آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

مقدمه: شهرها مظهر و تجلی گاه هر نوع فناوری و تکنولوژی جدید هستند. در عصر حاضر که عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است، اثرات این فناوری نوین در شهرها و به خصوص ساختار کالبدی- فضایی شهر قابل توجه می باشند. شهر کرمانشاه از لحاظ زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای مسائل و مشکلاتی زیادی است که بر شهرها اثرات مثبت و منفی می گذارد هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شاخص های فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) بر ساختار کالبدی - فضایی با رویکرد شهر خلاق در شهر کرمانشاه است. روش شناسی تحقیق: روش انجام پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده که اطلاعات آن از طریق مطالعات کتابخانه ای و از طریق تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردیده است و جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و آزمون تحلیل عاملی تأییدی دو عاملی مرتبه اول استفاده شد. قلمرو جغرافیایی پژوهش: محدوده مورد مطالعه شهر کرمانشاه است. یافته ها و بحث: نتایج پژوهش نشان داد که از بین شاخص های موردسنجش، فناوری اطلاعات با امتیاز 79/0 و گویه های (کاهش استفاده از وسایل حمل ونقل شهری(ICT 4)، اف زای ش ن ف وذپ ذی ری در فعالیت های شهری به صورت مجازی (ICT 8)، و متغیر تأمین اطلاعات از طریق فناوری های نوین (ICT 9)، از بین شاخص های مورد سنجش شهر خلاق به امتیاز 64/0 گویه های افزایش فعالیت های خلاق (KH1) و میزان استقبال و پذیرش مدیریت شهری کرمانشاه از ایده های خلاق (KH4) و از بین شاخص های موردسنجش، ساختار کالبدی - فضایی با امتیاز 73/0 گویه های (تأثیرپذیری فضاهای شهری از داده-های بصری(p.s3)، تحول در مفهوم فضا و فضای شهری(p.s8)، تبدیل فضاهای شهری به فضاهای ملاقات (p.s9)، غلبه فعالیت های شهری بر کالبد وفضای فیزیکی آن(p.s11)، تبدیل خیابان ها به قلمرو پیاده(p.s14)) اهمیت بیشتری دارند. نتایج: رابطه معنی داری بین شاخص های فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT)، شهر خلاق و ساختار کالبدی- فضایی شهر کرمانشاه وجود دارد.

An analysis on the Evaluation of Information and Communication Technologies (ICT) Indicators on the Physical-Spatial Structure of Kermanshah City with a Creative City Approach

Introduction: Cities are the epitome and manifestation of any type of new technology. In the current era, which is the era of information and communication technology, the effects of this new technology in cities and especially the physical-spatial structure of the city are significant. In terms of information and communication technology infrastructure, Kermanshah has many issues and problems that have positive and negative effects on cities. Research Aim: The purpose of the current research is to investigate the impact of information and communication technologies (ICT) indicators on the physical-spatial structure with the creative city approach in Kermanshah. Methodology: The method of conducting the current research is descriptive-analytical, the information of which is collected through library studies and by completing the questionnaire, and to analyze the findings, structural equation modeling (SEM) and confirmatory factor analysis test are used. A first-order factor was used. Studied Areas: The area under study is the city of Kermanshah. Results: The results of the research showed that among the measured indicators, information technology with a score of 0.79 and the items (reduction in the use of urban transportation means (ICT 4), increasing penetration in urban activities in virtual form) ICT 8), and the variable of providing information through new technologies (ICT 9), from among the indicators measured in the creative city, with a score of 0.64, the items of increasing creative activities (KH1) and the degree of reception and acceptance of Kermanshah's urban management of the idea creative activities (KH4) and among the indicators measured, physical-spatial structure with a score of 0.73 items (influence of urban spaces from visual data (p.s3), evolution in the concept of space and urban space (p.s8), The transformation of urban spaces into meeting spaces (p.s9), the dominance of urban activities on the body and its physical space (p.s11), the transformation of streets into pedestrian territory (p.s14)) are more important. Conclusion: There is a significant relationship between information and communication technologies (ICT), creative city and physical-spatial structure of Kermanshah city.

تبلیغات