آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش مدیران مدارس در تشکیل اجتماع یادگیری حرفه ای معلمان انجام شده است. روش: این پژوهش با استفاده از روش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شده است. مشارکت کنندگان پژوهش 20 نفر از مدیران و معلمان خبره در دسترس بودند که در پیشینه خود دارای تجربه فعالیت در گروه های آموزشی بوده و به توفیق در عملکرد حرفه ای خود مشهور بودند. داده های حاصل از مصاحبه با ابزار چک لیست طبقه بندی و تجزیه و تحلیل شدند. سنتز داده ها در سه سطح کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی صورت گرفته است. یافته ها: مطابق با یافته های پژوهش، 18 کدباز (نشانگر) در کد انتخابی «راهبردهای مدیران در تشکیل اجتماع یادگیری حرفه ای» شناسایی گردید. این کدهای باز در قالب 6 مولفه دسته-بندی شدند. همچنین 11 کد باز در کد انتخابی «باورهای مدیران در تشکیل اجتماع یادگیری حرفه ای» شناسایی و در قالب 4 مولفه دسته بندی شدند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد «برنامه محوری»، «پشتیبانی»، «انسجام بخشی»، «مشارکت-جویی»، «توانمندسازی» و «پایش مستمر» مولفه های راهبردی مدیران برای تشکیل و توسعه اجتماع یادگیری حرفه ای معلمان هستند و «باور به رویکرد جامع بلندمدت، بومی و نتیجه محور»، «پایبندی به راهبری مشارکتی»، «باور به توانایی ایجاد تغییر و بهبود مستمر» و «ضروری دانستن تعهد، خلاقیت، تخصص و تجربه به عنوان پیش نیازهای مدیریتی»، مولفه های مربوط به باورهای مدیران اجتماع یادگیری حرفه ای معلمان است.

متن

Analyzing the role of school principals in the formation and continuation of teachers' professional learning community

Purpose: The present research was conducted with the aim of identifying the role of school principals in the formation of teachers' professional learning communities. Method: This research was conducted using a qualitative method through a semi-structured interview. The participants of the research were ۲۰ principals and expert teachers who had experience working in educational groups and were known for success in their professional performance. The data obtained from the interview were classified and analyzed using the checklist tool. Data synthesis has been done in three levels: open coding, central coding and selective coding. Findings: According to the findings of the research, ۱۸ indicators were identified in the selected code "principals' strategies in forming professional learning community". These open codes were categorized into ۶ components. Also, ۱۱ indicators were identified in the selected code "principals' beliefs in the formation of professional learning community" and categorized into ۴ components. Conclusion: The results of this research show that "program-oriented", "supportiveness", "integration", "seeking cooperation", "empowermenting" and "continuous monitoring" are principals' strategical components for the formation and development of professional learning community; and "belief in long-term comprehensive, local and result-oriented approach", "adherence to participatory leadership", "belief in the ability to create change and continuous improvement" and "knowing the necessity of commitment, creativity, expertise and experience as managerial prerequisites" are the components of principals' beliefs in the formation of professional learning community.

تبلیغات