آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

امروزه فضاهای تجاری معاصر از جمله فضاهای شبه عمومی هستند با چرخشی فرهنگی به بستری اجتماعی برای شکل گیری هویت جوانان تبدیل شده اند. از این رو، جوانان یکی از گروه های تأثیرگذار در فضاهای عمومی و شبه عمومی هستند و ایجاد محیطی مطلوب برای جوانان باید از اهداف و آمال برنامه ریزان شهری باشد. پژوهش حاضر به دنبال واکاوی عوامل مؤثر بر ترجیحات محیطی مراکز خرید معاصر از منظر جوانان با مورد پژوهی مجموعه سیتی سنتر اصفهان است. روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی است. این پژوهش از رویکرد کیفی و پژوهش موردی بهره می گیرد. به منظور گردآوری داده های پژوهش از خودسنجی در قالب مصاحبه نیمه ساختار یافته با سؤالات باز و نمونه گیری ِهدفمند استفاده شده است. همچنین مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری، با 20 نفر از جوانان 20 تا 30 سال بازدیدکننده از مجموعه سیتی سنتر اصفهان ادامه یافته است. تحلیل داده های مصاحبه با تکنیک تحلیل تماتیک(TA) و نرم افزار Atlas ti.8 انجام گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که چهار بعد کالبدی-فضایی، اجتماعی-فرهنگی، کارکردی-فعالیتی و بعد فردی، در ترجیحات جوانان از مجموعه سیتی سنتر اصفهان مؤثر است.

A Study of the Factors Influencing Environmental Preferences in Contemporary Commercial Spaces from the Youth Perspective (A case of Isfahan’s City Center Complex)

In contemporary time, commercial spaces are increasingly considered quasi-public spaces, acquiring cultural significance as a social ground for youth to shape their identity. As a result, youth emerge as a pivotal demographic influencing both public and quasi-public spaces, highlighting the imperative for city planners to prioritize the creation of engaging environments for this age group. The present study aims to explore the factors influencing the environmental preferences of contemporary commercial spaces from the youth perspective, with a specific focus on the Isfahan City Center Complex. Employing a descriptive-analytical method, the research adopts a qualitative approach and a case strategy research design. Data collection involves self-examination through semi-structured interviews with open-ended questions and purposive sampling. The interviews, conducted with 20 participants aged 20 to 30 who visited the Isfahan City Center Complex, sought to achieve theoretical saturation. Thematic analysis (TA) technique using Atlas ti.8 Software was applied to analyze the interview data. The findings underscore the influential role of physical-spatial, social-cultural, functional-activity, and individual dimensions in shaping environmental preferences through the youth's perspectives on the Isfahan City Center Complex.

تبلیغات