مدل سازی پیشران های ایجادکننده آلودگی هوا در شهر تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدل سازی پیشران های ایجادکننده آلودگی هوا در شهر تهران با رویکرد ساختاری_ تفسیری است. به منظور رسیدن به این هدف، پیشران های شناسایی شده ایجادکننده آلودگی هوا در شهر تهران با رجوع به نظر خبرگان و استفاده از رویکرد ساختاری_ تفسیری در ابعاد جدیدی سطح بندی شد و روابط میان آن ها مشخص گردید و سپس نسبت به تجزیه وتحلیل قدرت نفوذ و میزان وابستگی با استفاده از ابزار MICMAC اقدام شد. بر اساس نتایج به دست آمده پیشران ها، در هفت سطح دسته بندی شد به شکلی که تحقق سطح بالاتر منوط به تحقق سطح پایین تر است. نتایج نشان داد که سیاست های کلی دولت در سطح هفتم و در پایین ترین سطح قرار دارد و به ترتیب در سطوح بعدی دخالت های دولت، مسئولان پشتیبان محیط زیست، تحقیق و توسعه، نوآوری در مدیریت شهری، نظارت بر تولید آلاینده ها، نرخ رشد جمعیت، اصلاح الگوی مصرف قرار گرفتند و بالاخره در سطح اول تعداد وسایل نقلیه، قیمت حامل های انرژی، کیفیت صنایع، سرمایه گذاری انرژی پاک قرار گرفتند. در این تحقیق برای شناخت و ساختاردهی به مسئله و نیز پاسخ به سؤال پژوهش از رویکرد ساختاری_تفسیری که از روش های نرم تحقیق در عملیات است، استفاده شده است. همچنین پیشران های اثرگذار و وابسته شناسایی شد به طوری که هرگونه تغییر بر روی پیشران های اثرگذار باعث تغییر بر روی پیشران های وابسته خواهد شد و نمود عینی تغییرات بر روی پیشران های وابسته بروز خواهد کرد. از نتایج به دست آمده در این تحقیق می توان برای شناسایی ذینفعان و تأثیرگذاران بر مسئله و وظایف آن ها و نیز اولویت بندی در سیاست گذاری ها کلان در جهت حل مسئله آلودگی هوا و نیل به سمت وضعیت مطلوب در شهر تهران استفاده کرد.Modeling the Drivers of Air Pollution in Tehran City
The main aim of this research was to model the drivers of air pollution in Tehran using the Interpretive-Structural Modeling approach. For this, drivers causing air pollution in Tehran were determined by referring to experts' opinions and using the interpretative structural approach. Then, the influence and dependence of the drivers were assessed using the MICMAC Model. According to the results, the general policies of the government at seventh level located at the lowest level, followed by government interventions on the sixth level, the officials supporting the environment and research and development on the fifth level, innovations in urban management on the fourth level, monitoring the production of pollutants and population growth in the third level, reforming the consumption pattern on the second level, and finally, the number of vehicles, energy price, quality of industries, and clean energy investment were placed at the one level. This research used a structural-interpretive approach, a soft research method in operations, to understand and structure the problem and answer the research question. Furthermore, influential and dependent driving forces were identified so that any change in influential driving forces would lead to changes in dependent driving forces, and the tangible effects of changes on dependent driving forces would be demonstrated. These drivers were used to solve the air pollution problem and pave the way to reaching favorable air quality conditions in Tehran.