آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

نابرابری جنسیتی یکی از پدیده هایی است که در بیشتر جوامع بشری دیده می شود و به عنوان مسئل ه ای اجتماعی، همانند سایر پدیده های اجتماعی، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد و از سویی بر متغیرهای دیگر نیز تاثیرگذار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نابرابری جنسیتی و توسعه فرهنگی دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی تهران انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی تهران با حجم تعداد 457381 نفر بوده اند. حجم نمونه با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای متناسب با حجم و تصادفی ساده برابر با 382 نفر محاسبه شده است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته توسعه فرهنگی (57 گویه) و نابرابری جنسیتی (34 گویه) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای Spss22 انجام گرفت. نتایج نشان داد، نابرابری جنسیتی در حالت کلی و ابعاد آن همچون (نابرابری فرهنگی، نابرابری اجتماعی، نابرابری اقتصادی، نابرابری نمادی) با توسعه فرهنگی رابطه معکوس دارند. بدین معنا که با کاهش نابرابری جنسیتی و ابعاد آن، سطح توسعه فرهنگی کاهش می یابد. . چرا که مادامی که زنان یک جامعه در وضعیت نابرابر نسبت به مردان قرار داشته باشند نمی توان انتظار داشت که نهاد خانواده از جایگاه و استواری کافی برخوردار باشد. از سویی زنان نقش کلیدی در جامعه پذیری جنسیتی کودکان دارند.

Investigating the relationship between gender inequality and cultural development (case study: female students of Tehran Islamic Azad University)

Introduction & Objective: Gender inequality is one of the phenomena that can be seen in most human societies, and as a social issue, like other social phenomena, it is affected by various factors and on the other hand, it also affects other variables. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between gender inequality and cultural development of female students of Islamic Azad University of Tehran. Methodology: The research method was descriptive-correlation. The statistical population was all female students of Tehran Islamic Azad University with a total of 457,381 people. The sample size has been calculated using the multi-stage cluster sampling method proportional to the volume and simple random equal to 382 people. In order to collect data, a researcher-made questionnaire on cultural development (57 items) and gender inequality (34 items) was used. Data analysis was done using Spss22 software. Results: The results showed that gender inequality in general and its dimensions such as (cultural inequality, social inequality, economic inequality, symbolic inequality) have an inverse relationship with cultural development. This means that with the reduction of gender inequality and its dimensions, the level of cultural development will decrease. Conclusion Therefore, it is possible to strengthen cultural development and its components by reducing

تبلیغات