آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

مقدمه: فضاهای تاریخی شهرها به عنوان نمادهای هویت بخش به شهر و شهروندان هستند. علیرغم اهمیت فضاهای تاریخی، این فضاها از نظر دسترسی به زیرساخت های شهری، دارای ضریب برخورداری پایین هستند و رفع این مشکل در گرو شناسایی دقیق مؤلفه ها، شناخت روابط بین مؤلفه ها و در نهایت شناسایی مؤلفه های کلیدی است. هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های کلیدی در زمینه بهبود عدالت در دسترسی به زیرساخت های شهری در حوزه شهرداری تاریخی- فرهنگی منطقه هشت تبریز است. روش شناسی تحقیق: پژوهش از نوع کاربردی بوده و رویکرد آن توصیفی-تحلیلی مبتنی بر رویکرد آینده نگاری است. داده های پژوهش با استفاده از منابع مکتوب، سالنامه ها و نظرات گروه دلفی به دست آمده است. تعداد مؤلفه های پژوهش شامل 21 مؤلفه در ابعاد خدماتی، شهرسازی، مدیریتی و تاریخی- فرهنگی است. همچنین اعضای گروه دلفی شامل 19 نفر بوده است. قلمرو جغرافیای پژوهش: محدوده پژوهش حاضر حوضه شهرداری تاریخی- فرهنگی منطقه هشت کلانشهر تبریز است که بیش از 80 درصد آثار تاریخی شهر تبریز در این منطقه قرار دارد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که از مجموع 21 مؤلفه مؤثر بر بهبود عدالت در دسترسی به زیرساخت های شهری در بافت های تاریخی، 11 مؤلفه به عنوان مؤلفه کلیدی هستند. مهم ترین مؤلفه های کلیدی عبارت اند از بهبود کیفیت بصری، بهبود حمل و نقل و مقاوم سازی بناهای قدیمی و... همچنین نتایج آزمون الکترا در زمینه اولویت بندی محلات هفتگانه واقع در حوزه شهرداری تاریخی- فرهنگی منطقه 8 تبریز نشان داد که به ترتیب محلات شهناز، بازار، منصور، مقصودیه، دانشسرا، قره باغ- بالاحمام و تپلی باغ- دمشقیه در اولویت های اول تا هفتم قرار دارند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان داد که سه مؤلفه ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی در بافت های تاریخی ارتقای سرانه فضاهای سبز شهری و حفظ نمادهای تاریخی به عنوان سه پیشران کلیدی در زمنیه ارتقای عدالت در دسترسی به زیرساخت های شهری در بافت های تاریخی هستند. از این نظر می توان گفت که محلات شهناز، بازار و مقصودیه به ترتیب دارای رتیه های یک تا سه از نظر دسترسی به زیرساخت های شهری هستند. در نهایت با توجه به یافته های پژوهش، پیشنهادهای کاربردی در زمینه ارتقای عدالت در دسترسی به زیرساخت های شهری بافت های تاریخی ارائه گردید.

Identifying and Analyzing the Key Components Affecting the Improvement of Justice in Access to Urban Infrastructure (Case Study: Tabriz Hasht District)

Introduction: Historical spaces of cities as symbols of identity to city and citizens that for some reasons such as the passage of time, lack of compliance with the principles of modern urban planning, communication routes, non-engineering access, etc., have lost their effectiveness, despite the importance of historical spaces These spaces have a low enjoyment coefficient in terms of access to urban infrastructure, and solving this problem depends on accurate identification of components, understanding the relationships between components and finally identifying key components. Research Aim: The main goal of the current research is to identify the key components in the field of improving justice in access to urban infrastructure in the historic-cultural municipality of Hasht region of Tabriz. Methodology: The research is applied, and its descriptive-analytical approach is based on the prospective approach. Research data has been obtained using written sources, yearbooks, and Delphi group comments. The number of components of the research includes 21 components in service, urban, managerial, and historical-cultural dimensions. Also, the members of the Delphi group included 19 people. Studied Areas: The scope of the present study is the historical-cultural municipality basin of the eight metropolitan areas of Tabriz, where more than 80% of the historical monuments of Tabriz are located in this region. Results: The findings of the research showed that out of a total of 21 components affecting the improvement of justice in access to urban infrastructure in historical contexts, 11 components are the key components. The most important key components are the improvement of visual quality, improvement of transportation, and retrofitting old buildings, etc. Also, the results of the Electra test in the field of prioritizing the seven neighborhoods located in the historical-cultural municipality of the 8th region of Tabriz showed that, respectively, the neighborhoods of Shahnaz, Bazzar, Mansour, Maghsoodieh, Daneshsara, Karabagh-Balahamam, and Taplibagh-Damaskia are in the first to seventh priorities. Conclusion: The results of the research findings showed that the three components of improving the quality of public transportation in historical contexts, the per capita improvement of urban green spaces, and the preservation of historical symbols as three key Factors in the field of improving justice in access to urban infrastructures in historical contexts. From this point of view, it can be said that Shahnaz, Bazzar, and Maghsoodieh neighborhoods have grades one to three, respectively, in terms of access to urban infrastructure. Finally, according to the research fandings, practical proposals were presented in the field of promoting justice in access to urban infrastructures of historical contexts.

تبلیغات