فلسفه برائت از مشرکین (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
متن
بسم اللَّهالرّحمن الرّحیم
الحمداللَّه ربّ العالمین والصلاة والسلام على سیّدنا محمد و آله الطاهرین واصحابه المیامین. السلام علیک یا بقیةاللَّه فى ارضه. اعوذباللَّه من الشیطان الرّجیم، «براءة من اللَّه و رسوله الى الّذین عاهدتم من المشرکین». قرار بر این بود که امشب*ججلسه یاد بود * این سخنرانى در تاریخ 11/3/1372 مطابق با یازدهم ذى الحجة الحرام (به افق حجاز) در منى ایراد گردیده است. امام را برگزار کنیم، ولى با توجه به اینکه مراسم برائت از مشرکین، به دلیل ممانعت مقامات عربستان انجام نشد، تصمیم گرفتیم که این گردهمایى عظیم را تبدیل به مراسم برائت کنیم که اجراى این مراسم بهترینشکل یاد امام در این سرزمین است. اصولاً مراسم برائت، از بزرگترین یادگارهاى امام براى زائرین خانه خدا، ملّت ایران و کلیه مسلمانان حهان است (هر چند آنچه که شد، نه تنها اثرش از مراسم برائتکمترنبود،بلکهبمراتب بیشترنیز بود.» بعد از حرم امن خدا، هیچ مکانى براى اجراى مراسم برائت مناسبتر از مِنى نیست. منى از سویى سرزمین عشق و از سوى دیگر سرزمین برائت است، سرزمین تولّى و تبرّى است. این سرزمین از یک سو یادآور عشق یک انسان الهى (ابراهیم - ع - ) به خداوند متعال است؛ عشقى که او را وادار مىکند فرزند جوان، زیبا و پیامبرى چون اسماعیل - که در سنین پیرى خداوند به او عنایت کرده - را به دست خود قربانى کند و از سوى دیگر به پیروان ابراهیم و محمد درس مبارزه و رجم و طرد شیاطین جن و انس مىدهد. امام: در تبیین فلسفه برائت مىفرمایند: باید شیاطین بزرگ، میانه و کوچک (اولى، وسطى و عقبه) را از حریم مقدس اسلام راند. «ما باید با فریادها و دعوتها و تظلمها و افشاگرىها و اجتماعات زنده و کوبنده در مجمع مسلمین در مکه مکرمه، بتها را بشکنیم و شیاطین را که در رأس آنها شیطان بزرگ است رمى کنیم و طرد نماییم تا حجِّ خلیلاللَّه و حبیب اللَّه و ولى اللَّه - مهدى عزیز - را بجا آورده باشیم والا در حق ما گفته مىشود: «ما اَکْثَرَ الضّجیجُ وَ اَقَلَّ الْحَجیج!».1 بنابراین مِنى مکان مناسبى براى اظهار عشق و محبت به خدا و ابراز نفرت و برائت از دشمنان خدا از کلیه مشرکین و متکبرین و در رأس آن متکبر بزرگ آمریکاست. موضوع سخنم در این مراسم با عظمت «فلسفه برائت از مشرکین» است. شرک چیست؟ شرک، ضد توحید است؛ توحید یعنى اعتقاد به خداى یگانه و اینکه هیچ چیز و هیچ کس در جهان منشأ اثر نیست جز خداى یکتا. شرک، یعنى اعتقاد به قدرتهاى موهوم و پندارى. قدرت موهوم ممکن است بت نفس امّاره باشد، همانطور که در قرآن کریم آمده: «أفرأیتَ مَنْ اِتَّخَذَ اِلهَهُ هَواهُ»،2 ممکن است بت جماد باشد، همانند؛ لاتْ و هُبَل که پیش از بعثت پیامبر اسلام در حجاز مورد پرستش قرار مىگرفتند، و ممکن است بت حاکمیتهاى طاغوتى و قدرتهاى نامشروع حاکم بر جوامع انسانى باشد که امام امت این قدرتها را «بتهاى نوین» نامیده است. موحد کیست؟ موحد نه خود پرست است نه جماد پرست و نه قدرت پرست؛ موحد فقط خدا را منشأ اثر و قدرت مىداند و لذا فقط او را مىپرستد و از او اطاعت مىکند. موحد فقط خدا را مالک سود و زیان مىداند و لذا فقط از او استمداد مىکند و از او بیم دارد. بر هیچ قدرتى جز خدا تکیه نمىکند و از هیچ قدرتى جز خدا نمىهراسد. مثل اعلاى توحید، در قرن ما امام خمینى - رضوان اللَّه تعالى علیه - بود که با تکیه بر قدرت خداوند یکتا از طاغوتها نهراسید و در برابر همه بتهاى نوین جهانِ شرک و در رأس آنها آمریکا ایستاد و انقلاب اسلامى را در ایران به ثمر رسانید و صریحاً اعلام کرد که: «آمریکا هیچ غلطى نمىتواند بکند...!» و نمونه بارز امت توحید، مردم مسلمان ایران است که به برکت انقلاب اسلامى و رهبرىهاى امام و خلف صالح او حضرت آیةاللَّه خامنهاى با تکیه بر قدرت خداى یکتا در برابر توطئههاى پیچیده و تهاجم سنگین سیاسى، فرهنگى،اقتصادى و نظامى قدرتهاى شیطانى همچنان ثابت و استوار ایستادهاند. و شما زائرین خانه خدا، نمونه و نماینده آن امت هستید که در روز برائت با سکوتى رساتر از فریاد، فریادهاى توفنده مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را در کنار خانه خدا سردادید و اعتقاد خود و مردم مسلمان ایران به توحید ناب و برائت از شرک و مشرکین جهان را به نمایش گذاشتید. و اینک نیز در سرزمین منى سرزمین برائت، براى اقامه برائت از مشرکین گردهم آمدهایم. مشرک کیست؟ مشرک در برابر موحد، گاه «خود»، گاه «جماد»، گاه «زورمداران جهان» را مىپرستد و گاه «هرسه» را. خطر بزرگى که جهان اسلام را تهدید مىکند شرک به مفهوم سوم است که منشأ آن شرک به مفهوم اول - خودپرستى - مىباشد. امام صادق علیهالسلام درباره این نوع از شرک در تفسیر آیه: «وَالَّذینَ اجتنبوا الطاغوت ان یعبدوها» مىفرماید: مَنْ اَطاع جَبَّاراً فَقَدْ عَبَدَهُ.3 همچنین درباره نقش اساسى شناخت این نوع از شرک و توطئه دشمنان اسلام مىفرماید: «در حکومت بنىامیه آموزش ایمان آزاد، ولى آموزش شرک ممنوع بود و انگیزه آنها از این ممنوعیت آن بود که وقتى مردم را به شرک وا مىدارند، آنان متوجه نشوند.» نقش برائت از مشرکین در جهان اسلام چرا این همه پافشارى مىکنیم که برائت از مشرکین اقامه شود، چرا رهبر عزیز ما حضرت آیةاللَّه خامنهاى در پیامى که در پاسخ اینجانب دادهاند تأکید فرمودهاند که «مراسم اقامه برائت، حق مردم ایران است و هیچ کس حق جلوگیرى از آن را ندارد.» نقش برائت از مشرکین در جهان اسلام در صورت فراگیر شدن آن، نفى قدرتهاى استکبارى و سلطه جویى آنها است. منشأ همه مصائبى که جهان اسلام امروز گرفتار آن است سلطه طلبى قدرتهاى استکبارى و در رأس آنها آمریکاى تبهکار است. ریشه اصلى مصائب مردم مسلمان، مظلوم و مقاوم بوسنى هرزگوین، سلطه طلبى استکبار است، صربهاى جنایتکار با فرصتى که قدرتهاى استکبارى و در رأس آن آمریکا به آنان مىدهند مرتکب جنایاتى مىشوند که زبان از ذکر آن شرم دارد. ریشه اصلى مصائب مردم فلسطین