آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

 شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به عنوان رشته ای پر طرفدار شناخته شده است از این رو مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفه ای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی مواجه می گردند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفه ای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است و به روش ک یفی با اس تفاده از نظریه پردازی داده بنیاد نجام پذیرفته است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی دوره حرفه ای فوتبال بود. به این منظور برای شناسایی عوامل اصلی ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مطالعه مقالات مرتبط زوایای اصلی روشن شد، سپس با استفاده از مصاحبه عوامل اصلی شناسایی گردیدند. جامعه ی آماری تحقیق متشکل از 7 مربی، 7داور و 16 بازیکن بود. شرکت کنندگان به گونه ای انتخاب شدند تا طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به تجربه دوره حرفه ای در فوتبال قابل شناسایی و استخراج باشد.  این افراد با استفاده از روش غیر تصادفی، گلوله برفی انتخاب شدند و به صورت تک تک در محل کار افراد مورد مصاحبه قرار گرفتند. تعداد افراد  انتخابی بر اساس اشباع نظری ادامه یافت  و از نفر 21 به بعد با موارد تکراری برخورد شد و مصاحبه تا نفر 30 به منظور اطمینان از یافته های  مصاحبه ادامه پیدا کرد. سپس  داده ها با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت 7 مقوله (عوامل سازمانی، عوامل دولتی، عوامل فردی، عوامل رفتاری، عوامل انگیزشی، روابط میان منابع انسانی، پیامد)، 12 مفهوم (امکانات و تسهیلات، منابع انسانی، ساختار مالی، برنامه ریزی و مدیریت، نقش دولت مردان، نقش خانواده، نقش فرد، رفتارهای اکتسابی در طول دوره، ایجاد انگیزه در طول دوره حرفه ای، ارتباط افراد با یکدیگر، پیامدهای منفی، پیامدهای مثبت) 114 عامل مهم در ارائه الگوی جامع فوتبال حرفه ای یافت گردید. پیشنهاد می شود که به منظور طراحی الگوی دوره حرفه ای فوتبال عوامل یافت شده در نظر گرفته شوند و مسئولان در جهت بهبود و توسعه وضعیت منابع انسانی و شرایط دوره حرفه ای گام بردارند.

Identifying the factors influencing the design of a professional football model

        Evidence suggests that in recent years football has been recognized as a promising discipline, so managers face challenges due to the lack of a comprehensive plan for professional football and human resource development in this area. The purpose of this research is to identify the factors influencing the design of a comprehensive professional curriculum in Iran. This research is a applied research method and is based on qualitative method using grounded theory. The purpose of this study was to identify the factors influencing the design of a professional football model. In order to identify the main factors, first, using the library studies and studying related articles, the main points were clarified, then the main factors were identified using the interviews. The statistical population of the study consisted of 7 instructors, 7 referees and 16 players. Participants were selected to identify and extract a range of information about the professional experience in football. They were selected by non-randomized snowball method and interviewed individually at the workplace. The number of individuals selected was based on theoretical saturation, and the person 21 was treated with repetitive cases and interviews were conducted by 30 people in order to ensure that the interview findings were continued. Data were then analyzed using open coding, axial coding and selective coding. Finally, there are 7 categories (organizational factors, government factors, individual factors, behavioral factors, motivational factors, relationships among human resources, outcomes), 12 concepts (facilities and facilities, human resources, financial structure, planning and management, the role of government Role of the family, individual role, personality attitudes, course acquisition, motivation during the course, interpersonal relationships, negative outcomes, positive outcomes) were found to be important factors in providing a comprehensive professional football model. It is suggested that the factors selected should be considered in order to design the professional model of football, and the authorities should take steps to improve the status of human resources and career conditions.

تبلیغات