آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

مقدمه: از آنجا که زیست پذیری مقدمه ای لازم برای دست یابی به توسعه پایدار است، امروزه، ارزیابی و سنجش آن در حوزه برنامه ریزی و سیاست گذاری برای سکونتگاه های شهری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. زیست پذیری شامل ابعاد مختلفی زیست محیطی، اجتماعی و  اقتصادی است که ارزیابی و بهبود هر بُعد در دست یابی به سکونتگاه زیست پذیر لازم و ضروری است.هدف: هدف پژوهش حاضر ضمن شناسایی و سط ح بندی شاخص های اقتصادی مؤثر بر زیست پذیری کلان شهر تبریز؛ ارزیابی وضعیت زیست پذیری اقتصادی در سطح مناطق 10 گانه این کلان شهرمی باشد.روش شناسی تحقیق: نوع پژوهش کاربردی، روش مورد استفاده آن توصیفی – تحلیلی و داده ها با استفاده از مطالعات میدانی و روش اسنادی گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش خانوارهای ساکن در کلان شهر تبریز می باشند. جهت رسیدن به هدف اول پژوهش در ابتدا شاخص های مورد نیاز پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا، روش دلفی و مصاحبه با خبرگان در قالب 12 شاخص شناسایی شد، در مرحله بعد با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری - تفسیری وضعیت شاخص ها و سطح بندی آن ها انجام شد و در نهایت با استفاده از تکنیک میک مک نوع شاخص ها در قالب چهار نوع شاخص مستقل، وابسته، پیوندی و کلیدی شناسایی شدند. همچنین جهت رسیدن به هدف دوم پژوهش و ارزیابی زیست پذیری اقتصادی کلان شهر تبریز شاخص های شناسایی شده با استفاده از تکنیک موریس اصلاحی مورد بررسی قرار گرفتقلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیایی این پژوهش، کلان شهر تبریز می باشد.یافته ها: 5 شاخص: وضعیت امنیت شغلی؛ درآمد مناسب و کافی؛ داشتن شغل مناسب؛ فرصت های شغلی مناسب و  وجود فرصت های درآمد زایی در منطقه با میزان تأثیرگذاری 12 مؤثرترین شاخص ها اقتصادی در زمینه بهبود وضعیت زیست پذیری کلان شهر تبریز هستند. همچنین هیچ کدام از 10 منطقه تبریز در وضعیت زیست پذیری اقتصادی قابل قبول قرار ندارند. نتایج: با توجه به کلیدی بودن شاخص های مربوط به شغل و درآمد ایجاد فرصت های شغلی جدید و متنوع برای کاهش بیکاری و گسترش فعالیت های تولیدی و تجاری، بهره برداری از پتانسیل های اقتصادی قوی بازار در راستای ایجاد شغل مناسب در منطقه پیشنهاد می شود.

Interpretive structural modeling of economic factors affecting urban livability (Case study: Tabriz metropolis)

Introduction: Since the livability is a necessary prerequisite for achieving sustainable development, today, its evaluation and measurement in the field of planning and policy for urban settlements has received much attention. Livability includes various environmental, social and economic dimensions that the evaluation and improvement of each dimension in achieving a livable settlement is necessary.Research Aim: The purpose of this study is to identify and level the economic indicators affecting the livability of Tabriz metropolis; assessing the economic livability condition in the 10 region of this metropolisMethodology: The type of applied research, the method used is descriptive-analytical and the data were collected using field studies and documentary method. The statistical population of the study is households living in Tabriz metropolis. In order to achieve the first goal of the research, first the required indicators of the research were identified using content analysis method, Delphi method and interviews with experts in the form of 12 indicators they were done. Finally, using the MicMac technique, the type of indicators were identified in the form of four types of independent, dependent, linked and key indicators. Also, in order to achieve the second goal of research and evaluation of economic livability of Tabriz metropolis, the identified indicators were examined using the Morris correction technique.Studied Areas: The geographical area of this research is Tabriz metropolis.Results: The research results indicate that 5 indicators: job security status; Adequate and sufficient income; Having a good job; Appropriate job opportunities and the existence of income-generating opportunities in the region with the impact of 12 are the most effective economic indicators in improving the livability of the metropolis of Tabriz.Conclusion: Considering the importance of job and income related indicators to create new and diverse job opportunities to reduce unemployment and expand production and commercial activities, it is suggested to take advantage of the strong economic potential of the market in order to create suitable jobs in the region.

تبلیغات