به شدّت بیمناکند، بیش از هر وقت دیگر براى ضربهزدن به اسلام ناب و هواداران مقاوم آن توطئه مىکنند، و براى ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین برنامهریزى مىنمایند، آفات تقریب تصور مىکنم عناوینى که براى بحث و بررسى در این کنفرانس توسط برگزارکنندگان پیشنهاد شده، مناسب، و سخن گفتن در زمینه آن عناوین، لازم و ضرورى است، لیکن این مباحث در صورتى مىتواند زمینه را براى رسیدن به اهداف مجمع آماده و هموار کند که آفتهاى تقریب در کنار بحثها بلکه قبل از آن، دقیقاً شناسایى شود و تقریب مذاهب اسلامى آفتزدایى گردد. عناوینى که به این سمینار جهت گفتگو پیرامون آن، ارائه شده عبارتند از: «تقریب سیاسى»، «تقریب اقتصادى»، «تقریب اعتقادى»، «تقریب فقهى» و «تقریب روایى». همه این موضوعات براى تقریب، محورهایى اصولى و مباحثى ضرورى است ولى بدون توجه به آفات تقریب، نهتنها ثمربخش نیست بلکه ممکن است پرداختن به این مسائل در نهایت، تبدیل به آفت گردد. تئورى تقریب و یا شناخت راههاى آن، در صورتى مىتواند مقدمه براى تقریب باشد که آفات تقریب شناخته شده و در عمل به آفتزدایى پرداخته شود. بنابر این، در مکه مکرمه و موسم حج - که به گفته امام راحل و احیاگر حج ابراهیمى: نقطه اصلى دعوت مسلمین جهان به اتحاد و وحدت کلمه است - مناسبترین و ضرورىترین مباحث، آفتشناسى تقریب و ضرورىترین اقدام، زدودن آفتهاى تقریب است. در این راستا من به عنوان مقدمه بر این سمینار، نکتهاى در ارتباط با «مهمترین آفت تقریب» و نکتهاى در زمینه «مهمترین عامل تقریب» تقدیم حضار گرامى مىکنم و پیشنهاد مىنمایم که مسؤولان مجمع به این مسأله اساسى، بیشتر اهمیت دهند و مباحثى را در این زمینه برنامهریزى و طرح نمایند. مهمترین آفت تقریب بزرگترین آفت تقریب، غفلت از توطئهها و نقشههاى دشمنان تقریب است. این غفلت موجب مىگردد که وقتى خیرخواهان و علاقمندان به وحدت کلمه در جوامع اسلامى مىخواهند در جهت دستیافتن به این هدف تلاش کنند، سرگرم مباحث و مسائلى شوند که تنها ثمره علمى دارد، نه ثمره عملى. و همه تلاشها در مجامع علمى خلاصه شود، آنهم به صورتى بسیار محدود. از این رو اقداماتى که در جهت تقریب مذاهب اسلامى صورت مىگیرد، وقتى با تبلیغات و توطئههایى که در جهت تفرقه جوامع اسلام انجام مىشود، مقایسه گردد. شاید اغراق نباشد که نَمى است در برابر یَمْ! و سدّى است کوتاه و ناتوان، در برابر سیلى عظیم و خروشان! اگر شما به نمایشگاههاى کتاب در کشورهاى اسلامى و بطور مشخّص نمایشگاهى که چندى قبل در مکه برگزار شد مراجعه کنید و رسالهها و کتابهاى تفرقهانگیز را اجمالاً بررسى نمایید این وضعیت اسفبار را تصدیق خواهید کرد. قدرتهاى شوم استکبار و استعمار که اتحاد مسلمانان را به زیان خود مىبینند بهترین راه تأمین منافع نامشروع خود در جوامع اسلامى را ایجاد تنازع مذهبى تشخیص داده و براى تحقق این توطئه خطرناک همه امکانات سیاسى و اقتصادى خویش را به کار مىگیرد، و باید گفت که قلم به دستان مزدور، عوامل اجرایى این توطئه هستند. بیماریهاى