آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تعالی با رویکرد پارادرایمی در موسسات حسابرسی شکل گرفته است. روش پژوهش حاضر با رویکرد داده بنیاد در سال 1401 انجام شده است. جامعه پژوهش شرکاء، مدیران عامل موسسات حسابرسی، افراد با سابقه عضویت در هیات مدیره جامعه حسابداران رسمی می باشند، که با نمونه گیری هدفمند 26 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته بوده است. یافته ها نشان دهنده ی بیش از 165 مفهوم اولیه منحصر به فرد، 62 مفهوم ثانویه و 25 مقوله اصلی بوده است. که از مهترین عناصر الگوی ارائه شده می توان به شرایط علی(از قبیل مشکلات مالی موسسات)، شرایط مداخله گر(از قبیل خرید اظهار نظر)، شرایط زمینه ای(از قبیل ویژگی های ساختاری حرفه)، پیامدها(از قبیل تحقق انتظارات ذینفعان کلیدی) و  راهبردها  در دو سطح اجرا(از قبیل مدیریت ارتباط با صاحبکاران) و کنترل و اصلاح (از قبیل ممیزی بازار) اشاره داشت. مطالعه حاضر را می توان اولین تلاش در زمینه ارائه الگوی تعالی به طور خاص در موسسات حسابرسی با تاکید بر آیین رفتار حرفه ای دانست که موجب ورود و کاربست مفاهیم بازاریابی و تعالی بخشی دانش بازاریابی در موسسات حسابرسی می شود. و از سوی دیگر می تواند زمینه ساز طراحی ابزار کنترل کیفیت بر فعالیت های بازاریابی موسسات حسابرسی توسط نهادهای نظارتی شود.

Conceptualization of marketing excellence model based on professional code of conduct in audit institutions using a Grounded Theory

The aim of study is presenting a model of excellence with the paradigmatic approach of "marketing based on the code of professional conduct" in audit institutions. The current research is conducted using a grounded theory in 2022. The research community consists of partners, managing directors of audit institutions, and people with an experience of membership in the Board of Directors of the Society of Iranian Certified Accountants that 26 of them were selected as a sample by purposive sampling. The data collection tool was semi-structured in-depth interviews. The findings showed more than 165 unique initial coding, 62 intermediate coding and 25 advanced coding. Among the most essential elements of the presented model are causal conditions (such as financial problems of institutions), intervening conditions (such as buying comments), contextual conditions (such as structural features of the profession), consequences (such as realization expectations of key stakeholders) and strategies in two levels of implementation (such as management of relations with owners) and control and correction (such as market audit). The present study can be considered as the first attempt in the field of providing a model of excellence specifically in audit institutions with an emphasis on the code of professional conduct, which leads to the introduction and application of marketing concepts and the improvement of marketing knowledge in audit institutions.
professional code of conduct ,audit institutions ,model of excellence ,marketing ,

تبلیغات