آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

در سال های اخیر، باتوجه به تغییر در روش زندگی افراد و مطرح شدن در خانه ماندن و دورکاری، افراد ساعات بسیاری را به اجبار در خانه سپری می کنند. به عنوان مثال شیوع بیماری های واگیردار مانند بیماری کووید-19، موجب شد تا آموزش در مدارس در مدت زمان طولانی به صورت غیرحضوری صورت پذیرد. اما این روند علاوه بر کاهش عملکرد تحصیلی یادگیرندگان، باعث ایجاد اختلالات روحی مانند استرس پس از سانحه و استرس ناشی از آموزش مجازی در دانش آموزان بوده است. در بررسی های انجام شده پیرامون علل ایجاد این پیامدها، محیط قرنطینه افراد (محیط مسکونی) مهم ترین نقش را در پیدایش این پیامدها داشته است. ازاین رو بررسی ارتباط افراد با محیط قرنطینه اهمیتی دوچندان می یابد. بنابراین لازم است تا کلیه عوامل مؤثر بر دانش آموزان در محیط قرنطینه آن ها مورد بازبینی قرار گیرد و باتوجه به اهمیت محیط خانه برای فرد بررسی شاخص های محیطی مؤثر بر فرد امری ضروری است. لذا، باتوجه به اهمیت تأثیر محیط خانه بر فرد، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل استرس زا در محیط مسکونی دانش آموزان قرنطینه شده و همچنین در پی شناسایی مؤلفه های برجسته تداعی معنا مؤثر بر کاهش استرس قرنطینه شدگان در محیط مسکونی انجام شده است. مطالعه کیفی (اکتشافی) حاضر با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. در این روش اطلاعات از منابع معتبر موجود و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با دانش آموزان ناحیه (3) شهر اصفهان که بر مبنای ملاک های نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند و نمونه گیری تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافته است. برای تجزیه وتحلیل یافته ها از شیوه تحلیل کلایزی با استفاده از نرم افزار اطلس تی-آی، داده ها دسته بندی و توصیف شده اند. یافته های پژوهش شامل 3 مضمون اصلی و 11 زیرمضمون با 57 شواهد است. نتایج حاکی از این مطلب است که برای کاهش استرس دانش آموزان ناشی از قرنطینه خانگی به علت شیوع بیماری و آموزش مجازی باتوجه به زمان طولانی قرنطینه، می توان با ارتقای شاخص سرزندگی در محیط و ایجاد لایه های محیطی متفاوت در فضا، تنش فردی دانش آموز را در چندلایه کردن محیط و گذراندن بهتر زمان طولانی قرنطینه کاهش داد.  

The role of meaning of place on reducing stress caused by home quarantine of students

In recent years, due to changes in people's lifestyles and the emergence of staying at home and remote work, individuals are forced to spend a significant amount of time at home. For example, the prevalence of contagious diseases such as COVID-19 has led to long-term remote learning in schools. However, this trend has not only resulted in a decrease in academic performance among learners, but has also caused psychological disturbances such as post-traumatic stress and stress due to virtual learning in students. In studies conducted on the causes of these consequences, the quarantine environment of individuals (residential environment) has played the most important role in the emergence of these consequences. Therefore, examining the relationship of individuals with the quarantine environment becomes twice as important. It is necessary to review all factors affecting students in the quarantine environment and consider the importance of the home environment for individuals by examining environmental indicators that affect the individual. Therefore, considering the importance of the impact of the home environment on individuals, the present research aimed to elucidate stress-inducing factors in the residential environment of quarantined students, as well as to identify prominent components of meaningful manifestation effective in reducing the stress of quarantined individuals in the residential environment. The current qualitative (exploratory) study was conducted using a descriptive phenomenological approach. In this method, information was gathered from reliable sources and semi-structured interviews with students in Region (3) of Isfahan city, who were selected based on purposive sampling criteria, and sampling continued until reaching saturation. The findings were analyzed using the Colaizzi analysis method with the assistance of ATLAS.ti software, and the data were categorized and described. The research findings include 3 main themes and 11 sub-themes with 57 pieces of evidence. The results indicate that in order to reduce students' stress caused by home quarantine due to the spread of a disease and virtual education, considering the long duration of quarantine, it is possible to reduce individual stress by improving the sense of place in the environment and creating different environmental layers in space, multi-layering the environment, and better managing the long duration of quarantine.  
sense of place , home , stress , home quarantine , virtual education ,

تبلیغات