تحلیلی بر نقش سرمایه اجتماعی در ظرفیت سازی برند شیراز فضای شهری (مطالعه موردی: منطقه 2 شیراز) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: سرمایه اجتماعی شامل جنبه هایی از ساختار اجتماعی است که کنش جمعی را تسهیل کرده و منابعی را جهت دستیابی مردم به اهدافشان در اختیار می گذارد. جیمز کلمن معتقد است که طرح سرمایه اجتماعی به عنوان منبعی برای کنش، یکی از راه های وارد کردن ساختار اجتماعی در پارادایم کنش عقلانی است. برندسازی شهری بازنمایی این کنش در پهنه کنشگران اقتصاد فرهنگی شهر است که پیامد جمعی و ضرورتِ برخاسته از پیچیدگی های ناشی از میدانِ جهانی شدن و سرمایه داری مالی و سینمای هالیوود است.هدف پژوهش: تبیین کلی و فهم نظری سرمایه اجتماعی و برندسازی شهری، تبیین و استدلال نقش سرمایه و شبکه های اجتماعی در ظرفیت سازی تولید برند شهری، سنجش میزان سرمایه اجتماعی در مقیاس خیابان، محله و کل شهر با تمرکز در منطقه 2 شهرداری شیراز، سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی چند سطحی بر ظرفیت سازی برند شیراز.روش شناسی تحقیق: روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است. مقیاس سه سطحی خیابان، محله و کل محدوده شهری منظقه 2 شهرداری جهت سنجش سرمایه اجتماعی مورد توجه بوده است.قلمرو جغرافیایی پژوهش: منطقه 2 شهرداری یکی از مناطق هشت گانه شهرداری شیراز می باشد که در جنوب و غرب بافت تاریخی قرار گرفته و در امتداد محورهای مدرس و ابوذر غفاری تا محدوده غربی فرودگاه شیراز امتداد یافته است. مساحت آن بالغ بر 1680 هکتار می باشد و در حال حاضر 178000 نفر جمعیت دارد.یافته ها: شیراز، شهرِ شعر حافظ است. بازنمایی روح جمعی در ادبیات شعر شهری و عاشقانه حافظ، پیشا- برندسازی شهری شیراز است. این مقاله به دنبال آفرینش های شهری و ظرفیت سازی همانند تجارت و برند از رهگذر بازتولید سرمایه اجتماعی در منطقه 2 شهرداری شیراز است.نتیجه گیری: حاکی از آن است "بازتولید ساختاری و ظرفیت سازی برند شیراز " در بستر تعاملی با نهاد سرمایه اجتماعی مردم قرار دارد.Analysis on the role of Social Capital in Capacity Building of Shairaz Brand (Case Study: District 2 of Shiraz)
Introduction: Social capital includes aspects of social structure that facilitate collective action and mobilize resources. James Coleman believes that projecting social capital as recourse is one of the ways to introduce social structure in to the paradigm of rational action. City branding is the representation of this action in the field of cultural economy actors of the city which is a collective consequence and necessity arising from the complexities from the field of globalization, financial capitalism and Hollywood cinema.Research Aime: general explanation and theoretical understanding of social capital and city branding, explanation and reasoning of the role of social capital and social network in capacity building of the production of city brand, evaluation of the social capital in the scale of street, neighborhood and whole city in second district of municipality, evaluation the effect of multi level social capital in capacity building of "Shiraz brand".Methodology: The research method is descriptive- analytical. Three- level scale of street, neighborhood and the whole city of 2 district of Shiraz municipality has been considered to measure social capital.Studied Areas: 2 district of municipality of is one of the eight districts of Shiraz municipality that placed in the south and west of the historical context and it extends along Modares and Abuzar axes to the western borders of the Shiraz airport. Its area is over 1680 hec and currently it has population of 178000 people. Results: Shiraz is the city of Hafez's poetry. The representation of collective spirit in the literacy of city and romantic poetry and pre- branding of Shiraz. This article is looking for urban creations and capacity building such as business and brand through the reproduction of social capital in the 2 district of Shiraz municipality.Conclusion: The results of the research indicate that the structural reproduction and capacity building of Shiraz brand is in the international context with the social capital of people.