مطالعه انسان شناسی مدیریت بدن زنان با تاکید برجراحی (بای پس معده) درمنطقه ۲ تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در دوره جدید مدیریت بدن به واسطه جهان گستری مدرنیته، از اهمیت زیادی در بین بانوان برخوردارشده است. دغدغه های زنان در خصوص تناسب اندام و روابط اجتماعی با دیگران و قضاوت های آن ها درباره خودشان افزایش یافته است. الگوبرداری از نمونه های رسانه ای و تکنولوژی که منجر به ظهور فرهنگ مصرفی جدید شده است، موج نوینی از تمایلات و اقدامات زنان را در تنظیم و مدیریت بدن شکل داده است. هدف مقاله حاضر، بررسی نقش جراحی های زیبایی در مدیریت بدن در بین زنان مراجعه کننده برای جراحی بای پس معده است. در بخش روش، محوریت تحقیق، مطالعات کیفی و توصیفی تحلیلی و ابزار برای گردآوری داده ها، مشاهده مستقیم و مصاحبه عمیق بوده است. در بخش نظری از مکتب فرهنگ و شخصیت با تاکید بر نظریه های جنسیت مارگارت مید و داغ ننگ گافمن همچنین مکتب کارکردگرایی با تاکید بر نظریه نیاز مالینوفسکی استفاده شده است. نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن است مدیریت بدن نشان دهنده اعتقادات درونی، تصورات ذهنی، هویت جنسی و فرهنگی فرد می باشد. برخی از افراد در مدیریت بدن با رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی، دارو-درمانی و روان-درمانی ناموفق بوده اند. در فرهنگ مدیریت بدن دسترسی به شبکه های ارتباطی، فشارهای هنجاری و پایگاه های اقتصادی-اجتماعی در انجام این عمل موثر بوده اند. لذا فناوری های مدرن و فرهنگ ظاهرگرایی در زنان به منظور رسیدن به اندام مناسب به منزله داشتن احساس رضایت شخصی و اعتماد به نفس بوده است. خرده فرهنگ های شکل گرفته در جریان جراحی های لاغری و خودآرایی که ناشی از تغییر سبک زندگی امروزی می باشد نیز نقش موثری در ارزش های اجتماعی زنان و تجسم زنانگی ایفاءکرده است. جراحی بای پس معده روشی برای درمان چاقی، پیشگیری برخی از بیماری های مرتبط، خودنمایی و بهبود کیفیت زندگی می باشد.An Anthropological Investigation of Women’s Body Management with an Emphasis on Stomach Bypass Surgery in District 2, Tehran
Body management in the modern era has gained significance due to the global expansion of modernity. Women’s concerns with regards to physical fitness, social relations with others, and their self judgement has escalated. Following media and technological models, which have resulted in the emergence of new culture of consumerism, has led to a new wave of tendency among women to take action to regulate and manage their bodies. The aim of this paper is to investigate the role of cosmetic surgery in body management among women seeking stomach bypass surgery. A qualitative and analytical descriptive method and direct observations as well as in-depth interviews were used to collect data. This research draws on the culture and personality school, theories proposed by Margaret Mead, and Goffman also functionalism school with emphasis on Malinowski's need theory has been used. The findings show that body management indicates an individual’s internal beliefs, mental images, gender and cultural identity. Some people have failed to manage their bodies via dieting, changing lifestyle, medication, and psychotherapy. In the culture of body management, access to communication networks, normative pressures and socio-economic sites have proved to be viable and hence modern technologies and formalistity among women to reach their desirable fitness are associated with feelings of satisfaction and self-confidence. The micro-cultures created in the process of weight loss surgical procedures as well as self-make-up, which result from the modern lifestyle changes, have had a significant effect on women’s social values. Stomach bypass surgery is a method for treating obesity, preventing its related diseases, grandstanding and improving the quality of life.