آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مدل شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای مندرج در «دستورالعمل نحوه ارزیابی و توسعه شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای» ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور است. به این منظور، با طراحی و اجرای کانون ارزیابی برای 1616 نفر از کارکنان دولتی واجد شرایط در سه سازمان دولتی و تحلیل نمرات هشت شایستگی براساس نمرات کانون ارزیابی، نمرات شایستگی ها و نمرات عملکرد شغلی بر مبنای ارزیابی مدیران مستقیم، داده های موردنیاز جمع آوری شد. نتایج بررسی روایی سازه داخلی، روایی سازه خارجی، روایی ملاکی شایستگی ها و همچنین برازش مدل شایستگی، تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که مدل شایستگی فعلی، دارای اعتبار و اثربخشی کافی نیست. شایستگی های «مسئولیت پذیری» و «تعهد و تعلق سازمانی» کمترین میزان روایی سازه و روایی ملاکی را داشتند. شایستگی «نظارت و کنترل» بیشترین میزان روایی سازه خارجی و شایستگی «تفکر تحلیلی و حل مسئله» بیشترین میزان روایی ملاکی را داشت. در انتها، پیشنهادهای کاربردی و سیاستی و پژوهشی ارائه شدند.

Investigating the Effectiveness of General Competencies Model of Professional Managers in Public-Sector

The purpose of this research is to investigate the effectiveness of general competencies model of professional managers included in the “Guidelines on how to evaluate and develop general competencies of professional managers” announced by the Administrative and Recruitment Affairs Organization of Iran. For this purpose, by designing and implementing the assessment center for 1616 qualified government employees in three public organizations and analyzing the scores of eight competencies based on the assessment center scores, competency scores, and job performance scores based on the evaluation of direct managers, the required data was collected. The results of internal construct validity, external construct validity, criterion validity of competencies, and the fit of the competency model were analyzed. The results indicate that the current competency model does not have sufficient validity and effectiveness. The competencies of “responsibility” and “organizational commitment and belonging” had the lowest levels of construct validity and criterion validity. “Supervision and control” competence had the highest external construct validity and “analytical thinking and problem solving” competence had the highest criterion validity. At the end, practical, policy and research proposals were presented.

تبلیغات