آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

تولید، انباشت و بکارگیری تسلیحات کشتار جمعی، از مباحث بسیار بحث برانگیز عصر کنونی است که مشروعیت دینی و اخلاقی آن عمیقاً مورد توجه دانشمندان حوزه ادیان و اندیشمندان حوزه اخلاق قرار گرفته است. بسیاری از دانشمندان اسلامی، آیه اِعداد یعنی آیه 60 سوره انفال را دالّ بر جواز بلکه وجوب ساخت و نگهداری عموم تسلیحاتی می دانند که موجب هراس افکندن در دل دشمن و بازدارندگی نسبت به تهاجم او می شود. بنابراین ساخت و نگهداری تسلیحات کشتار جمعی نیز به حکم آیه مذکور، واجب خواهد بود. البته فقهاء، ادله ای را بر تخصیص آیه مذکور نسبت به تسلیحات کشتار جمعی ذکر می کنند که به موجب این ادله، تسلیحات کشتار جمعی، از شمول وجوب مستفاد از آیه مذکور خارج خواهند شد و به حکم این ادله خاصه، ساخت و نگهداری تسلیحات مذکور حرام است. نظر به اهمیت ملی بلکه فراملی مسأله مذکور، تحقیق پیرامون مقتضای ادله در این باره ضرورت دارد. بر پایه یافته های این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی به نگارش در آمده است با تأمل در حدیث رضوی « اِذَا جَارَ السُّلْطَانُ هانَتِ الدَّوْلَه» می توان آیه مذکور را به شکلی تفسیر نمود که اساساً شمولیت آن نسبت به تسلیحات کشتار جمعی مخدوش گردد نه اینکه اصل شمول، محرز و خروج آن نیازمند به ادله مخصِّص باشد. به دیگر بیان، تسلیحات مذکور، تخصصاً از شمول آیه مذکور خارج هستند بی آنکه نیاز به تخصیص باشد.

Analyzing the specialized exit of making weapons of mass destruction from verse 60 of Surah Anfal according to the narration of Imam Reza (a.s.)

The production, accumulation and use of weapons of mass destruction is one of the most controversial issues of the current era, whose religious and moral legitimacy has been deeply noticed by scholars in the field of religions and thinkers in the field of ethics. Many Islamic scholars believe that verse 60 of Surah Anfal indicates the permissibility, but also the necessity, of building and maintaining weapons that cause fear in the enemy's heart and deter his attack. Therefore, the production and maintenance of weapons of mass destruction will also be obligatory according to the mentioned verse. Of course, the jurists mention some evidences regarding the allocation of the mentioned verse to the weapons of mass destruction, according to these evidences, the weapons of mass destruction will be excluded from the obligation of using the mentioned verse.And according to these particular evidences, making and keeping the mentioned weapons is forbidden. Considering the national but also the transnational importance of the mentioned issue, it is necessary to investigate the validity of the evidence in this regard. Based on the findings of this research, which was written in a descriptive and analytical method, by reflecting on Razavi's hadith "Iza Jara al-Sultanu Hanat al-Dawla" the mentioned verse can be interpreted in such a way that its inclusion in relation to weapons of mass destruction will be distorted, not that The principle of inclusion and exclusion requires specific proofs. In other words,

تبلیغات