سلطه طلبى استکبار است. ریشه اصلى مصائب مسلمانان جنوب لبنان، عراق، مصر، الجزایر، کشمیر، تاجیکستان و هرنقطهاى از جهان که مسلمانان در آن هشیار شدهاند و مىخواهند اسلام را برسرنوشت خود حاکم کنند، چیزى جز سلطه طلبى استکبار نیست. براى خاتمه دادن به سلطه طلبى مستکبرین تنها راه، وحدت صفوف مسلمین است، وحدت هم با شعار حاصل نمىشود، تا ریشههاى شرک از جوامع اسلامى زدوده نشود، تا بت نفس اماره که ریشه همه فسادها و جدایىهاست شکسته نگردد و بالأخره تا برائت از مشرکین به مفهوم مطلق و کامل آن در جوامع اسلامى تحقق نیابد، وحدت حاصل نمىشود و مشکلات جهان اسلام حل نمىگردد. با وحدت کلمه است که مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مىتوانند به جنایات صربها پایان دهند، تنها دعا کافى نیست، تنها کمک مالى به مسلمانان بوسنى کافى نیست. باید دولتهاى اسلامى به آنها سلاح برسانند، مسلمانان مظلوم بوسنى احتیاج به کمک نظامى دارند، اگر دولتهاى کشورهاى اسلامى با هم یکدل و یکزبان باشند مىتوانند کمک نظامى به مظلومین برسانند. دولتهاى اسلامى با وحدت کلمه مىتوانند به حیات ننگین رژیم اشغالگر قدس خاتمه دهند. «مذاکرات صلح» و به تعبیر درست رهبر معظم انقلاب «مذاکرات ظلم!» دردى را دوا نمىکند و از نظر ما محکوم است. استکبار جهانى و در رأس آنها آمریکا خوب مىداند که تنها سدّى که در برابر سلطه طلبى آنها قرار دارد اسلام انقلابى و به تعبیر زیباى امام راحل «اسلام ناب» است. به همین دلیل از همه امکانات خود براى ضربه زدن به اسلام و طرفداران واقعى آن، از انواع توطئههاى فرهنگى، اخلاقى، سیاسى، اقتصادى، حقوقى، تبلیغاتى و نظامى با تمام توان استفاده مىنمایند. ماجراى کتاب سلمان رشدى مرتد نمونهاى از توطئههاى فرهنگى استکبار علیه اسلام بود که با حکم قطعى امام امت مبنى بر ارتداد و وجوب اعدام او که مورد تأیید علماى بزرگ جهان اسلام و توده مردم مسلمان جهان قرار گرفت، این توطئه بحمداللَّه خنثى شد. از آنجا که جمهورى اسلامى ایران کانون اصلى اسلامگرایى در تاریخ معاصر است، بیش از همه مورد انواع تهاجمها و مورد بغض و کینه آمریکا است و این سند افتخار ما است. ولى به خواست خدا علیرغم همه تلاشهاى آمریکا و اذنابش روز بروز اسلامگرایى در جهان بیشتر رشد مىکند و همه تلاشهاى مستکبرین براى ضربه زدن به اسلام نه تنها نتیجهاى ندارد، بلکه عکس نتیجه مىدهد (و مکروا و مکراللَّه واللَّه خیرالماکرین).4 همانطور که امام راحل ما پیش بینى کرده، اسلام همه سنگرهاى کلیدى جهان را فتح خواهد کرد و این قرن، قرن پیروزى مستضعفین بر مستکبرین خواهد بود. امیدواریم در آیندهاى نزدیک شاهد جهانى شدن اسلام به رهبرى مهدى آل محمد باشیم. خدایا فرج او را نزدیک گردان. خدایا مظلومین بوسنى، مظلومین فلسطین و مظلومین جهان را در لبنان، عراق، مصر، الجزایر، میانمار، کشمیر، آذربایجان، تاجیکستان و... نصرت فرما. پاورقىها: 1 - بحارالانوار، ج 24، ص 124، حدیث 1 . 2 - جاثیه : 23 . 3 - بحارالانوار، ج 23، ص 362، حدیث 20 . 4 - آل عمران: 54 .
