آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف: دانشگاه های افسری به عنوان مرکز تعلیم و تربیت افسرانی که در آینده ای نزدیک فرماندهان و مسئولان ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند، بخشی از حفظ و صیانت منافع این سازمان در گرو بینش و تحلیل صحیح این افسران از منابع خبری است. ازاین رو هدف از این تحقیق تعیین عوامل مؤثر بر سواد رسانه ای دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش آن آمیخته (کیفی- کمی) است که عوامل مؤثر بر سواد رسانه با ابزار مصاحبه با 8 نفر از خبرگان حوزه رسانه در ارتش جمهوری اسلامی ایران احصاء گردید. یافته ها: عوامل مؤثر بر سواد رسانه در 2 بعد، تولید محتوا با مؤلفه های: 1. محتوای رسمی، 2. محتوای غیررسمی و بعد دوم، مصرف محتوا، با 1. شناخت رسانه، 2. تفکر انتقادی و 3. مواجهه با رسانه احصاء و دسته بندی شدند. نتیجه گیری: نتایج یافته ها بخش کیفی در شکل ارائه فرضیات منعکس و در نرم افزار Smart pls، پس از تأیید روایی و پایایی مدل درونی و بیرونی در جامعه کمی مورد آزمون قرار گرفتند و یافته های حاصل از آزمون مسیر نیز نشان داد محتوای رسمی با ضریب مسیر 0.830، محتوای غیررسمی با ضریب مسیر 0.772، شناخت رسانه با ضریب مسیر 0.786، تفکر انتقادی با ضریب مسیر 0.864 و مواجهه با رسانه با ضریب مسیر 0.830، بر سواد رسانه ای دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذارند.

Factors affecting media literacy of officer university students (a mixed study)

Purpose: The purpose of this research is to determine the factors affecting the media literacy of students of officer universities of the Islamic Republic of Iran.Methodology: This research is a mixed method (qualitative-quantitative) in terms of its practical purpose, and the factors affecting media literacy were calculated by interviewing 8 media experts in the Islamic Republic of Iran Army.Findings: Factors affecting media literacy in 2 dimensions, content production with components: 1. Official content, 2. Informal content and the second dimension, content consumption, with 1. Media knowledge, 2. Critical thinking and 3. Encounter with the media. were categorizedConclusion: The results of the findings of the qualitative part were presented in the form of reflecting assumptions and in the Smart pls software, after confirming the validity and reliability of the internal and external model in the community, they were tested quantitatively, and the findings of the path test also showed that the official content with a path coefficient of 0.830, Informal content with a path coefficient of 0.772, media knowledge with a path coefficient of 0.786, critical thinking with a path coefficient of 0.864, and exposure to media with a path coefficient of 0.830 affect the media literacy of students of officer universities of the Islamic Republic of Iran.

تبلیغات