مدل یابی روابط فرسودگی تحصیلی و سبک های حل مسئله با نقش واسطه ای پایستگی تحصیلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مدل یابی روابط فرسودگی تحصیلی و سبک های-حل مسئله با نقش واسطه ای پایستگی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع طرح های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر همدان در سال تحصیلی ۴۰۱ -۱۴۰۰ بود. تعداد ۳۰۴ دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های فرسودگی تحصیلی مسلش (۲۰۰۲)، سبک های حل مسئله کسیدی و لانگ (۱۹۹۶) و پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۸) استفاده شد. یافته ها نشان دادند که پایستگی تحصیلی و مولفه های اعتماد، گرایش و خلاقانه اثر منفی و مولفه های درماندگی و اجتناب اثر مثبت بر فرسودگی تحصیلی دارند؛ اما اثر مستقیم مولفه مهارگری بر فرسودگی معنادار نبود. مولفه های اعتماد، گرایش و خلاقانه اثر مثبت و درماندگی، اجتناب و مهارگری اثر منفی بر پایستگی تحصیلی دارند. همچنین مولفه های اعتماد، گرایش و خلاقانه اثر منفی و درماندگی، مهارگری و اجتناب اثر مثبت با نقش واسطه گری پایستگی تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی دارند. نتایج می تواند الگویی برای مداخله محسوب شود.Equation Modeling Academic Burnout and Problem-solving styles with the Mediation Role of Academic Buoyancy
The aim of this study was to equation modeling academic burnout and problem-solving styles with the mediating role of academic buoyancy. This descriptive research was of the correlation type based on the structural equation modeling (SEM). The statistical population of this study consisted of all high school students in the city of Hamadan in the year 2022. 304 students were selected by multi-stage cluster sampling method. Data were collected using the Mosleshs academic burnout (2002), Cassidy and Long's problem-solving styles (1996) and Martin and Marsh's academic buoyancy (2008) questionnaires. The results showed that academic buoyancy and the components of trust, orientation and creativity have a negative effect and the components of helplessness and avoidance have a positive effect on academic burnout. But the direct effect of the inhibition component on academic burnout was not significant. The components of trust, orientation and creativity have a positive effect and helplessness, avoidance and inhibition have a negative effect on academic buoyancy. Also, the components of trust, orientation and creativity have a negative effect and helplessness, inhibition and avoidance have a positive effect with the mediating role of academic buoyancy on academic burnout. The results can be a model for intervention.