اخلاقىِ پارهاى از کسانى که به خیال خود از اسلام دفاع مىکنند و در رأس آن، بیمارىِ تعصّب نیز، این توطئه را تقویت و به دشمنان اسلام و مسلمین در پیاده کردن سیاستِ «ایجاد تفرقه در جوامع اسلامى» کمک مىکند. بنابر این مسؤولیّت مجمع التقریب که به ابتکار رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیةالله خامنهاى تأسیس گردیده، بسیار سنگین است، وظیفه این مجمع تنها تحقیق و کار عملى نیست بلکه وظیفه اجرایى سنگینى را به عهده دارد، و در صورتى مىتواند از عهده انجام این مسؤولیّت به نحو کامل برآید که علاوه بر امکانات مناسب، از کادرى بسیار قوى در زمینه سیاستگزارى و برنامهریزى برخوردار باشند. مجمع التقریب در صورتى مىتواند اهداف این تشکیلات را تأمین نماید که با برنامهریزى مناسب، عناصر غیروابسته، مستقل، خوشفکر و خوشنام را در جهان اسلام جذب کند. این نخستین، مشکلترین و اساسىترین گام در راه تحقق تقریب مذاهب اسلامى است. با این اقدام، مجمع قدرت برخورد عملى با توطئهها و نقشهها و آفات تقریب را پیدا مىکند و مىتوان نقشههاى دشمنان تقریب را افشا کند و مخالفان وحدت کلمه مسلمین - که با واسطه و یا بىواسطه، عامل بیگانه هستند - را در جهان اسلام منزوى نماید. مهمترین عامل تقریب به اعتقاد من، بزرگترین عامل تقریب مذاهب اسلامى در عصر حاضر ترویج اندیشههاى سیاسى امام خمینى - رضواناللَّه تعالى - است. اندیشههاى سیاسى امام، در واقع تبلور مبانى حکومتى اسلام و قرآن است. در عصر حاضر بزرگترین و ضرورىترین نیازهاى جهان اسلام آشنایى با دیدگاههاى حکومتى اسلام مىباشد، با توجه به نیاز و عطشى که در جوامع اسلامى، میان روشنفکران و جوانان در این زمینه وجود دارد. اندیشههاى سیاسى امام به سادگى مىتواند مسلمانان جهان را با هر عقیده ومذهب به هم نزدیک کند. این راه نزدیکترین، جاذبهدارترین و موفقترین راه تقریب مذاهب اسلامى است. من نمىگویم راههاى فرهنگى، علمى، اقتصادى و... در زمینه تقریب مؤثر نیست، سخن من این است که تجربه نشان مىدهد که این راهها کم اثر است. امروز آنچه مسلمانان مظلوم و بهپاخاسته جهان را به هم پیوند داده چیزى جز اندیشههاى تابناک سیاسى امام نیست، تنها چیزى که مسلمانان مبارز فلسطین، عراق، الجزایر، بوسنى و هرزگوین، افغانستان و تاجیکستان را با هم و با همه مسلمانان بیدار جهان و بویژه مسلمانان انقلابى ایران پیوند داده، مبانى حرکت سیاسى الهى بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران است. این راه، علاوه بر اینکه بیشترین و قویترین جاذبه را دارد، بزرگترین آفات تقریب را که قبلاً بدان اشاره شد - نیز خنثى مىکند، بنابراین، پیمودن این راه، براى آفتزدایى تقریب نیز ضرورى است، و در این راستا تبیین ابعاد سیاسى حج از دیدگاه امام راحل جایگاه ویژه خود را دارد. علاقمندان به تجدید حیات اسلام و وحدت کلمه مسلمین، باید بر این عامل اساسى و کارساز، بیش از سایر عوامل تقریب تکیه کنند تا به خواست خداوند متعال، زمینهساز تحقق وعده الهى (جهانى شدن اسلام) باشند.