الحمداللَّه ربّ العالمین والصلاة والسلام على سیّدنا محمد و آله الطاهرین واصحابه المیامین. السلام علیک یا بقیةاللَّه فى ارضه. اعوذباللَّه من الشیطان الرّجیم، «براءة من اللَّه و رسوله الى الّذین عاهدتم من المشرکین». قرار بر این بود که امشب*ججلسه یاد بود * این سخنرانى در تاریخ 11/3/1372 مطابق با یازدهم ذى الحجة الحرام (به افق حجاز) در منى ایراد گردیده است. امام را برگزار کنیم، ولى با توجه به اینکه مراسم برائت از مشرکین، به دلیل ممانعت مقامات عربستان انجام نشد، تصمیم گرفتیم که این گردهمایى عظیم را تبدیل به مراسم برائت کنیم که اجراى این مراسم بهترینشکل یاد امام در این سرزمین است. اصولاً مراسم برائت، از بزرگترین یادگارهاى امام براى زائرین خانه خدا، ملّت ایران و کلیه مسلمانان حهان است (هر چند آنچه که شد، نه تنها اثرش از مراسم برائتکمترنبود،بلکهبمراتب بیشترنیز بود.» بعد از حرم امن خدا، هیچ مکانى براى اجراى مراسم برائت مناسبتر از مِنى نیست. منى از سویى سرزمین عشق و از سوى دیگر سرزمین برائت است، سرزمین تولّى و تبرّى است. این سرزمین از یک سو یادآور عشق یک انسان الهى (ابراهیم - ع - ) به خداوند متعال است؛ عشقى که او را وادار مىکند فرزند جوان، زیبا و پیامبرى چون اسماعیل - که در سنین پیرى خداوند به او عنایت کرده - را به دست خود قربانى کند و از سوى دیگر به پیروان ابراهیم و محمد درس مبارزه و رجم و طرد شیاطین جن و انس مىدهد. امام: در تبیین فلسفه برائت مىفرمایند: باید شیاطین بزرگ، میانه و کوچک (اولى، وسطى و عقبه) را از حریم مقدس اسلام راند. «ما باید با فریادها و دعوتها و تظلمها و افشاگرىها و اجتماعات زنده و کوبنده در مجمع مسلمین در مکه مکرمه، بتها را بشکنیم و شیاطین را که در رأس آنها شیطان بزرگ است رمى کنیم و طرد نماییم تا حجِّ خلیلاللَّه و حبیب اللَّه و ولى اللَّه - مهدى عزیز - را بجا آورده باشیم والا در حق ما گفته مىشود: «ما اَکْثَرَ الضّجیجُ وَ اَقَلَّ الْحَجیج!».1 بنابراین مِنى مکان مناسبى براى اظهار عشق و محبت به خدا و ابراز نفرت و برائت از دشمنان خدا از کلیه مشرکین و متکبرین و در رأس آن متکبر بزرگ آمریکاست. موضوع سخنم در این مراسم با عظمت «فلسفه برائت از مشرکین» است. شرک چیست؟ شرک، ضد توحید است؛ توحید یعنى اعتقاد به خداى یگانه و اینکه هیچ چیز و هیچ کس در جهان منشأ اثر نیست جز خداى یکتا. شرک، یعنى اعتقاد به قدرتهاى موهوم و پندارى. قدرت موهوم ممکن است بت نفس امّاره باشد، همانطور که در قرآن کریم آمده: «أفرأیتَ مَنْ اِتَّخَذَ اِلهَهُ هَواهُ»،2 ممکن است بت جماد باشد، همانند؛ لاتْ و هُبَل که پیش از بعثت پیامبر اسلام در حجاز مورد پرستش قرار مىگرفتند، و ممکن است بت حاکمیتهاى طاغوتى و قدرتهاى نامشروع حاکم بر جوامع انسانى باشد که امام امت این قدرتها را «بتهاى نوین» نامیده است. موحد کیست؟ موحد نه خود پرست است نه جماد پرست و نه قدرت پرست؛ موحد فقط خدا را منشأ اثر و قدرت مىداند و لذا فقط او را مىپرستد و از او اطاعت مىکند. موحد فقط خدا را مالک سود و زیان مىداند و لذا فقط از او استمداد مىکند و از او بیم دارد. بر هیچ قدرتى جز خدا تکیه نمىکند و از هیچ قدرتى جز خدا نمىهراسد. مثل اعلاى توحید، در قرن ما امام خمینى - رضوان اللَّه تعالى علیه - بود که با تکیه بر قدرت خداوند یکتا از طاغوتها نهراسید و در برابر همه بتهاى نوین جهانِ شرک و در رأس آنها آمریکا ایستاد و انقلاب اسلامى را در ایران به ثمر رسانید و صریحاً اعلام کرد که: «آمریکا هیچ غلطى نمىتواند بکند...!» و نمونه بارز امت توحید، مردم مسلمان ایران است که به برکت انقلاب اسلامى و رهبرىهاى امام و خلف صالح او حضرت آیةاللَّه خامنهاى با تکیه بر قدرت خداى یکتا در برابر توطئههاى پیچیده و تهاجم سنگین سیاسى، فرهنگى،اقتصادى و نظامى قدرتهاى شیطانى همچنان ثابت و استوار ایستادهاند. و شما زائرین خانه خدا، نمونه و نماینده آن امت هستید که در روز برائت با سکوتى رساتر از فریاد، فریادهاى توفنده مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را در کنار خانه خدا سردادید و اعتقاد خود و مردم مسلمان ایران به توحید ناب و برائت از شرک و مشرکین جهان را به نمایش گذاشتید. و اینک نیز در سرزمین منى سرزمین برائت، براى اقامه برائت از مشرکین گردهم آمدهایم. مشرک کیست؟ مشرک در برابر موحد، گاه «خود»، گاه «جماد»، گاه «زورمداران جهان» را مىپرستد و گاه «هرسه» را. خطر بزرگى که جهان اسلام را تهدید مىکند شرک به مفهوم سوم است که منشأ آن شرک به مفهوم اول - خودپرستى - مىباشد. امام صادق علیهالسلام درباره این نوع از شرک در تفسیر آیه: «وَالَّذینَ اجتنبوا الطاغوت ان یعبدوها» مىفرماید: مَنْ اَطاع جَبَّاراً فَقَدْ عَبَدَهُ.3 همچنین درباره نقش اساسى شناخت این نوع از شرک و توطئه دشمنان اسلام مىفرماید: «در حکومت بنىامیه آموزش ایمان آزاد، ولى آموزش شرک ممنوع بود و انگیزه آنها از این ممنوعیت آن بود که وقتى مردم را به شرک وا مىدارند، آنان متوجه نشوند.» نقش برائت از مشرکین در جهان اسلام چرا این همه پافشارى مىکنیم که برائت از مشرکین اقامه شود، چرا رهبر عزیز ما حضرت آیةاللَّه خامنهاى در پیامى که در پاسخ اینجانب دادهاند تأکید فرمودهاند که «مراسم اقامه برائت، حق مردم ایران است و هیچ کس حق جلوگیرى از آن را ندارد.» نقش برائت از مشرکین در جهان اسلام در صورت فراگیر شدن آن، نفى قدرتهاى استکبارى و سلطه جویى آنها است. منشأ همه مصائبى که جهان اسلام امروز گرفتار آن است سلطه طلبى قدرتهاى استکبارى و در رأس آنها آمریکاى تبهکار است. ریشه اصلى مصائب مردم مسلمان، مظلوم و مقاوم بوسنى هرزگوین، سلطه طلبى استکبار است، صربهاى جنایتکار با فرصتى که قدرتهاى استکبارى و در رأس آن آمریکا به آنان مىدهند مرتکب جنایاتى مىشوند که زبان از ذکر آن شرم دارد. ریشه اصلى مصائب مردم فلسطین سلطه طلبى استکبار است. ریشه اصلى مصائب مسلمانان جنوب