آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

هدف پژوهش : این پژوهش که با هدف « تاثیر نگرش ستارگان بر اعتبار تبلیغات در بین کاربران اینستاگرام» انجام گرفته است؛ از نظر روش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می باشد. روش پژوهش : این تحقیق، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی(به علت بررسی تاثیر چند متغیر بر روی یکدیگر) با ماهیت کاربردی (به علت کاربرد آن در بین کاربران اینستاگرام) و از لحاظ زمانی مقطعی(به علت انجام آن در بازه زمانی مشخص) می باشد. در این تحقیق روش پیمایشی جهت گرد آوری اطلاعات استفاده شده است، لذا آن را می توان در زمره تحقیق های میدانی قرار داد یافته ها : یافته ها حاکی از آن است که ستارگان و افراد مشهور در جهان به ازای انتشار هر پست تبلیغاتی در صفحه اینستاگرامی خود مبالغ هنگفتی را از شرکت ها و برندهای مختلف در جهان دریافت می کنند. نتیجه گیری : نتایج پژوهش نشان داد در بین خریداران پوشاک اعتماد به ستارگان در تبلیغات رسانه های اجتماعی بر اعتبار تبلیغات، اعتبار برند و اعتبار کسب و کار در اینستاگرام تاثیر داشت؛ اعتبار برند بر نگرش به برند در رسانه های اجتماعی در اینستاگرام تاثیرگذار بود. ولی اعتبار تبلیغات بر نگرش به برند اثرگذار نبود؛ همچنین آزمون فرضیات میانجی با روش بارون و کنی نشان داد که اعتبار برند در رابطه بین اعتماد به ستارگان در تبلیغات رسانه های اجتماعی و نگرش به برند نقش میانجی کامل دارد.

Investigating the effect of stars' attitudes on the credibility of advertisements (case study: Instagram)

Objective: This research, which was conducted with the purpose of "investigating the effect of trust in celebrities on the attitude towards the brand with regard to the mediating role of brand credibility and advertisement credibility among Instagram users"; In terms of the method, it is a descriptive-survey of the correlation type with an applied nature and cross-sectional in terms of time. Methods: This research is a descriptive-survey of correlation type (due to examining the effect of several variables on each other) with an applied nature (due to its use among Instagram users) and cross-sectional in terms of time (due to its completion in a specific time frame) ) is. In this research, a survey method was used to collect information, so it can be classified as a field research. Results: The findings indicate that celebrities and famous people in the world receive huge sums of money from different companies and brands in the world for publishing each advertising post on their Instagram page. Conclusion: the research showed that among clothing buyers, trust in celebrities in social media advertising had an effect on the credibility of advertisements, brand credibility, and business credibility on Instagram; Brand credibility influenced brand attitude in social media on Instagram. But the validity of advertisements did not affect the attitude towards the brand; Also, the test of mediation hypotheses with Baron and Kenny's method showed that brand credibility plays a full mediating role in the relationship between trust in celebrities in social media advertisements and brand attitude.

تبلیغات