آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۲

چکیده

امروزه رسانه ها به عنوان یکی از ارکان اصلی قدرت نرم محسوب می شوند و دولت ها با استفادده از تکنیک های عملیات روانی به دنبال اثرگذاری بر نگرش ها، باورها و رفتار های مردمان کشورهایند. یکی از این مصادیق، حوادثی است که در پی اغتشاشات شهریور و مهرماه 1401 در ایران شکل گرفت. این مقاله بر این اساس با هدف شناسایی تکنیک های عملیات روانی شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی علیه جمهوری اسلامی ایران در اغتشاشات شهریور و مهرماه 1401انجام شده است. از مجموع محتواهای مربوطه در فاصله زمانی 25 شهریور تا 18 مهر 1401 در بخش های خبری، برنامه خبری تحلیلی 60 دقیقه، برنامه به عبارت دیگر، برنامه صفحه 2، برنامه بلور بنفش و ویژه برنامه پرگار شبکه بی بی سی فارسی با نمونه گیری هدفمند، انتخاب و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد واکاوی قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد رسانه مذکور در مجموع از 9 تکنیک عملیات روانی از جمله شرطی سازی، ایجاد تفرقه و اختلاف، القا غیرمستقیم، از زبان غیر گفتن، روشنگری، تحریک کردن، وارونه کردن، انسانیت زدایی از حریف و تخدیر استفاده کرده است.

The psychological operation techniques of the BBC Persian TV against the Islamic Republic in In the Chaos of September and October 2022

Today, the media is considered as one of the main elements of soft power, and governments seek to influence the attitudes, beliefs and behaviors of the people of the countries by using psychological operation techniques. One of these examples is the events that took place in Iran following the riots of September and October 1401. Based on this, this article has been carried out with the aim of identifying the psychological operations techniques of the BBC Persian television channel against the Islamic Republic of Iran in the riots of September and October 1401.. From the total of relevant contents between 16 September and 10 October 2022 in news sections, 60-minute analytical news program, program in other words, page 2 program, Purple Crystal program and special program of Pargar BBC Persian Channel with targeted sampling. It was selected and analyzed using the qualitative content analysis method. The results of the research show that the mentioned media used a total of 9 techniques of psychological operations, including conditioning, creating division and differences, indirect induction, buck passing, enlightening, inciting, inverting, dehumanizing the opponent, and narcotisation.

تبلیغات