لبنان، عراق، مصر، الجزایر، کشمیر، تاجیکستان و هرنقطهاى از جهان که مسلمانان در آن هشیار شدهاند و مىخواهند اسلام را برسرنوشت خود حاکم کنند، چیزى جز سلطه طلبى استکبار نیست. براى خاتمه دادن به سلطه طلبى مستکبرین تنها راه، وحدت صفوف مسلمین است، وحدت هم با شعار حاصل نمىشود، تا ریشههاى شرک از جوامع اسلامى زدوده نشود، تا بت نفس اماره که ریشه همه فسادها و جدایىهاست شکسته نگردد و بالأخره تا برائت از مشرکین به مفهوم مطلق و کامل آن در جوامع اسلامى تحقق نیابد، وحدت حاصل نمىشود و مشکلات جهان اسلام حل نمىگردد. با وحدت کلمه است که مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مىتوانند به جنایات صربها پایان دهند، تنها دعا کافى نیست، تنها کمک مالى به مسلمانان بوسنى کافى نیست. باید دولتهاى اسلامى به آنها سلاح برسانند، مسلمانان مظلوم بوسنى احتیاج به کمک نظامى دارند، اگر دولتهاى کشورهاى اسلامى با هم یکدل و یکزبان باشند مىتوانند کمک نظامى به مظلومین برسانند. دولتهاى اسلامى با وحدت کلمه مىتوانند به حیات ننگین رژیم اشغالگر قدس خاتمه دهند. «مذاکرات صلح» و به تعبیر درست رهبر معظم انقلاب «مذاکرات ظلم!» دردى را دوا نمىکند و از نظر ما محکوم است. استکبار جهانى و در رأس آنها آمریکا خوب مىداند که تنها سدّى که در برابر سلطه طلبى آنها قرار دارد اسلام انقلابى و به تعبیر زیباى امام راحل «اسلام ناب» است. به همین دلیل از همه امکانات خود براى ضربه زدن به اسلام و طرفداران واقعى آن، از انواع توطئههاى فرهنگى، اخلاقى، سیاسى، اقتصادى، حقوقى، تبلیغاتى و نظامى با تمام توان استفاده مىنمایند. ماجراى کتاب سلمان رشدى مرتد نمونهاى از توطئههاى فرهنگى استکبار علیه اسلام بود که با حکم قطعى امام امت مبنى بر ارتداد و وجوب اعدام او که مورد تأیید علماى بزرگ جهان اسلام و توده مردم مسلمان جهان قرار گرفت، این توطئه بحمداللَّه خنثى شد. از آنجا که جمهورى اسلامى ایران کانون اصلى اسلامگرایى در تاریخ معاصر است، بیش از همه مورد انواع تهاجمها و مورد بغض و کینه آمریکا است و این سند افتخار ما است. ولى به خواست خدا علیرغم همه تلاشهاى آمریکا و اذنابش روز بروز اسلامگرایى در جهان بیشتر رشد مىکند و همه تلاشهاى مستکبرین براى ضربه زدن به اسلام نه تنها نتیجهاى ندارد، بلکه عکس نتیجه مىدهد (و مکروا و مکراللَّه واللَّه خیرالماکرین).4 همانطور که امام راحل ما پیش بینى کرده، اسلام همه سنگرهاى کلیدى جهان را فتح خواهد کرد و این قرن، قرن پیروزى مستضعفین بر مستکبرین خواهد بود. امیدواریم در آیندهاى نزدیک شاهد جهانى شدن اسلام به رهبرى مهدى آل محمد باشیم. خدایا فرج او را نزدیک گردان. خدایا مظلومین بوسنى، مظلومین فلسطین و مظلومین جهان را در لبنان، عراق، مصر، الجزایر، میانمار، کشمیر، آذربایجان، تاجیکستان و... نصرت فرما. پاورقىها: 1 - بحارالانوار، ج 24، ص 124، حدیث 1 . 2 - جاثیه : 23 . 3 - بحارالانوار، ج 23، ص 362، حدیث 20 . 4 - آل عمران: 54 .